Citat:
Ursprungligen postat av Kvacky
Hur mycket går man ner om man lever på frukt i två veckor??
Hittar ingen tråd där det står hur mycket vikt man förlorar. Jag kan inte räkna KCAL eller vad man nu ska räkna ut. Så jag behöver hjälp.
JAG vet att det INTE är bra för kroppen att bara leva på frukt men nu är det så att jag ska göra det men först vill jag veta hur mycket vikt man förlorar i veckan. Någon som vet??

Slapp överslagsräkning: Jag påstår att du gör av med 2000 kalorier om dagen (förmodligen en underdrift) och om du då äter t.ex. 4kg honungsmelon om dagen så får du i dig drygt 1500 kalorier om dan. Detta betyder att du går ner 0,5kg i veckan (om du följer föreslagen diet).
Prova att äta det, skriv ned vad du äter, väg allt, räkna ut hur mycket kalorier du stoppar i dig om dan och sen kan du räkna ut hur mycket du går ner i veckan.
Man brukar säga att du behöver ha 7000 kalorier i underskott för att bränna ett kg fett, vilket betyder att om du har 1000 kalorier i underskott om dagen så tappar du drygt 1kg i veckan, och som ovan 500kcal är 0,5kg i veckan.
Det finns vissa bra hemsidor med tabellerade värden på energiinnehåll i frukt osv, men en skön sida du kan ha till hjälp är
http://www.wolframalpha.com/
Där får du fram sjukt mycket information om varje frukt när du bara söker på den, och vanligtvis inte mätt i 100g utan i typ antal bananer eller i volym. Kan vara lättare om du inte vill väga allt.