2010-06-05, 19:58
Medlem
Var och besiktade bilen varpå jag får nerslag för "vassa kanter" på en framskärm som är rostig.

Nu undrar jag vad som gäller när jag ska laga denna.
Bilen i sig är vår andrabil som jag köpte ifjol nybesiktad för 4000 spänn och inget jag bryr mig om hur den ser ut eller mår. Men bilen i sig fungerar uppfyller väl sina ändamål.

Nu undrar jag om det helt enkelt skulle räcka med att dra på en par lager silvertejp över det skadade området och att jag då skulle få den genom en ombesiktning?? Eller måste jag dra fram svetshelvete och svära mig nära en hjärnblödning innan jag fått skiten att bli helt men på bekostnad av att det ser förjävligt ut?

Nån som vet hur reglerna ser ut?
Citera
2010-06-05, 20:07
Medlem
BorisBlanks avatar
När jag råkade ut för det på min gamla saab för många år sedan så slipade jag lite runt rosten på skärmen, loppade dit en ny tillbockad plåt och grundmålade den. Det blev varken snyggt eller bra men jag fixade besiktningen
Tror inte silvertejp funkar eftersom det inte kan vara en tillfällig lösning
Citera
2010-06-05, 20:28
Medlem
Necropoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBlank
Tror inte silvertejp funkar eftersom det inte kan vara en tillfällig lösning

Jag har gjort detta flera gånger, slipa lite så det inte är nått jätte vasst, sätt lite tejp över, va nöjd
dock vet jag inte va dom säger om man får ombes på det jag har bara gjort det på första så jag slipper få en 2a på det.. då har jag frågat o dom säger att bara det inte är vasst när dom känner så gör dom inget..
I värsta fall får du la måla lite på tejpen så!
Citera
2010-06-05, 21:23
Medlem
chaoswithins avatar
Silvertejp + spackel + färg.

Har funkat dom gånger jag har hjälp vänner att få igenom ett skrotningsfärdigt as.
Citera
2010-06-06, 07:44
Medlem
actionbents avatar
Går utmärkt med silvertejp, det är väl därför silvertejp finns.
Citera
2010-06-06, 14:49
Medlem
Jag fick nedslag på "tejplagning" för två år sen, åkte in för att få lite allvarligare fel avbockade och chansade på att få igenom skärmkanterna med.

Men slipa lite, spackla.
Behöver ju inte ens måla för att komma igenom, sen får man spackla nytt varje år.
Citera
2011-01-31, 21:50
Medlem
noonesnames avatar
Kan någon förklara vad som menas med dessa "vassa kanter"? Alltså menar ni att kanten, på skärmen, ovanför däcket som är rostig och blivit vass?

Jag undrar pga av att jag har krockat med min bil för ett tag sen, slog i höger fram. Min högra framskärm plus det som sitter framme till höger under kofångaren deformerades kraftigt. Jag har bytt lykta och blinkers. Sen tog jag loss skärmen och bankade tillbaka den till någorlunda normal form.
Men som sagt så är mycket deformerat fortfarande och då talar jag mest om det som sitter i högra, främre hörnet under plastkofångaren.
Jag undrar om jag skulle kunna få nedslag på vassa kanter där? Det är ingen rost men som sagt deformerat, så det kanske är lite kantigt här o var.
Dessutom så gick fästet till kofångaren sönder så jag borrade ett hål genom plasten och skärmen och låste fast den med en redig bult. Bultens huvud sticker ju ut 1cm, men jag vet inte om det räknas som en "vass kant". Vad tror ni?
Det är en audi 100 -89.

Här har jag gjort en bild, till er förtjusning. markerat 1, är till första frågan. Markerat 2, handlar om min bil.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/42913-Audi%2520100%2520Avant%2520duo.jpg
Senast redigerad av noonesname 2011-01-31 kl. 21:52. Anledning: felstavning
Citera
2011-01-31, 21:59
Medlem
toby79s avatar
Tycker du själv att kanten är vass? Tanken är ju att ingen ska kunna skada sig på den om du kör på någon fotgängare tex. Lite bucklor är ingen fara.
Citera
2011-02-01, 10:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Går utmärkt med silvertejp, det är väl därför silvertejp finns.

Enbart tejplagning duger i regel inte. Men man kan göra en snabblagning genom att rengöra på insidan, applicera silvertejp på insidan och spackla utanpå. Silvertejpen blir då armering för spacklet och fungerar ungefär som glasfiberväv. .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in