2010-06-05, 12:27
Medlem
zaffy10s avatar
Tjena, såg en misshandel igår och pekade ut killen på platsen. Nu till frågan måste man åka in på förhör osv? Jag orkar inte med förhör, rättegång osv för jag ska åka till Norge och jobba.

Så min fråga är kan man skita i att vittna i förhör?

Vet inte vart ämnet skulle ligga så du mod får gärna flytta den.
Citera
2010-06-05, 12:29
Medlem
RoyJoness avatar
Du kanske kan be om att få vittna över telefon om det blir rättegång.
Citera
2010-06-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaffy10
Tjena, såg en misshandel igår och pekade ut killen på platsen. Nu till frågan måste man åka in på förhör osv? Jag orkar inte med förhör, rättegång osv för jag ska åka till Norge och jobba.

Så min fråga är kan man skita i att vittna i förhör?

Vet inte vart ämnet skulle ligga så du mod får gärna flytta den.
Varför pekar du ut någon om du inte "orkar" vittna i rättegången?? Blir du kallad måste du vittna, det är din juridiska skyldighet.
Citera
2010-06-05, 12:36
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Jävla stil att ens fråga en sån fråga. Självklart ska du vittna om du sett en misshandel. Bra att du pekade ut gm. Tror iofs inte att du kommer få vittna över telefon men du kan alltid försöka, förstår att det inte känns helt kul men självklart ska du vittna.
Citera
2010-06-05, 12:42
Medlem
EdwardStenhards avatar
Det är väl klart att han kan få vittna över telefon. Blir du kallad till rättegången som vittne och inte dyker upp så får du betala vite. Men du kan väl alltid ta tillbaka det du har sagt?
Citera
2010-06-05, 12:43
Medlem
zaffy10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardStenhard
Det är väl klart att han kan få vittna över telefon. Blir du kallad till rättegången som vittne och inte dyker upp så får du betala vite. Men du kan väl alltid ta tillbaka det du har sagt?

Det var precis så jag tänkte, att man kan ta tillbaka allt? Går det?
Citera
2010-06-05, 12:47
Medlem
EdwardStenhards avatar
Citat:
Tja det är klart. Annars är det bara säga att man inte minns. Det brukar ju ta ett par månader innan det blir rättegång också.
Citera
2010-06-05, 12:49
Medlem
Citat:
Så du bevittnar en misshandel som du tycker är tillräckligt allvarlig för att på platsen peka ut gärningsmannen för polisen, därefter tycker du att det blir jobbigt att behöva ta dig till rättegången och vittna så du vill ta tillbaka allt? Känns det ok mot offret tycker du? Att gärningsmannen skulle få gå fri bara för att du är för lat för att vittna?

Att ta tillbaka allt kan dessutom leda till åtal, du kan fortfarande bli kallad som vittne och säger du då att du hade fel första gången kan du faktiskt bli åtalad för mened om rätten inte tror på dig.
Citera
2010-06-05, 12:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Varför krångla till det så mycket. Åk till Norge och jobba. Hittar de fram med en kallelse dit så meddela att du inte kan åka till Sverige för att vittna utan ta det per telefon.

Kallar de dig men du inte får kallelsen i Norge så har du intyg från arbetsgivaren att du varit där och slipper på så vis vitesföreläggandet på 2000 kr.

Om du tar tillbaka allt kanske du tvingas till att vittna ändå och då på plats i Sverige.
Citera
2010-06-05, 12:50
Medlem
zaffy10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Så du bevittnar en misshandel som du tycker är tillräckligt allvarlig för att på platsen peka ut gärningsmannen för polisen, därefter tycker du att det blir jobbigt att behöva ta dig till rättegången och vittna så du vill ta tillbaka allt? Känns det ok mot offret tycker du? Att gärningsmannen skulle få gå fri bara för att du är för lat för att vittna?

Att ta tillbaka allt kan dessutom leda till åtal, du kan fortfarande bli kallad som vittne och säger du då att du hade fel första gången kan du faktiskt bli åtalad för mened om rätten inte tror på dig.

Iofs, kanske är inte så dumt att vittna endå, tack för hjälpen.
Citera
2010-06-05, 12:59
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Risken att han tillåts att vittna per telefon om han ska "peka ut" en misstänkt gärningsman är nog försvinnande liten, såvida han inte känner honom sedan tidigare och kan peka ut honom "ändå".
Citera
2010-06-05, 13:07
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Kallar de dig men du inte får kallelsen i Norge så har du intyg från arbetsgivaren att du varit där och slipper på så vis vitesföreläggandet på 2000 kr.

Jag vill ju inte vara sån va.. men vitesförelägganden utfärdas inte till privatpersoner ^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in