2010-06-05, 03:57
Bannlyst
Vid många bordningar till havs jag sett/hört om, nu senast med Ship to Gaza, har de angripna upplevt att vare sig radio, mobil- eller sattelittelefon GPS osv får kontakt med omvärlden. Det verkar som - i fallet med Ship to Gaza - de israeliska fartygen har utrustning för att förse den närmaste omgivningen med en slags radioskugga.

Jag är lite nyfiken på hur det går till, tekniskt (?)

Rimligtvis kan ju inte "radioskuggan" vara total, eftersom då drabbas ju även Israelerna själva och kan inte kommunicera med varandra och sina överordnade på land. Är FM och AM radio, samt mobil och sattelittelefoner så specifika i sina respektiva frekvensområden, att man kan störa ut dem med en annan radiosignal, och samtidigt behålla andra band öppna? En sån radioskugga borde kunna fungera, och täcker horisont till horisont, men kan även drabba annan trafik, t.ex. luftfarten, i allra värsta fall kanske påverka sattelitkommunikation aningens, teoretiskt i alla fall (?)

Är det någon som känner till mer ingående detaljer om detta?
Senast redigerad av OpusOne 2010-06-05 kl. 04:02.
Citera
2010-06-05, 10:01
Medlem
bjornebarns avatar
Vad de troligtvis gör är att de skickar ut starka signaler av brus på de frekvenser som radio, gps osv använder. Det gör att deras radio endast kommer att kunna hitta bruset, och kommer inte kunna identifiera de riktiga radiosignalerna för bruset är för starkt. Självklart får ju militären då använda sin kommunikation på andra frekvenser än vad som är standar, annars stör de ut sig själva också.

Det går även att spela upp annat än brus hos mottagarnas radio, tex musik, vilket skall användas i bla Kina.

En sekunds googlande hittade en bra artikel om du vill veta mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_jamming
Citera
2010-06-06, 23:48
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Störsändare av den här typen brukar inte ha någon riktantenn utan strålar ut i alla riktningar på särskilt utvalda frekvenser. Och räckvidden är inte särskilt lång därför att radioeffekten dämpas rätt så fort och i det här fallet är effekten utspridd på så stor bandbredd så att varje radiokanal får bara en bråkdel av den totala effekten. Dvs kort räckvidd.

Mottagare som inte har riktade antenner är lätt att störa ut, som tex GPS och mobiltelefoner.
Och det är svårare att störa ut mottagare som har riktade parabolantenner.

Sändare påverkas inte, vilket betyder att utgående trafik fungerar.
Men i de fall där apparaturen kräver handskakningar i kommunikationsprotokollen blir det stopp.

Vill man sända live video till omvärlden så bör man göra det via riktade antenner till satteliter eller flera olika radiolänkstationer på land eller på fartyg i så många olika riktningar som möjligt för att ge israel mer besvär med att störa ut. Använd extrem uteffekt.
Det går förstås att störa ut satteliter och radiolänkar men det blir ett helvetes besvär om man måste rikta en störsändare i flera olika riktningar samtidigt. Jag tvivlar på att israel har förberett den kapaciteten ombord på fartygen.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2010-06-06 kl. 23:50.
Citera
2010-06-07, 00:10
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Störsändare av den här typen brukar inte ha någon riktantenn utan strålar ut i alla riktningar på särskilt utvalda frekvenser. Och räckvidden är inte särskilt lång därför att radioeffekten dämpas rätt så fort och i det här fallet är effekten utspridd på så stor bandbredd så att varje radiokanal får bara en bråkdel av den totala effekten. Dvs kort räckvidd.

Mottagare som inte har riktade antenner är lätt att störa ut, som tex GPS och mobiltelefoner.
Och det är svårare att störa ut mottagare som har riktade parabolantenner.

Sändare påverkas inte, vilket betyder att utgående trafik fungerar.
Men i de fall där apparaturen kräver handskakningar i kommunikationsprotokollen blir det stopp.

Vill man sända live video till omvärlden så bör man göra det via riktade antenner till satteliter eller flera olika radiolänkstationer på land eller på fartyg i så många olika riktningar som möjligt för att ge israel mer besvär med att störa ut. Använd extrem uteffekt.
Det går förstås att störa ut satteliter och radiolänkar men det blir ett helvetes besvär om man måste rikta en störsändare i flera olika riktningar samtidigt. Jag tvivlar på att israel har förberett den kapaciteten ombord på fartygen.
De är definitivt riktade på något sätt. Antagligen kan de välja ett visst vinkelfält, tex 20 grader eller liknande.
Citera
2010-10-23, 01:19
Medlem
asablas avatar
Lite mer riktat till TS

Det finns väldigt mycket som spelar in för hur pass bra sändningar man kan ta emot. Och det som begränsar sändningarna innan man börjar ens störsända är dämpning, refraktion, väder(hör lite mer till dämpning), terräng o.s.v.

Jag tror jag har lite diagram på elektromagnetisk dämpningsnivåer, men de är i pappersform, så det får du söka dig till (google is your friend). Men till störningsmomentet så är det olika för vad du skall störa ut. Är det radiokommunikation så kan du göra som nämnt tidigare i tråden att fylla ut frekvensen med brus eller någon annan sorts av täckande signal på hög effekt. Och är väldigt enkelt, du slår igång din radio på vald frekvens och sänder ut brus på valda frekvenser.
Dock så är det inte lika enkelt att störsända på gps och mobil, men principen är den samma. Det ända som skiljer dem åt är att du använder dig av annan hårdvara för att skicka ut en täckande signal som mättar mottagaren. Vilket gör enheten förvirrad eller rent av inte klarar av överflödet med signaler och lägger av.

Går du över till riktade sändningar så gäller det att ha flyg uppe i luften eller veta hur ledskikten är just då för att kunna lobba (studsa) ner signalerna ner till mottagaren och överbelasta även där.

Kring radar så blir det hysch hysch... så där får du nog nöja dig med punkter ...

Sen exakt hur störsändning och dylikt går till vet jag inte hur mycket man får skriva om på publika forum (utöver radio, då det är samma teknik man stör ut varandra med på walkie-talkie. Håll inne knappen och prata hela tiden). Så jag håller mig begränsad till det som står nu. Annars så kan jag bara hänvisa dig till det som står på wikipedia. Då det är väldigt mycket hysch hysch om detta
Citera
2010-10-23, 12:11
Medlem
bjornebarns avatar
Finns inget att "hysch-hyscha" om, på flashback är allt tillåtet. "Yttrandefrihet på riktigt"! Berätta nu alla nationella säkerheter som du kan (tvivlar påatt du kan något hemligt dock...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in