2010-06-05, 03:29
Medlem
troböds avatar
Var ute på säsongens första joggingrunda idag och blev helt deprimerad när jag märkte hur extremt dåligt det gick.

Jag har länge gillat att hoppa hopprep som konditionsträning och har kört regelbundet hela hösten/vintern (jag klarar att hoppa en halvtimme i högt tempo utan paus, tror det är ganska hyfsat?) och trodde detta skulle låta mig behålla mina löpningsfärdigheter sedan förra säsongen. Så var det dock inte.

Är löpning och hopprepsträning verkligen så olika att den ena inte gynnar den andra?
Citera
2010-06-05, 03:49
Bannlyst
Fick du mjölksyra i musklerna eller var det bara så att du tappade andan helt?

Först bör du ju tänka på att både hopprep och löpning är aerobisk träning och förbättrar kardiovaskulära hälsan. (hjärta/lungor/blodkärl), förbränner kroppsfett och förbättrar även den aerobiska kapaciteten. Så visst lär du haft användning av hopprepet ändå! Däremot så är det lite annorlunda fördelning över vilka muskler man använder under löpning gentemot hopprep.
Man aktiverar ju t ex. sätesmusklerna och quadriceps betydligt mer under löpning än under hopprep, det kanske du märkte själv.
Så det kan ju förstås vara den orsaken som gjort att du känt dig trött även om ditt aeroba system är i ett bra skick. Lite benövningar och intervallträning så blir du starkare än nånsin.

Var jag du så skulle jag försöka göra ett Vo2max-test då och då för att se till att allt låg rätt till.
Citera
2010-06-05, 11:51
Medlem
När du farit å sprungit ett par gånger till och fått in löpsteget så går det nog bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in