2010-05-11, 17:26
Medlem
Undrar om det spelar någon större roll om man satsar på A eller B aktien inom "Carlsberg"... någon som är mer insatt och ser fördelar med den ena eller den andra..
Citera
2010-05-11, 17:40
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizdec27
Undrar om det spelar någon större roll om man satsar på A eller B aktien inom "Carlsberg"... någon som är mer insatt och ser fördelar med den ena eller den andra..

A: Mer röststarka

B: Billigare, mer omsatta, mindre spread.

B är bättre i 999 fall av 1000.
Citera
2010-05-11, 17:40
Medlem
kör på b
Citera
2010-05-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
A: Mer röststarka

B: Billigare, mer omsatta, mindre spread.

B är bättre i 999 fall av 1000.
Tack för svaret!
Citera
2010-05-11, 18:53
Medlem
spongebobsquares avatar
Ibland kan A aktier vara billigare än B, då är det helt klart mer värt att köpa A enligt mig. Men annars tycker jag det är bättre att köpa B om man inte är så intresserad av att ha många röster. Det stämmer nog att det oftast är mer värt att köpa B.
Citera
2010-06-04, 23:03
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Carlsberg - CARL A - CARL B (Danmark)

Funderar på att köpa lite Carlsberg aktier, detta blir i så fall mitt första aktieköp. Tidigare har jag endast fonder.

Ser att det finns både Carlsberg A och Carlsberg B, Skillnaden på kursen är inte allt för stor. Har hört att man får mer att säga till om (fler röster/aktie?) på bolagsstämmor om man har A-aktier. Vad är det annars för skillnader? Finns det några fördelar med en B-aktie om man har råd med A-aktien (vilket i detta fall som sagt prismässigt inte är någon större skillnad).

Mvh Janus
Citera
2010-06-04, 23:12
Medlem
spongebobsquares avatar
Det är oftast lägre omsättning på A-aktier, så det kan vara svårare att sälja. Man kan bli tvungen att sälja billigare på grund av att det är få köpare (och säljare). Men annars finns så vit jag vet inget som är bättre med B-aktier än A-aktier. Men om man inte är intresserad av att gå på bolagsstämmor och rösta tycker JAG att man ska köpa den som är billigast.
Citera
2010-06-04, 23:25
Bannlyst
Köp B

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=147463&mbFromPage=Översi ktssida
Citera
2010-06-04, 23:37
Moderator
Semesters avatar
A-aktier har större röstmässig vikt än B-aktier. Förhållandet brukar vara 1:10.
Generellt nyemitteras inte A-aktier, således kan maktkoncentrationen upprätthållas.

Hursomhelst ska du köpa B-aktien.
Citera
2010-06-08, 17:21
Medlem
Starvids avatar
Läs oberoende kvalitativ analys av Carlsberg här: http://www.lundaluppen.se/search/label/carlsberg

PS. Jag skulle rent spontant inte köpa Carlsberg i dag, jag tycker att det finns andra intressantare och lägre värderade bolag, men skulle kursen krascha som den gjorde hösten 2008 till sommaren 2009 skulle jag inte tveka om att köpa in mig. Tyvärr hade jag inte Carlsberg under bevakning under den perioden.
Senast redigerad av Starvid 2010-06-08 kl. 17:24.
Citera
2010-06-08, 22:41
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Läs oberoende kvalitativ analys av Carlsberg här: http://www.lundaluppen.se/search/label/carlsberg

PS. Jag skulle rent spontant inte köpa Carlsberg i dag, jag tycker att det finns andra intressantare och lägre värderade bolag, men skulle kursen krascha som den gjorde hösten 2008 till sommaren 2009 skulle jag inte tveka om att köpa in mig. Tyvärr hade jag inte Carlsberg under bevakning under den perioden.

Man tackar och bockar. Tror jag följer ditt råd och avvaktar men håller Carlsberg under övervakning
Citera
2020-03-25, 15:51
Medlem
Prayuths avatar
Vad finns det för åsikter om Carlsberg? Är aktien värd att köpas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in