2026-09-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varstermarken
Martin Carlsson vart är scoopet? HELLO!? MISSIL har lanserats nu om du inte sett det??
Såhär skriver Martin i en kommentar på FZ:

"Hur eller hur tyckte jag att Petters förklaring i Missil-artikeln (Därför lämnade jag Gamereactor) var genomgående ödmjuk. Det i sig rävs givetvis samband med en lansering av en ny sajt, där mẳnga läsare har frågor utan svar. Man utan att gå in pả specifika detaljer så framgår ju att han inte själv mådde bra, att han ångrar mycket och öppet medger att han fostrade en jargong som var fel både externt och internt. Det tyder på förändring och insikt, och det kan jag respektera och tids nog kanske även acceptera. Mitt stunt fick trots allt ganska bra spridning. Det var hur som helst något åt det här hållet jag hade hoppats att det skulle förklaras på. Sen att folk är nyfikna på vad jag har för detaljer - det får man fortsatt fundera på, samt varför jag gjorde som jag gjorde."

Så det låter ju som att det var mycket väsen för ingenting. Den där bomben han skulle släppa övergick till att han hade viktigare saker i livet för tillfället, och sen att det var så mycket material han skulle gå igenom för att till synes slutligen landa i att det var ett medvetet stunt. Låter mest som han vill försöka ta cred för Petters erkännande för bristerna han skriver om. Samtidigt försöker Martin släta över det hela med att detta var vad det handlade om och låta det rinna ut i sanden för att förhindra sitt eget magplask han dragit igång men ändå fortsätta hålla på mystiken bakom vad han egentligen vet som inte vi får ta del av.
Citera
2026-09-19, 11:35
Medlem
Fantens avatar
Så Martin hade egentligen inget att komma med, och Petter stannade kvar i nästan åtta år för att han var bekväm. Vilka jävla ingetburgare båda två blev.

Jag tror dock att det finns mer gottigt skvaller från säg 2020 tills Petter... lämnade GR.
Citera
2026-09-19, 15:27
Medlem
Han Martin har ju tjatat oavbrutet om en bomb på Petter och att han ska varit helt hemsk och ”snart släpper jag bomben bara vänta och se” och sill ingens förvåning blev det ingenting.

Men efter alla hans utspel kan vi alla vara överens om att han inte verkar vara helt frisk

Missil verkar bra, snygg design
Citera
2026-09-19, 21:01
Medlem
Dentistlakares avatar
Om jag ska vara ärlig så hängde jag på GR enbart för Petters bloggar och artiklar typ. Mäki kom med något intressant också. Var bara dom 2 jag läste saker av mestadels. Gött iallafall att Petter is back, kan jag hänga på missil och läsa hans blogg om han gör någon där! Tycker iaf sidan är väldigt "Petter" aktig. Ni som snackar om att den är AI genererad är ju helt korkade. Har ni sett alla designs och dylikt han gjort dom senaste åren så ser ni siten är designad av han

Sen ni som klagar över smygreklam så fattar jag nada, han har gjort inlägg i sin blogg om PXL men han har i samma veva sagt att det är en produkt han är del av lol. Iallafall rätt patetiskt och läsa dom här inläggen som försöker anstränga sig att hitta saker man kan dra ner siten för.

Antar ni gillar AI genererade nyheter som GR kör just nu. Iallafall have fun där

Tycker för övrigt siten är snygg och clean
Citera
2026-09-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dentistlakare
Sen ni som klagar över smygreklam så fattar jag nada, han har gjort inlägg i sin blogg om PXL men han har i samma veva sagt att det är en produkt han är del av lol. Iallafall rätt patetiskt och läsa dom här inläggen som försöker anstränga sig att hitta saker man kan dra ner siten för.

Det finns två perspektiv som man egentligen inte bör blanda vad gäller Petters omärkta reklam. Det ena är strikt juridiskt och det det andra är mer subjektivt. Och nu syftar jag egentligen bara på Arcade Dreams och PXL. Det påstås ju här och där att han gjort även annan reklam. Men det har jag inget belägg för. Så jag väljer att endast fokusera på de två nämnda bolagen, som han i båda fall haft engagemang i.

Strikt juridiskt vore det intressant att höra hur Petter inte brutit mot marknadsföringslagen. Den säger bland annat att all marknadsföring ska utformas så att det tydligt framgår att det är just marknadsföring eller reklam. När det kommer till bloggar, Instagram osv innebär det i praktiken att allt som är reklam tydligt behöver märkas som just reklam. Detta gjorde Petter varken med sina inlägg om PXL eller om Arcade Dreams. Alltså två bolag han var med och grundade och har/hade ekonomiskt intresse i.

Sedan finns ett mer subjektivt perspektiv i huruvida man tycker han gjort fel.

Personligen tycker jag väl inte inläggen om PXL var moraliskt fel. För där gjorde han som du är inne på tydligt att han är delaktig. Som sagt fel att inte märka strikt juridiskt. Men moraliskt var det enligt mig ingen större grej. Förutom de gånger han pushade för att sockerfri läskeblask var att likna vid vatten. Något han gjorde en handfull gånger. Att sprida sån desinformation till ungdomar när man är har ekonomiskt intresse i en energidryck är nedrigt. Men det hör inte till sakfrågan.

Arcade Dreams tycker jag var annorlunda dock. Där hade han en hel följetong i vilken det inte alls framgick att han var delägare, samtidigt som han hyllade bolaget. Igen, juridiskt fel att inte märka reklamen. Men enligt mig också oärligt på ett sätt han inte var med PXL.

Håller för övrigt med dig. Nya sidan känns trevlig. Innehållsmässigt mycket av det man gillade med Gamereactor och en härlig design.
Citera
2026-09-19, 23:24
Medlem
Citat:
Om jag ska vara ärlig så hängde jag på GR enbart för Petters bloggar och artiklar typ. Mäki kom med något intressant också. Var bara dom 2 jag läste saker av mestadels. Gött iallafall att Petter is back, kan jag hänga på missil och läsa hans blogg om han gör någon där! Tycker iaf sidan är väldigt "Petter" aktig. Ni som snackar om att den är AI genererad är ju helt korkade. Har ni sett alla designs och dylikt han gjort dom senaste åren så ser ni siten är designad av han

Antar ni gillar AI genererade nyheter som GR kör just nu. Iallafall have fun där

Tycker för övrigt siten är snygg och clean

Det märks att du är ett barn. Så jag ska förklara för dig.

Du jobbar i en leksaksaffär.
Din chef säger: "Ditt jobb är att berätta vilka leksaker som är bra."
Men du har också ett eget företag som säljer en viss leksak.
Då skriver du i affärens tidning:
"Titta vilken fantastisk leksak! Den här är verkligen värd att köpa!"
Men du berättar inte tydligt för läsarna:
"Förresten, jag är själv med och tjänar pengar på den här leksaken."
Då kan läsaren tro att det bara är ett vanligt oberoende tips från leksaksaffären.

Man får troligtvis sparken av det här beteendet.

Både PXL och Arcade vill verkligen inte förknippas med honom. Arcade nämner inte något om han i historien när det grundades. PXL ägde han 10% en sväng av och inte längre.

Det är lite som när han berättar att han bygger om bilar. Han gör inget själv, han står bredvid.

Han blev påkommen i slutet av GR när han "gjorde" grafisk design men blev påkommen med bild google flera gånger.

Sen att man släpper en hemsida med den designen och det typsnittet och färgsättningen att det är omöjligt att läsa längre texter. Allt flyter ihop.
Citera
2026-09-19, 23:57
Medlem
Dentistlakares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudedude1884
Det märks att du är ett barn. Så jag ska förklara för dig.

Du jobbar i en leksaksaffär.
Din chef säger: "Ditt jobb är att berätta vilka leksaker som är bra."
Men du har också ett eget företag som säljer en viss leksak.
Då skriver du i affärens tidning:
"Titta vilken fantastisk leksak! Den här är verkligen värd att köpa!"
Men du berättar inte tydligt för läsarna:
"Förresten, jag är själv med och tjänar pengar på den här leksaken."
Då kan läsaren tro att det bara är ett vanligt oberoende tips från leksaksaffären.

Man får troligtvis sparken av det här beteendet.

Både PXL och Arcade vill verkligen inte förknippas med honom. Arcade nämner inte något om han i historien när det grundades. PXL ägde han 10% en sväng av och inte längre.

Det är lite som när han berättar att han bygger om bilar. Han gör inget själv, han står bredvid.

Han blev påkommen i slutet av GR när han "gjorde" grafisk design men blev påkommen med bild google flera gånger.

Sen att man släpper en hemsida med den designen och det typsnittet och färgsättningen att det är omöjligt att läsa längre texter. Allt flyter ihop.

Jag venne, bra att du tar upp att jag verkar som ett barn eftersom jag tycker ni verkar som kids haha. Jag antar det du säger makear sense om man har hateboner mot han. Personligen kan han göra hur mycket reklam som helst mot mig, är ju därför jag läser hans blogg, för att få tips. Sen förutsätter jag ju att han använt produkterna själv om han säger det. Han verkar iallafall inte som en person som ljuger rakt av sådär men jag kanske har fel. Han är provocerande med vissa grejjer såklart. Iallafall så spelar det inte så stor roll vad han rekommenderar för mig, jag har egen skalle och kan göra egen bedömning men jag läser trots allt hans blogg för att den är intressant och vill ha tips på saker. Antar ni läser den efter grejjer ni kan kritisera han för? Det makear också sense, han är trots allt provocerande med många grejjer han sagt och gjort. Har själv aldrig blivit provocerad av någon "smygreklam" han gjort iallafall. PXL var god energidryck tex, finns ej i min närmsta affär nu så kan ej testa den längre
Citera
2026-09-20, 00:25
Medlem
Citat:
Jag venne, bra att du tar upp att jag verkar som ett barn eftersom jag tycker ni verkar som kids haha. Jag antar det du säger makear sense om man har hateboner mot han. Personligen kan han göra hur mycket reklam som helst mot mig, är ju därför jag läser hans blogg, för att få tips. Sen förutsätter jag ju att han använt produkterna själv om han säger det. Han verkar iallafall inte som en person som ljuger rakt av sådär men jag kanske har fel. Han är provocerande med vissa grejjer såklart. Iallafall så spelar det inte så stor roll vad han rekommenderar för mig, jag har egen skalle och kan göra egen bedömning men jag läser trots allt hans blogg för att den är intressant och vill ha tips på saker. Antar ni läser den efter grejjer ni kan kritisera han för? Det makear också sense, han är trots allt provocerande med många grejjer han sagt och gjort. Har själv aldrig blivit provocerad av någon "smygreklam" han gjort iallafall. PXL var god energidryck tex, finns ej i min närmsta affär nu så kan ej testa den längre

Få tips på saker. Petter har en del intressanta åsikter vad gäller spel, åsikter jag uppskattar, och han borde hålla sig till. Få tips från den mannen i övrigt nej. 90% affiliate links. Missil verkar ok. Kan Petter hålla sig till gaming enbart är det bra. Hans åsikter iövrigt är komplett skräp, ingen bryr sig, försöker vara provakativ för att bli en influencer, patetiskt. En större cucknörd inom gaming får man leta efter. Antagligen Mäki eller gaminggrannar "Dave". Jag gillar gaming själv men dessa personligheter har aldrig vuxit upp. Har någon dem gjort lumpen? Kan de hantera en AK5?
Citera
2026-09-20, 02:17
Medlem
Fantens avatar
Jag måste säga att designen på Missil är bedrövlig. Det märks att det är en desaaasjneer som ligger bakom då det är en hel del form över funktion-grejer. Och på mobilen ser den ut som typ alla sidor gör i dagsläget. En annan sak som slog mig är att jag inte vill läsa spelnyheter från folk i min egen ålder utan jag föredrar yngre förmågor.
Citera
2026-09-20, 07:41
Medlem
Citat:

Jag minns en gång Petter skrev om PXL och jag kommenterade något i stil med ”Borde inte det här märkas som reklam?”. Petter svarade aldrig. Inte för att jag förväntade mig det direkt. Men han publicerade då snabbt några ytterligare blogginlägg och raderade sen inlägget om PXL.
Citera
2026-09-20, 08:14
Medlem
Citat:

Det han tipsar om är ju inget han kan något om. Han recensioner på brödrostar och rostyta är ju bara för att få en massa gratis brödrostar. Eller knivar, klart som fan han inte vet något om hur en kniv är bra uppbyggd. Han har ju förstås googla skiten. Sen lägger det som sin åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av dalheart
Jag minns en gång Petter skrev om PXL och jag kommenterade något i stil med ”Borde inte det här märkas som reklam?”. Petter svarade aldrig. Inte för att jag förväntade mig det direkt. Men han publicerade då snabbt några ytterligare blogginlägg och raderade sen inlägget om PXL.

Hände ju kontinuerligt. Pall med gainomax, godis, bilvårdprodukter osv. Man märkte ju när trafiken dippa på sidan. Då gjorde han alltid ett ragebait inlägg tätt följt av 4 korta snabba inlägg i bloggen för att dölja det. Jag hoppas ingen har glömt när han vid 40års ålder döpte sin blogg till ihegevall. Det var neutralt och bra namn.
Citera
2026-09-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuneSnus
Han Martin har ju tjatat oavbrutet om en bomb på Petter och att han ska varit helt hemsk och ”snart släpper jag bomben bara vänta och se” och sill ingens förvåning blev det ingenting.

Men efter alla hans utspel kan vi alla vara överens om att han inte verkar vara helt frisk

Missil verkar bra, snygg design

Martin lider uppenbarligen av "main character syndrome". Han påstår nu att hela hans härdsmälta till beteendet kring detta var ett lyckat medvetet stunt för att få Petter att skriva en ursäkt och erkännande till sina kollegor och läsare för hur han ibland betett sig. Alltså texten på Missil där Petter förklarar varför han slutade på GR. Martin försöker ta åt sig äran för det hela när Petter förmodligen redan hade denna text färdigskriven långt innan Martin drog igång. Att det där var ett stunt är givetvis bara en efterhandskonstruktion för att rädda sig eget skinn från platt fall och samtidigt framstå som nån slags hjälte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in