2010-06-02, 02:03
Medlem
Hejsan flashback!

Nu är det så att jag har precis införskaffat mig en liten valp!
Det har dock hänt något med valpen så jag är orolig om han verkligen mår jätte bra, han har någon konstig hosta? för sig, då det låter som han ska kräkas men det kommer inget.

Sen en annan grej som vi också har problem med (kan dock ha och göra med att han är valp) men han kissar något kopiöst, kan ta som exempel idag, min syster var ut med honom så gjorde han en maraton pinkning, kommer in pinkar på köksgolvet, jag torkar upp det, sen när vi kommer ut på gården så kissar han en gång till? Woots up with that, eller är det bara normalt?

Jag matar honom med doggy (den svarta påsen) extra professional tror jag den heter. I övrigt är valpen helt underbar! Full med energi och älskar verkligen att leka och springa.

Mvh
Cobbel
Citera
2010-06-02, 02:08
Medlem
CB4lifes avatar
Åk till veterinären och kolla? Kanske bara är ett ben eller något som satt sig i halsen.
Citera
2010-06-02, 02:19
Medlem
Dr.hankeys avatar
är du orolig så ring/ åk till veterinären direkt.

Sen att den kissar kopiöst kan ju bero på att den inte riktigt har fattat det här med blåskontroll utan när den känner att det trycker på så på SPPPLAASH.

En enkel regel som man kan kika på vid misstanke om sjukdom är hur valpen mår rent allmänt, en trött slö och ledsen valp kan ha allt från diarré till nått skit i magen.
Citera
2010-06-02, 02:36
Medlem
Snusets avatar
En högst obegåvad gissning: noskvalster? Låter lite ihåligt och kräkaktigt. Vanligt på vårkanten har jag fått för mig.
Citera
2010-06-02, 06:16
Medlem
Symtom
Hundar med noskvalster kan uppvisa olika symtom men vanligen rör det sig om symtom från de övre luftvägarna i form av t.ex. nysningar, fnysningar, inåtvända dragningar och försämrat luktsinne. I en nyligen genomförd svensk studie av 70 hundar med konstaterad (n=25) eller misstänkt noskvalsterinfektion (n=45) var det vanligaste symtomet inåtvända dragningar. I en liknande norsk undersökning av 20 hundar observerades ett eller flera av följande symtom; klart näsflöde, nysningar, inåtvända dragningar, klåda i ansiktet samt försämrat luktsinne. Intensiteten i symtomen varierar, dels hos den enskilda hunden dels från hund till hund. Allmäntillståndet är oftast opåverkat.
Citera
2010-06-02, 07:19
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobbel
Hejsan flashback!

Nu är det så att jag har precis införskaffat mig en liten valp!
Det har dock hänt något med valpen så jag är orolig om han verkligen mår jätte bra, han har någon konstig hosta? för sig, då det låter som han ska kräkas men det kommer inget.

Sen en annan grej som vi också har problem med (kan dock ha och göra med att han är valp) men han kissar något kopiöst, kan ta som exempel idag, min syster var ut med honom så gjorde han en maraton pinkning, kommer in pinkar på köksgolvet, jag torkar upp det, sen när vi kommer ut på gården så kissar han en gång till? Woots up with that, eller är det bara normalt?

Jag matar honom med doggy (den svarta påsen) extra professional tror jag den heter. I övrigt är valpen helt underbar! Full med energi och älskar verkligen att leka och springa.

Mvh
Cobbel
Kissar han extremt mycket kan det tyda på problem med njurarna. Att de kissar ofta är inte så konstigt, de har små blåsor men är det stora mängder så bör man kolla.
Citera
2010-06-02, 09:05
Bannlyst
Mask kan också ge en slags kräkhosta!!

Valpar kissar ofta och när de blir lite uppstressade kissar de ännu mer ofta, det ger sig med tiden! Urinvägsinfektion är vanligast hos tikvalpar!
Citera
2010-06-02, 09:10
Medlem
Tack för alla bra tips, verkar som att det blir att vi får åka till veterinären för att titta upp honom då, det lät ju inte allt för bra om det ska vara mask.

Sen angående det där med njurarna är det fler som har sagt att det kan vara det. Nu vart jag orolig!

Men återigen tack för allt, jag får återkomma med svar om vad det var när vi varit hos veterinären.

Mvh
Cobbel
Citera
2010-06-02, 12:55
Medlem
poffansoffans avatar
Vad är det för ras? Vissa raser tex chihuahua "kvarkar" dvs får konstiga ljud för sig, låter typ som en anka.
Citera
2010-06-02, 23:39
Medlem
Det är en blandras Lagotto/Kungspudel.
För att beskriva ljuden så låter det som blandningar mellan sväljningar och hostningar och han rycker med hela kroppen. Men i övrigt är hunden hus frisk som helst, äter mat precis som han ska, väldigt energifull etc etc. Pratade med veterinären idag och hon trodde inte att det var något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in