2010-06-02, 00:46
Medlem
marnies avatar
Vi är ett gäng 20-åringar som ska ut till en polares landställe i helgen. Det är en tradition vi har som innebär att vi festar och äter gott en helg varje termin. I allt detta ingår att vi tävlar i matlagning. Mitt lag är obesegrat och jag vill gärna se till att det fortsätter så.

Tidigare år har vi vunnit med: en pasta med bacon och smaksatt creme fraiche (ingen vidare konkurrens), fajitas och sist brunch med amerikanska pannkakor m lönnsirap, äggröra, bacon, färsk frukt och juice.

Jag har funderat på att göra köttbullar med brunsås, lingonsylt och hemmagjort potatismos med muskot, vitlökssmör och västerbottenost. Det är dock lite krångligt, men jag tror att det skulle uppskattas mycket. Tror ni man skulle komma undan med färdiga köttbullar?

Men jag vill gärna ha massor av tips och recept!

Kravet är att det ska vara genomförbart att laga åt 8 pers, inte vara alltför dyrt och det ska inte ta för lång tid att tillreda (pajer och segdragna grytor är alltså uteslutet). Man måste också tänka på att ta med för "kontroversiella" smaker eftersom det är så pass många som ska bli nöjda. Peppra på med tips!
Citera
2010-06-02, 00:59
Medlem
skolmatsals avatar
Köttbullar kan ni ju iallafall förbereda och bara steka på innan tillagning. Så slipper ni servera mamma scans.
Citera
2010-06-02, 01:40
Medlem
marnies avatar
Justja, försteka köttbullarna är såklart en idé..

Har en annan ok idé:

Grillade kycklingspett
Grillad Halloumi
Grekisk pastasallad (tomat, gurka, kalamataoliver, fetaost, pasta)
Tzatsiki
Hoummus
Tapenade
Fetoströra
Crostinikex
Ugnsvarm baguette

Men hur får man till bra grillade kycklingspett? Tips på marinad? Vilken styckningsdel ska man använda?
Citera
2010-06-02, 10:48
Medlem
fukkos avatar
Jag har vid några tillfällen grillat kycklinglårfiléer på spett med ett mycket gott resultat.

Använd två-tre grillspett per filé, ungefär som en igloo-glass. Lårfiléen är en fetare del av kycklingen som inte lika lätt blir torr och därför lämpar sig bättre för grillning i mitt tycke.

Gällande marinad har jag inget egentligt förslag, men jag skulle nog torrmarinera och köra med någon stabil glaze istället, kanske med honung och chilli.
Citera
2010-06-02, 12:18
Medlem
Struttens avatar
Köttbullarna är ju busenkla att försteka hemma, sen frysa in och köra färdigt i ugn när det är dags att laga maten. Glöm för Guds skull bara inte kryddpepparn...
Citera
2010-06-02, 13:11
Medlem
wääuus avatar
Glöm inte att servera margharitas, bloody marys eller kanske mimosa!
Citera
2010-06-02, 13:29
Medlem
marnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Köttbullarna är ju busenkla att försteka hemma, sen frysa in och köra färdigt i ugn när det är dags att laga maten. Glöm för Guds skull bara inte kryddpepparn...

Något bra köttbullsrecept? Hur mycket köttfärs tror du man ska ha till 8 pers?
Citera
2010-06-02, 13:50
Medlem
-r3tro-s avatar
Ugnsbakad falukorv är enkelt, relativt snabbt tillagat, hyfsat gott och perfekt som bakfyllekäk.

Snitta falukorvarna i ett par centimeter stora skivor, men var noga med att inte snitta hela vägen ner.
I mellanrummen som blir av snitten brer du ut en liten klick senap.
Sedan trycker du ner en tunn skiva äpple, en tunn skiva tomat och en tunn "halvmåne"-skiva lök i varje mellanrum.
Gör sedan en "panering" av honung, senap och olja å pensla över falukorvarna, och strö över lite skorpmjöl.

Kör in i ugnen på 220 grader och låt dem gå i ca en halvtimme.

Servera en god sallad till detta, och om så önskas hemlagat potatismos.

Glömde nämna att detta också är en ekonomiskt fördelaktig anrättning med billiga ingredienser.
Senast redigerad av -r3tro- 2010-06-02 kl. 13:52.
Citera
2010-06-02, 14:39
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marnie
Något bra köttbullsrecept? Hur mycket köttfärs tror du man ska ha till 8 pers?

Ett riktigt basic recept:

Till åtta personer skulle jag ta ungefär ett och ett halvt kilo nötfärs (det kan vara knappt snarare än drygt). Häll i köttfärsen i en bunke. Finhacka en gul lök (även om jag själv alltid använder schalottenlök kan det vara overkill) och ha i. Koka två potatisar så att de blir riktigt genomkokta, mosa dem med en gaffel och häll i bunken. Krydda med salt och kryddpeppar. Kör sedan med elvispens degkrokar tills blandningen blir helt blandad och nästan aningen klistrig. Ställ in i kylen och låt vila någon timme.
Värm stekpanna (helt gjutjärn om du frågar mig) så att den blir riktigt het. Ha i en klick smör som får fräsa färdigt, och börja därefter rulla köttbullarna (se till att skölja händerna med kallt vatten mellan åtminstone varannan köttbulle) och stek dem bara så att de får en fin stekyta. Lägg att svalna, förslagsvis på en plåt. När alla bullarna är kalla fryser du in. Om du tinar dem innan du sen ska göra färdigt dem i ugnen skulle jag tippa på att de behöver en tio minuter - en kvart i 225 grader. Frysta får du lägga på några minuter.

För en god och fusksnabb sås skulle jag rekommendera att du i pannan så fort du stekt klart köttbullarna har i en liten klick smör och en skvätt vatten. Vispa rejält, tillsätt matlagningsgrädde och mjölk (proportionerna helt enkelt utifrån hur fet du vill ha såsen) och kalvfond. Ganska rejält med kalvfond. Koka ihop och smaka av tills det att du tycker att att det smakar gott, men skulle behöva aningen mer salt. Ställ av från spisen, låt svalna och ställ därefter in i kylen.
När maten ska lagas för att ätas har du i såsen i en kastrull och låter detta puttra upp (den sista sältan kommer av denna reduktion). Red av såsen och server med köttbullarna och vilken typ av potatis du nu skulle ha. Rårörda lingon och pressgurka rekommenderas även att servera till detta.
Citera
2010-06-07, 10:53
Medlem
X666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Ett riktigt basic recept:
Jävligt snålt recept, du! Inte ens 100g kött per skalle
Citera
2010-06-07, 11:15
Medlem
Kreeps avatar
Varför inte den svenska klassikern: Potatis, fläsk och löksås?
Grymt fint när man är bakis. Så gott så det kan man bjuda kungligheter på, eller vad nu dom säger i Emil i Lönneberga.
Citera
2010-06-07, 11:43
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X666
Jävligt snålt recept, du! Inte ens 100g kött per skalle

Fantastiskt konstruktivt inlägg! Och din lilla gubbe som slår sig i pannan får mig verkligen att omvärdera all min erfarenhet kring hur mycket köttbullar som går åt vid liknande tillställningar. Tänk att din fantastiska retorik kunde ändra på så pass många års matlagande... Otroligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in