2010-06-01, 23:28
Bannlyst
Hej, idag orsakade jag en parkeringsskada under arbetstid, jag jobbar som yrkeschaufför kan man säga eftersom mitt jobb går ut på att leverera saker. Iaf är det så att jag råkade backa in i en bil, bilen jag backade in i var inte så ny och ganska rostig, lämnade iaf en lapp på rutan med mitt tel. nummer. Han ringde upp nån timme efter och vi snackade lite.
Nu är det så att jag helst vill dölja detta för min chef eftersom jag nyligen orsakat en liknande skada och det skulle se så klantigt ut om jag gjorde det igen vilket det är.
Men iaf först sa han att det var bäst att göra en skadeanmälan, men då måste ju min chef få reda på det, därför frågade jag om inte jag kunde betala han för skadan istället och så glömmer vi allt.

Men hur ska jag nu göra för att han inte ska göra en skadeanmälan ändå? Kan jag skriva ett kvitto eller något när jag lämnar över pengarna som t ex, "betalar xxx för skadan så nu är vi kvitt" eller liknande och båda skriver under, skulle det vara giltigt om det blev några problem?

Hur tycker ni jag ska göra?
Citera
2010-06-01, 23:32
Medlem
EvilTouchs avatar
Ett kvitto på att du har betalat en summa för skadan på X, Y och Z som uppstod vid olyckan.
Underskrift av båda parter.
Citera
2010-06-01, 23:32
Medlem
the_c00l_guys avatar
Jag tycker du borde struntat i att lämna ditt nummer, då hade det inte varit ett problem!

OT: Ring och hör med honom. Säg du att du pyntar honom privat istället för en anmälan. Då skulle inte jag tackat nej iaf, bara massa jobb med papper som man då slipper.
Citera
2010-06-02, 00:14
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
Vad fick du för intryck av snubben? Tight asshole? Eller avslappnad? Kör han omkring i en gammal skrothög är det nog helt okej, ge pengar i näven, be om kvitto (+ kortfattad beskrivning om vad som hänt). And forget about it! Men pejla snubben först...
Citera
2010-06-02, 00:21
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktuskruka
Hej, idag orsakade jag en parkeringsskada under arbetstid, jag jobbar som yrkeschaufför kan man säga eftersom mitt jobb går ut på att leverera saker. Iaf är det så att jag råkade backa in i en bil, bilen jag backade in i var inte så ny och ganska rostig, lämnade iaf en lapp på rutan med mitt tel. nummer. Han ringde upp nån timme efter och vi snackade lite.
Nu är det så att jag helst vill dölja detta för min chef eftersom jag nyligen orsakat en liknande skada och det skulle se så klantigt ut om jag gjorde det igen vilket det är.
Men iaf först sa han att det var bäst att göra en skadeanmälan, men då måste ju min chef få reda på det, därför frågade jag om inte jag kunde betala han för skadan istället och så glömmer vi allt.

Men hur ska jag nu göra för att han inte ska göra en skadeanmälan ändå? Kan jag skriva ett kvitto eller något när jag lämnar över pengarna som t ex, "betalar xxx för skadan så nu är vi kvitt" eller liknande och båda skriver under, skulle det vara giltigt om det blev några problem?

Hur tycker ni jag ska göra?

Äh, låt arbetsgivaren pröjsa. Det är ändå arbetsgivaren som ska betala skador som arbetstagaren åsamkar genom fel eller försummelse i tjänsten. Vad gör det om du framstår som lite klantig? Det är definitivt inte saklig grund för uppsägning, så något sånt behöver du ju inte oroa dig för.
Citera
2010-06-02, 05:24
Medlem
soers avatar
Du skriver ett litet kontrakt som kan se ut ungefär såhär:

------------------------

Avtal

Detta är ett avtal som reglerar förhållandet mellan Kaktuskruka Flashbacksson (personnummer), nedan Flashbacksson, och Den Andre Snubben (personnummer), nedan Snubben.

1. Flashbacksson erkänner den skada som uppstod 2010-06-01 på bil med registreringsnummer:_________

2. Flashbacksson förbinder sig att ersätta den skada beskriven i p. 1. Flashbacksson ska erlägga betalning till Snubben senast 2 dagar efter att han delgivits kvitto, bindande offert eller därmed jämförlig rättshandling gällande reparation av skadan beskriven i p. 1.

3. Snubben förlorar genom detta avtal rätt att i efterhand kräva ersättning för direkta eller indirekta skador till följd av händelsen beskriven i p. 1.

4. Snubben förbinder sig genom detta avtal att inte anmäla händelsen, eller tala därå, inför polis eller annan myndighet.

Ort och datum

Detta avtal upprättas i två likalydande exemplar av vilka Flashbacksson och Snubben tagit var sitt.

------------------------
Citera
2010-06-02, 08:28
Medlem
Pörrs avatar
Tillsägelse till TS för brott mot 0.04.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto