2010-06-01, 20:52
Medlem
”Det var satan som förmådde mig att göra det”
i byn Mörsil.

http://op.se/are/1.2067216-man-anhallen-for-mordforsok

http://op.se/are/1.2068723--det-var-satan-som-formadde-mig-att-gora-det-

Någon som vet något mera om den här händelsen?
Själv vet jag bara att dom två männen har en gemensam nämnare.
Citera
2010-06-01, 21:12
Medlem
aceblacks avatar
Undrar om han bokstavligen menar att det var satan som tog över honom eller om det bara var en metafor/uttryck som media vinklade lite. Verkar ju vara ett uppenbart svartsjuke drama.
Citera
2010-06-02, 11:43
Medlem
Bengt Barons avatar
Det framgår ej av artikeln att detta hänt just i Mörsil. Har du inside?
Citera
2010-06-02, 11:55
Medlem
Bengt Barons avatar
Har skett i närheten av Kyrkvägen. Att referera till "satan" tyder på utomeuropeisk, eller iaf utomsvenskt ursprung på GM?
Citera
2010-06-02, 14:46
Medlem
-r3tro-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Baron
Har skett i närheten av Kyrkvägen. Att referera till "satan" tyder på utomeuropeisk, eller iaf utomsvenskt ursprung på GM?

Varför skulle mannen tvunget vara av utomeuropeiskt/utomsvenskt ursprung bara för att han refererade till satan?

Tosingar som tycker sig höra röster och tar order av dem finns det överallt - även bland oss helyllesvenskar.
Citera
2010-06-02, 15:18
Medlem
Bengt Barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -r3tro-
Varför skulle mannen tvunget vara av utomeuropeiskt/utomsvenskt ursprung bara för att han refererade till satan?

Tosingar som tycker sig höra röster och tar order av dem finns det överallt - även bland oss helyllesvenskar.

Spontant kändes det ej "Mörsilskt" att referera sina illdåd till Satan.
Citera
2010-06-02, 15:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Spontant kändes det ej "Mörsilskt" att referera sina illdåd till Satan.

Utveckla gärna. Varför skulle det vara vanligare bland icke svenskar än svenskar att åberopa satan?

Känns som att svenskar mycket väl kan referera till "satan". Fast det kan ju också vara något han bara dragit till med... Sedan så är det väl inte så där fruktansvärt mycket utomeuropeiska invandrare i Mörsil.
Senast redigerad av Troian 2010-06-02 kl. 15:59.
Citera
2010-06-02, 16:06
Medlem
Bengt Barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Utveckla gärna. Varför skulle det vara vanligare bland icke svenskar än svenskar att åberopa satan?

Känns som att svenskar mycket väl kan referera till "satan". Fast det kan ju också vara något han bara dragit till med... Sedan så är det väl inte så där fruktansvärt mycket utomeuropeiska invandrare i Mörsil.

Att i polisförhör, efter att känslorna något sånär lugnat sig, tycker jag inte det låter särskilt signifikativt för ortens ursprungsbefolkning, (etniska svenskar) att prata om "satans hand" och liknande. Då låter en hänvisning till alkohol, ev. andra droger mer träffande.
Det finns utomeuropeiska invandrare på orten, bl.a. den misstänke GM.

Nåväl, det för kanske inte diskussionen vidare, nu släpper (iaf jag) det.
Något nytt om detta?
Citera
2010-06-02, 16:12
Medlem
aceblacks avatar
Jag undrar fortfarande om det är ett psyko som bokstavligen tror att det var Satan som förmådde honom att göra det, eller om det bara är en metafor för att han tappade kontrollen och fick ett enormt hat och ilskeutbrott.
Citera
2010-06-02, 16:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Att i polisförhör, efter att känslorna något sånär lugnat sig, tycker jag inte det låter särskilt signifikativt för ortens ursprungsbefolkning, (etniska svenskar) att prata om "satans hand" och liknande. Då låter en hänvisning till alkohol, ev. andra droger mer träffande.
Det finns utomeuropeiska invandrare på orten, bl.a. den misstänke GM.

Nåväl, det för kanske inte diskussionen vidare, nu släpper (iaf jag) det.
Något nytt om detta?

(Fetmarkerat.) Vet du att det är så?

Att hänvisa till satan är inte särskilt signifikant för någon etnicitet - varken mörsilsbor eller araber...

Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Jag undrar fortfarande om det är ett psyko som bokstavligen tror att det var Satan som förmådde honom att göra det, eller om det bara är en metafor för att han tappade kontrollen och fick ett enormt hat och ilskeutbrott.

Ytterligare ett alternativ är att han försöker få det att framstå som att han är ett psyko. Tror nog inte att han verkligen trodde det var satans verk.
Citera
2010-06-02, 16:39
Medlem
Bengt Barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
(Fetmarkerat.) Vet du att det är så?

Ja.
Citera
2010-06-02, 16:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ja.

Ja okej, trodde inte du visste eftersom du skrev att hans uttalande om satan pekade åt ett visst håll.

Men då du vem den misstänkte är alltså? Vad kan du säga om honom?
Senast redigerad av Troian 2010-06-02 kl. 16:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in