2010-06-01, 20:21
Medlem
mpees avatar
Är osäker på om jag borde fråga detta i "den stora tennistråden" istället. Men då fokus i den tråden förstunden naturligtvis ligger på Söderlings vinst över Federer så startar jag en egen tråd istället.

Hur ofta på ett ungefär bör en hobbyspelare stränga om sitt racket? Frågade i min lokala tennisbutik och där fick jag svaret; -aldrig, om inte strängarna går av.
Tycker själv att strängarna upplevs slappare än tidigare (har använt racketet ca 50gånger) men det kan mycket väl vara inbillning.
Antar att jag som nybörjare inte behöver stränga om racketet lika ofta som spelare som är några nivåer bättre då mina slag inte är lika kraftfulla. Men någon gång om året känns väl ändå rimligt?
Citera
2010-06-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Är osäker på om jag borde fråga detta i "den stora tennistråden" istället. Men då fokus i den tråden förstunden naturligtvis ligger på Söderlings vinst över Federer så startar jag en egen tråd istället.

Hur ofta på ett ungefär bör en hobbyspelare stränga om sitt racket? Frågade i min lokala tennisbutik och där fick jag svaret; -aldrig, om inte strängarna går av.
Tycker själv att strängarna upplevs slappare än tidigare (har använt racketet ca 50gånger) men det kan mycket väl vara inbillning.
Antar att jag som nybörjare inte behöver stränga om racketet lika ofta som spelare som är några nivåer bättre då mina slag inte är lika kraftfulla. Men någon gång om året känns väl ändå rimligt?

Beror lite på över hur lång tid det gått. Har senorna suttit på i över ett år så blir det lite slappare (trycket minskar). Är du inte nöjd så stränga om, om du inte vet vilket tryck du ska ha så kör på
24,5 kg.
Citera
2010-06-01, 22:18
Medlem
mpees avatar
Dom har suttit på i 11 månader nu så det verkar alltså vara på sin plats att stränga om. Visste att det fanns en anledning till att jag torskat två raka.
Citera
2010-06-02, 09:45
Medlem
zizacons avatar
Nej de har helt rätt, stränga om när de går av.

Om du är nybörjare och missar slag så är nog strängarna det absolut sista som är problemet. Jag spelade tidigare rätt seriöst och har aldrig sett någon som strängar om innan de gått av. Förvisso slår man av en del då de flesta bättre spelare spelar med rätt mycket spinn som sliter på strängarna. Men de tillfällen jag spelat med strängar som suttit länge, har jag aldrig upplevt några problem.
Citera
2010-06-02, 18:14
Medlem
Jag tycker iallafall att man ska stänga om. Det är en billig kostnad om man spelat 50 ggr på 11 månader. Om det är orginalsenorna som sitter på så ska du definitivt stränga om. Lite beroende på din spelstil så kommer nog inte senorna att gå av på bra länge (då skulle de redan ha gjort det).
Citera
2010-06-02, 20:15
Medlem
mpees avatar
Lite olika bud nu. Men kommer lämna in racketet för omsträngning. Eventuellt mer eller mindre i onödan men som tanken1 skriver så är det en billig kostnad. Sen så kanske jag kan fokusera bättre om jag inte går omkring på banan och skyller på racketet efter varje misstag.
Citera
2010-06-02, 20:21
Medlem
Sen beror det lite på om det är syntet eller natur eller kombination av strängar. Har inbillat mig att natur håller bättre?
Citera
2010-06-02, 23:00
Medlem
gbajerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Lite olika bud nu. Men kommer lämna in racketet för omsträngning. Eventuellt mer eller mindre i onödan men som tanken1 skriver så är det en billig kostnad. Sen så kanske jag kan fokusera bättre om jag inte går omkring på banan och skyller på racketet efter varje misstag.

Frågan är om inte en bortförklaring är just vad du behöver

Skämt åsido, du verkar ju rätt sugen på att stränga om så varför inte, det skadar ju inte. Men det är absolut inget som behövs.
Citera
2010-06-03, 19:39
Medlem
Om man inte strängar om blir strängningen mjuk och då tappar man kontrollen i grundslagen, även om man är motionär.

Jag tycker man ska stränga om minst en gång per år iaf.
Citera
2010-06-03, 20:23
Medlem
mpees avatar
Verkar vara ett ämne där även de lärde tvistar.
Citera
2010-06-03, 22:22
Medlem
För oss som inte är proffs handlar det om hur mycket man kan lägga på sin tennis varje år också.

Så här prioriterar jag:

1. Rack
2. Skor
3. Banhyra
4. Fräscha bollar
5. Lindor
6. Strängar
7. Kläder

Om du tex skulle koncentrera dig på att tidigt förbereda slaget ett tag och lyckas förbättra detta med några tiondels sekunder i snitt skulle antagligen göra mer för din precision och fart på bollen än en nysträngning.
Citera
2010-06-04, 01:40
Medlem
mpees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
För oss som inte är proffs handlar det om hur mycket man kan lägga på sin tennis varje år också.

Så här prioriterar jag:

1. Rack
2. Skor
3. Banhyra
4. Fräscha bollar
5. Lindor
6. Strängar
7. Kläder

Om du tex skulle koncentrera dig på att tidigt förbereda slaget ett tag och lyckas förbättra detta med några tiondels sekunder i snitt skulle antagligen göra mer för din precision och fart på bollen än en nysträngning.
Är lite utav en materiallirare när det kommer till just tennis. Så jag är beredd att lägga ner dom pengar som behövs på detta intresse.
Men var jag tvungen att prioritera så skulle jag prioritera som dig i princip.

Funderar på att ta kontakt med en privatlärare och ta ett par lektioner. Skulle förmodligen bli ett par snäpp vassare väldigt fort om jag fick lite goda tips av någon kunnig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in