2010-06-01, 20:01
Medlem
mr.banans avatar
Vet inte om detta ämnet hamnade rätt, men jag kör på ändå!

Jag ska prata inför barn i åldern 11 till 12 år i morgon. Det jag ska göra är att visa ett antal kemiexperiment. Det viktiga är inte att barnen förstår, utan att barnen fattar intresse. Jag skulle gärna vilja höra era bästa tips på hur man kan göra för att fånga någons (framför allt barns) intresse när man inför något helt nytt i deras liv (dessa barn har aldrig hört talas om kemi tidigare).

Så, är det någon som är van att prata inför folk som gärna vill dela med sig av sitt vetande?
Citera
2010-06-01, 20:04
Medlem
trosfuktarns avatar
Prata tydligt och fråga om alla hänger med. byt ut mot ord som äpple osv. dra lite roliga skämt imellanåt så dem inte tappar intresset.
Citera
2010-06-01, 20:05
Medlem
AtroCiouss avatar
Det viktigaste är nog att vara glad, självsäker och att involvera barnen. Låt barnen ställa frågor, ställ frågeställningar, låt barnen vara aktiva.
Svårt att veta vad du ska prata om exakt, men fråga vad barnen vet om kemi, vad de tror händer om du gör si och så... Barn tycker även om att någonting faktiskt sker, som de och/eller röra vid - istället för att bara höra prat om det.
Ha en avslappnat stämning, och gå in med attityden att du ska ha kul MED barnen.
Citera
2010-06-01, 20:07
Medlem
lendrygghs avatar
Det är i den åldern som barnens cynism börjar bli mer framträdande och den prepubertala snäsigheten riktas mot föreläsare, vikarier och föräldrar. Fånga deras intresse genom rök och smällare; börja med en smäll, prata lite, visa lite rök, prata lite, och ett litet fyrverkeri som final.
Det enda barn tänker på när dom hör kemi är bomber, och det är därför det även ett säkert kort att använda; tillgodose deras förhoppningar.
EDIT: ...och följ föregående skribenters råd.
Citera
2010-06-01, 20:08
Medlem
Sessilays avatar
Spektakulära experiment... sådana som smäller, ryker, brinner och gärna så att det nästan blir som trolleri eller tung gas som man måste hälla ut ur kolven

Prata som du gör till folk som inte vet vad kemi är i största allmänhet men tänk på att inte prata för fort. Barn i 11-12-årsåldern är trots allt ganska stora. Undvik dock svåra ord och om du ändå måste använda dem så förklara dem och skriv upp. Ta tid på dig så att du inte pratar för fort och upprepa det du sagt minst en gång, gärna 2.
Lägg upp ditt anförande så att det du framför blir "trattformat" d v s du börjar med en bred allmän ingress och så smalnar du av ämnet ner till den nivå du vill komma till.
Lämna tid till frågor och så prata inte för fort.

Det är några tips Finns säkert fler braiga
Citera
2010-06-01, 20:21
Medlem
farbror Svens avatar
Se till att de hela tiden hänger med. Fråga dem "Vad är det här? Vad gör jag nu? Vad tror ni ...?". Använd förstås ord som de förstår och kanske liknelser, men va inte rädd att väva in något "tungt" eller "svårt". De vill knappast bli idiotförkarade heller. De har ju bar sex år kvar till rösträtt mm. Om du bara ska träffa dem en gång och göra ett experiment så kan du förstås avfyra all världens lustigheter och göra en dundeshow men ska du leva upp till shown varje dag inför samma publik så gräver du din egen grav.
Citera
2010-06-01, 20:30
Medlem
mr.banans avatar
Kanoners! Underbara svar

Det jag har planerat är lite vätgasballonger, tända eld på vätgasfyllda såpbubblor och lite annat fyrverkeri-liknande experiment. Jag tror att det kommer att gå hem

Tack för alla svar, det hjälper otroligt mycket!
Citera
2010-06-01, 21:09
Medlem
Jag skulle säga såhär: ställ inte en öppen fråga i stil med "vad tror ni händer nu?" för då kommer det alltid någon lustigkurre och säger att "hela huset sprängs!" eller något som tar udden av allt. Ge alternativ och gör en omröstning:

Hur många tror att den brinner?
Hur många tror att den sjunker?
Hur många tror att den...

Skriv upp på tavlan och se resultatet sedan.
Citera
2010-06-01, 21:22
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.banan
... (dessa barn har aldrig hört talas om kemi tidigare). ...
Vad får dig att tro det? Experiment med Samarin börjar väl i lekis? Ett & annat har setts på TV.

Glöm inte att ha skyddsglasögon, skyddsrock och lämpliga handskar. Det ökar intresset. Sen måste man väl upprepa: Gå nu inte hem och gör detta!
Citera
2010-06-01, 21:42
Medlem
mr.banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Vad får dig att tro det? Experiment med Samarin börjar väl i lekis? Ett & annat har setts på TV.

Jag skrev så för att det är en grupp. Det finns säkert många i gruppen som har hört talas om kemi tidigare, men det finns säkert någon som inte vet vad det är. Det dom eventuellt har hört om kemi är att det är explosioner och att man blandar saker, de vet nog inte vad det innebär riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Glöm inte att ha skyddsglasögon, skyddsrock och lämpliga handskar. Det ökar intresset. Sen måste man väl upprepa: Gå nu inte hem och gör detta!
Tack för tipset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in