2010-06-01, 19:26
Bannlyst
Kom in på denna stilen via en annan tråd och var bara tvungen att kolla upp vad det var, dock ser jag ingen direkt likhet mellan de som har denna stilen. Hur klär sig en sådan egentligen?

Hittade ett klipp på youtube (Grunge Fashion):
http://www.youtube.com/watch?v=kgc05or9_QI

Bruden med brillorna ser ju grymt bra ut på ett "tufft" sätt Den andra ska vi inte ens prata om ...
Citera
2010-06-01, 19:34
Medlem
saftad_burks avatar
Googla på "Kurt Cobain" så lär du få en inblick i det hela, om grungen inte förändrats sen dess.

Tycker dock att det är dumt att försöka "bli grunge" genom att bära vissa kläder, precis som det är dumt att försöka "bli punk" genom att bära nitar. Har ingenting emot de som har kläderna för att de är snygga, men de som kallar sig grungare utan att vara det påminner smått om Olle, 12, som köpt sin första Sex Pistols T-shirt och kallar sig punkare, trots att han aldrig hört deras musik eller förstått vad de står för.
Citera
2010-06-01, 19:53
Medlem
"Grunge" är en stil från 1990-talets början, en slags spinoff på punken. Nirvana, Alice in Chains, Soundgarden och Pearl Jam hör till "de fyra stora" banden från den här tiden. En gemensam nämnare var att de alla kom från Seattle i USA. De har alla även heroin som gemensam nämnare.

Klädvalet kom därefter; sunkig pundar-uteliggar-look, och eftersom Seattle omringas av skog och många kom från arbetarfamiljer så har stilen även inslag av skogshuggarlooken; feta kängor och flanellskjortor.
Klädstilen slog igenom när Nirvanas Smells like teen spirit knockade MTV-generationen. Stilen utvecklades till att handla om second-hand kläder och gjorde UFF och myrorna populära.
Senast redigerad av Adrenachrome 2010-06-01 kl. 19:57.
Citera
2010-06-01, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Googla på "Kurt Cobain" så lär du få en inblick i det hela, om grungen inte förändrats sen dess.

Tycker dock att det är dumt att försöka "bli grunge" genom att bära vissa kläder, precis som det är dumt att försöka "bli punk" genom att bära nitar. Har ingenting emot de som har kläderna för att de är snygga, men de som kallar sig grungare utan att vara det påminner smått om Olle, 12, som köpt sin första Sex Pistols T-shirt och kallar sig punkare, trots att han aldrig hört deras musik eller förstått vad de står för.

Okej, försöker att se någon likhet mellan han och övriga s.k "grungare" som jag hittat via google bilder. Kan dock inte så någon direkt likhet, hur strävar dom efter att klä sig liksom?

Kurt Cobain:
http://images.starpulse.com/Photos/pv/Kurt%20Cobain-9.JPG

3 brudar, likhet = 2/3 har en rutig skjorta?
http://media.photobucket.com/image/grunge/NrllAless/blog/trendspotting/ashley-mary-kate-rachel-grunge.jpg

3 pojkar, ser ut som hårdrockare ungefär:
http://polaroidsofandroids.com/images/news/2009-01-08-excitement/grunge.jpg

Kollar man på en punkare, skinnhead eller liknande så ser man direkt en likhet .. det gör jag inte här Håller med om det andra, är bara intresserad av stilen och vill veta mer om den

Mvh
Citera
2010-06-01, 20:01
Medlem
lugna ner digs avatar
Flanellskjortor och gamla Vans.

Grunge har vissa likheter med skate och surfmodet, det är lite ovårdat med slappa kläder men inte alls lika färglatt och utstuderat eller modernt.
Citera
2010-06-01, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenachrome
"Grunge" är en stil från 1990-talets början, en slags spinoff på punken. Nirvana, Alice in Chains, Soundgarden och Pearl Jam hör till "de fyra stora" banden från den här tiden. En gemensam nämnare var att de alla kom från Seattle i USA. De har alla även heroin som gemensam nämnare.

Klädvalet kom därefter; sunkig pundar-uteliggar-look, och eftersom Seattle omringas av skog och många kom från arbetarfamiljer så har stilen även inslag av skogshuggarlooken; feta kängor och flanellskjortor.
Klädstilen slog igenom när Nirvanas Smells like teen spirit knockade MTV-generationen. Stilen utvecklades till att handla om second-hand kläder och gjorde UFF och myrorna populära.

Tackar, tackar .. intressant!
Citera
2010-06-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Okej, försöker att se någon likhet mellan han och övriga s.k "grungare" som jag hittat via google bilder. Kan dock inte så någon direkt likhet, hur strävar dom efter att klä sig liksom?

Grejen är att det inte är en stil i egentlig mening från början. De som spelade i banden klädde sig så vanligtvis, och det var antagligen inte särskilt uttänkt. Men det blev en "stil" i och med att Nirvana slog igenom. Det var svårt att sätta banden som kom från Seattle i en existerande genre, och därför uppfann skivbolaget Sub pop uttrycket "grunge". Musiken skiljer sig ganska mycket åt mellan banden, och att sätta dem i ett fack är egentligen lite missvisande. Men det fanns helt klart flera saker som förenade banden, både musikaliskt och "stil" mässigt.

Klädstilen är därför inte heller helt självklar. Men den utvecklades som sagt till att i stor del handla om second-hand kläder. Rent utseendemässigt är det den ovårdade pundarlooken som är kännetecknet; skägg, tovigt hår, sunkiga kläder...

De rutiga skjortorna som du ser på bilderna är flanellskjortor - ett resultat av att banden kom från ett skogsbrukssamhälle.
Citera
2010-06-01, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenachrome
Grejen är att det inte är en stil i egentlig mening från början. De som spelade i banden klädde sig så vanligtvis, och det var antagligen inte särskilt uttänkt. Men det blev en "stil" i och med att Nirvana slog igenom. Det var svårt att sätta banden som kom från Seattle i en existerande genre, och därför uppfann skivbolaget Sub pop uttrycket "grunge". Musiken skiljer sig ganska mycket åt mellan banden, och att sätta dem i ett fack är egentligen lite missvisande. Men det fanns helt klart flera saker som förenade banden, både musikaliskt och "stil" mässigt.

Klädstilen är därför inte heller helt självklar. Men den utvecklades som sagt till att i stor del handla om second-hand kläder. Rent utseendemässigt är det den ovårdade pundarlooken som är kännetecknet; skägg, tovigt hår, sunkiga kläder...

De rutiga skjortorna som du ser på bilderna är flanellskjortor - ett resultat av att banden kom från ett skogsbrukssamhälle.

Okej, tackar .. intressant det här känns som någon sorts blandning mellan pundare och skogshuggare Ingen stil jag själv skulle vilja ha men diggar deras sätt att avika från mängden.
Citera
2010-07-24, 14:45
Medlem
htdgs avatar
Själva essensen med "grunge-stilen" är väl att det inte är någon stil över huvud taget. Curt Cobain hade skitigt hår för han inte orkade tvätta det. Folk hade trasiga kläder för de hade inte råd att köpa nya (fattig arbetarbakgrund osv). Grunge har (hade?) ingen uttänkt mening bakom det (som t.ex. punkstilen som försökte vara anti-allt). Det bara blev när folk inte brydde sig så mycket om vad som var "hippt" och "inne" och bara körde sitt race.
Citera
2010-07-27, 03:14
Medlem
Magnet83s avatar
Om jag förstått mig på stilen själv:
Flanellskjortor, slitna och\eller trasiga jeans, ovårdat, flottigt hår, skäggstubb eller bockskägg.
Varför man nu i all världen vill se ut som en drogberoende uteliggare har jag då absolut ingen som helst förståelse för. Dock gillar jag en del av den sortens musik. T.ex. Nirvana och Soundgarden.

Edit: Hur kom jag in på den här tråden egentligen? Den måste ha legat i heta ämnen.
Citera
2010-07-27, 13:02
Medlem
Chopinowskis avatar
Grungestilen går väl mer eller mindre ut på att "inte ha någon stil".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in