Citat:
Ursprungligen postat av Mikeman77
Hej duva..
Det verkar som att du åkt på en monstervariant utan sjukdomen.
Jag har aldrig behövt ta kortison eller liknande för att dämpa besvären.
Jag äter antihistaminet Cetirizin varje dag. Om jag missar att ta en tablett en morgon brukar jag känna av det framåt kvällen samma dag då huden kan kännas varm och lite "stickig". Väntar jag ytterligare en dag (3 dygn utan tabletter)börjar det klia och blir mer eller mindre olidligt.
I början blossade det upp och blev rött överallt på kroppen, i ansiktet och på diverse ställen vilket var psykist jobbigt då man inte såg klock ut och folk frågade hela tiden.
Numera är det ganska lugnt och det hålls i schack med antihistaminet så sjukdomen märks mer eller mindre inte av.
Hur startade det för dig?
Mvh
Hej.
Jo det får man väl säga, jag har fyra delar av denna sjukdomen sist tillkommet är angioödemet. Mest för att det kan bli så smärtsamt. Fick byta för en tid sedan till cetirixin 3-4 tabletter om dagen som du äter plus en astmatablett som heter Singular som också ska hjälpa mot just angioödem. Det har faktiskt bra effekt även om jag är långt ifrån besvärsfri, kortisonkurerna får jag ta några gånger i månaden i alla fall. Mest jobbigt nu är dock att jag vägras en viktig operation pga denna angioödem som bara dyker upp när man minst anar det, men jag får ta det med ro och vänta tills sjukdomen sinar ut sig vilket är vanligt efter fem år har jag fått höra.
Man är osäker på vad som exakt löst ut min sjukdom, jag var utomlands, i ett nordiskt land, fick lunginflammation och medicin, i samma veva hade jag också börjat arbeta efter närmare åtta års sjukskrivning pga svår stressrelaterad sjukdom (har lidit av stress större delen av mitt liv) och samtidigt så avled min syster, och jag fick strul med sköldkörteln. Detta plus att jag sen tidigare ätit en del mediciner för olika sjukdomar och mest alla läkemedel har ju som biverkan just nässelutslag. Ingen kan säga vad som exakt utlöste det men jag själv ser tydliga tecken på att utslagen kommer så snart jag är försvagad, sover dåligt är sjuk på annat sett osv, och inte pga olika läkemedel (har fått byta ut de mesta av det jag ätit till andra varianter för att utesluta att det inte är någon tablett, men det skulle kunna vara just den där antibiotikan också, allt är väldigt svårt som sagt.