2010-05-31, 23:47
Medlem
Någon som skulle kunna vara snäll att förklara begreppen "Ecco" "Eccolo" och "Eccolo qua" på italienska? Vad jag har förstått så är det lite svårt att förklara dom där, men vore verkligen schysst om någon gjorde det så man förstår Är på gång att lära mig detta vackra språk!
Citera
2010-05-31, 23:48
Medlem
Google is your friend
Citera
2010-06-01, 00:56
Medlem
Ecco har ingen direkt motsvarighet på svenska, men det används ofta som svenskans "här" (och ibland där) i till exempel här har du, då var vi här! där är ni! osv...

Ordet ecco härstammar från det latinska ordet Ecce (eller eccum?) som betyder ungefär "skåda" (som engelskans "behold" alltså). Det kanske hjälper dig att förstå hur ordet används?

Eccolo är ju helt enkelt Ecco + lo (den, honom) och qua betyder "här", alltså här där man är.
Man kan sätta ihop ecco med de flesta pronomen, t ex eccola, eccoci, eccovi osv.

- Eccoci arrivati!

- Dammi il cucchiaio!
- Eccolo...

- Dove sono gli idioti che inculano i cavalli?
- Eccoli!
Senast redigerad av Jackbob 2010-06-01 kl. 01:06.
Citera
2010-06-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepplan
Google is your friend
Vilket givande forum det skulle bli om man svarade sådär på varje fråga som ställs.
Citera
2010-06-24, 15:32
Medlem
Nu undrar jag hur man använder uttrycket "piú" och "di piú"? Jag har förstått att det menas ungefär "mest" "det mesta" ungefär, men vore schysst om någon kunde förklara ut detta för det verkar lite krångligt. När jag vara inne på en italiensk sida så jag ett pris på en sak och då stod det "3.90 euro di piú". Förstår inte riktigt vad som menas, "3.90 euro som mest" kan väl inte stämma som pris? Vore iaf schysst om någon förklarade begreppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in