2010-05-31, 12:53
Medlem
Oscizs avatar
Om man endast blir röd (för att senare bli brun) av solning , kan detta framkalla cancer? Jag förstår att det skillnad på att bränna sig och endast bli röd. Vad är egentligen definitionen på att "bränna sig" ?
Citera
2010-05-31, 12:58
Medlem
Degerlundens avatar
Att bränna sig gör ont.

Du blir stel och minsta rörelse svider.
Citera
2010-05-31, 14:15
Medlem
Nja, inget exakt svar på din fråga. Om huden blir röd och varm är det tecken på att den fått för mycket sol. Liten lätt rodnad, då är du på gränsen. När det blir farligt? Ja du, solen är alltid farlig...men också bra för oss.

låter som om du har en ganska känslig hud, sola med måtta med andra ord.
Citera
2010-05-31, 14:18
Medlem
ivanrebroffs avatar
Inte helt ovanligt i Skandinavien. Kanske soleksem?
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=6476

Här står lite om solskador (att bränna sig)
http://www.netdoktor.se/barn/?_PageId=995
Citera
2010-05-31, 16:21
Medlem
despots avatar
https://www.flashback.org/t1200883

läs lite där

som jag förstått är det alltid en risk att vara ute i solen, så fort huden blir röd är det ett tecken på att den har fått "för mycket" sol på sig.
Jag förstår vad du menar, och håller med, men det jag börjat förstå är att det är lika farligt att dra på sig en bamsebränna (illrött, sen skinnavfall dagar senare) som att bli jättelite röd ett flertal gånger, att det liksom kan summeras ihop som en bamsebränna typ
Citera
2010-05-31, 16:50
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despot
https://www.flashback.org/t1200883

läs lite där

som jag förstått är det alltid en risk att vara ute i solen, så fort huden blir röd är det ett tecken på att den har fått "för mycket" sol på sig.
Jag förstår vad du menar, och håller med, men det jag börjat förstå är att det är lika farligt att dra på sig en bamsebränna (illrött, sen skinnavfall dagar senare) som att bli jättelite röd ett flertal gånger, att det liksom kan summeras ihop som en bamsebränna typ

Låter skumt, majoriteten av svenskarna blir ju lite röda för sedan övergå till brun. Att bränna sig uppfattar jag endast att man blir illröd och skinnavfall. När jag var i Indien körde jag hela tiden på solfaktor 10 och vistades konstant i solen och blev alltid lite småröd. Lägg märket till att alla på stranden är lite småröda någonstans och man ser alltid det.

Ökar risken för hudcancer om man tidigare släktingar har drabbats?
Citera
2010-05-31, 19:29
Medlem
despots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Låter skumt, majoriteten av svenskarna blir ju lite röda för sedan övergå till brun. Att bränna sig uppfattar jag endast att man blir illröd och skinnavfall. När jag var i Indien körde jag hela tiden på solfaktor 10 och vistades konstant i solen och blev alltid lite småröd. Lägg märket till att alla på stranden är lite småröda någonstans och man ser alltid det.

Ökar risken för hudcancer om man tidigare släktingar har drabbats?

Jo precis, men man kanske kan bli brun genom att inte bli brun, utan få en långsam övergång vit--->brun? vemvet? jag tycker det verkar lite väl långsamt iaf

har man "bra" pigment så man klarar av att vara ute i solen att brännas lika lätt som andra, borde det ju vara om en fördel. Men smörjer man på solkräm som känslig, blir man kanske jämställd med de som inte är känsliga?
Citera
2010-05-31, 19:50
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despot
Jo precis, men man kanske kan bli brun genom att inte bli brun, utan få en långsam övergång vit--->brun? vemvet? jag tycker det verkar lite väl långsamt iaf

har man "bra" pigment så man klarar av att vara ute i solen att brännas lika lätt som andra, borde det ju vara om en fördel. Men smörjer man på solkräm som känslig, blir man kanske jämställd med de som inte är känsliga?

Sjukt förvirrande men man kan väl konstatera att man alltid bör använda solkräm om man är känslig och förhoppningsvis successivt bli brun. Huden kanske vänjer sig lite. Det kanske är större risk att bli bränd i början av sommaren än i mitten då man redan blivit hyfsat brun.
Citera
2010-05-31, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Sjukt förvirrande men man kan väl konstatera att man alltid bör använda solkräm om man är känslig och förhoppningsvis successivt bli brun. Huden kanske vänjer sig lite. Det kanske är större risk att bli bränd i början av sommaren än i mitten då man redan blivit hyfsat brun.
solen är som starkast kring midsommar, då har vi sommarsolstånd.

Solen är just idag lika stark som den är i slutet av juli, dvs för svenska förhållanden ganska stark.
Citera
2010-05-31, 23:27
Medlem
despots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
solen är som starkast kring midsommar, då har vi sommarsolstånd.

Solen är just idag lika stark som den är i slutet av juli, dvs för svenska förhållanden ganska stark.

Men fortfarande tror jag att huden behöver lite tid att vänja sig, efter den långa vintern då den inte skådat aolljus på 9månader..
Citera
2010-06-01, 08:46
Medlem
Ja, det är större chans att drabbas av hudcancer när du har släktingar som drabbats.

Ja, att bränna sig /bli röd i solen är dåligt. Det är en form av brännskador även om du inte blir illröd.

Ja, använd hög skyddsfaktor (allt över SPF 8) , undvik gärna solen mitt på dagen (11-14) och om du känner att du är röd/vet med dig att du är känslig, ta på en skjorta/långärmat. Du blir brun ändå.

Ja, att bränna sig i solen tros förr eller senare bidra till ökad risk för hudcancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in