2010-05-31, 00:31
Medlem
Kalaskondomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Jag har under en längre tid klurat på det här med storheter som, i sina sista ögonblick på jorden, klämmer ur sig något otroligt djupt och filosofiskt. Alla har vi hört om Caesars "Et tu, Brute?". Kan för tillfället inte komma på fler, ni får gärna fylla på för jag vet att dom finns. Står stilla i huvudet just nu bara.
[/url]

Eh inte för att vara sån men det det är som om jag skulle säga "Du också Bengt?
Men förstår vad du menar

Edit: Har för mig att jag läst nånstans att man är osäker på originalstavningen på "Et tu, Brute?" och att det då kan egentligen betytt "Även du din jävel", har nån mer hört det?
Senast redigerad av Kalaskondomen 2010-05-31 kl. 00:41.
Citera
2010-05-31, 00:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesktopZquares
https://www.flashback.org/sp23409317

Beethoven: Applådera vänner, komedin är över

Har för mig att det var Kejsar Augustus som sa det (men det hindrar ju inte Beethoven för att använt det).

Acta est fabula, plaudite eller något liknande..
Citera
2010-05-31, 01:16
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskondomen
Eh inte för att vara sån men det det är som om jag skulle säga "Du också Bengt?
Men förstår vad du menar

Edit: Har för mig att jag läst nånstans att man är osäker på originalstavningen på "Et tu, Brute?" och att det då kan egentligen betytt "Även du din jävel", har nån mer hört det?

Skrev där uppe att jag fick lite hjärnsläpp

Angående att det skulle betyda "du också din jävel" kanske har med att brute har med vilddjur och så vidare. jämför med den engelska betydelsen idag. Är dock inte tillräckligt haj på latin för att kunna säga att så är fallet.

Men låt oss inte hänga upp oss på Caesar. Kunde som sagt inte komma på något bättre i skrivande stund.
Citera
2010-05-31, 17:54
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Det bästa med den berättelsen är ju att han är grillares, rostares etc. helgon. :P
Ja, han är helgon för folk som grillar kött och för komiker. Kyrkan hade minsann sinne för humor på den tiden.
Citera
2010-05-31, 20:23
Medlem
RAzakas avatar
Karl Marx skulle ju enligt historien ha sagt "Försvinn, sista ord är för folk som inte sagt tillräckligt!"
Citera
2013-01-06, 16:38
Medlem
Oriamendis avatar
Den på livstid dömde James French var trött på livet i fängelset, och mördade därmed sin cellkamrat för att få sitt liv avslutat genom dödsstraff. När han sattes fast i elektriska stolen sa han:

"Hey, fellas! How about this for a headline for tomorrow's paper? 'French Fries'"?
Citera
2013-01-06, 22:15
Medlem
CarlXIIs avatar
Läste om en kriminell typ i USA som hette Appel.. När han skulle avrättas i elektriska stolen lär han ha sagt "Now gentlemen, you´ll see a roasted Appel"

Påminner om inlägget ovan, har läst det här nånstans på Flashback.
Citera
2013-01-06, 22:29
Medlem
"Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 januari 1972."

Inskription på Fritjof Nilsson Piratens gravsten.Författare . Inte direkt sista medveta ord men dock ingen vanlig grav inskription och någon han velat skulle vara de sista orden.
Senast redigerad av Zigga 2013-01-06 kl. 22:31.
Citera
2013-01-06, 23:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Läste om en kriminell typ i USA som hette Appel.. När han skulle avrättas i elektriska stolen lär han ha sagt "Now gentlemen, you´ll see a roasted Appel"

Påminner om inlägget ovan, har läst det här nånstans på Flashback.

Apropå dödsdömda som avrättas så är ju den här rätt rolig också

Yes sir, Warden Okay I've been hanging around this popsicle stand way too long. Before I leave, I want to tell you all. When I die, bury me deep, lay two speakers at my feet, put some headphones on my head and rock and roll me when I'm dead.

(http://www.tdcj.state.tx.us/death_row/dr_info/robertsdouglaslast.html)
Citera
2013-01-07, 00:01
Bannlyst
Caesar lär väl ha sagt: "επίσης σύ, Brute"="Epísis sý, Brute", vilket inte är särskilt tillgjort förutom att det är grekiska, vilket var vanligt bland bildade romare.
Citera
2013-01-07, 02:06
Medlem
Cuprums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
.

Jag vet inte hur länge folk tänker på sina dödsrepliker, men många gånger är det nog an aning förskönade ord som forna historiker ville skulle lämnas till omvärlden. Jag tänker bl.a på Neros sista ord -
Här snackar vi om en galning som satte eld på Rom och som omotiverat ska ha attackerat folk mitt på blanka dagen. Att han själv ska ha yttrat något så djupt betvivlar jag starkt; han hade nog hyrt någon till att efterskriva honom som en nobel som hjälte krönt sin bana i enlighet med andra stora tänkare.

Nu brände aldrig Nero ner Rom. Nero var ganska skadad, milt sagt, men hans kejsarskap var inte så misslyckad som de flesta tror. Mycket av vår bild av Nero får vi från historieskrivare hos kejsardynastin efter Neros.
Som person var han en obehaglig och ganska sjuk psykisk, men han hade viss populäritet hos de undre klasserna och hans administration var inte alls lika hopplös som t. ex Caligula som han ofta buntas ihop med. Men de kan ha att göra med att han var i stort sett en marionettkejsare, de mesta under hans kejsardöme styrdes av hans morsa, Seneca och Burrus.
Ibland tycker jag lite synd om Nero, jag får känslan att han varken var skapt eller var särskilt villig att vara kejsare, utan kastades in i rollen sen tidig ålder då hans manipulativa mor ville väldigt gärna ha han på tronen och styrde mycket av hans beslut. Bara att se på hans misslyckade kostnärs/artistförsök.
Neros livshistoria bara skriker "Mommy issues".
Senast redigerad av Cuprum 2013-01-07 kl. 02:18.
Citera
2013-06-23, 00:36
Medlem
Gurrgells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldlock33
Jag har för mig att Jeanne d'Arc skulle ha klämt ut sig något vitsigt precis innan hon brändes på bål, men det är förmodligen bara någon skröna.
Hennes sista ord var kort och gott "Jesus"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in