Jag tycker väl inte att det är så värst kvickt att säga "Et tu Brute", han menade ju att även Brutus hade förrått honom, vilket förmodligen överrumplade för honom. Själv jag ha blivit en aning förvånad om min närmaste man skulle köra en dolk i min rygg; om jag var i stånd att tala efter attacken låter vi vara osagt. Som kuriosa kan jag nämna att "Et tu Brute" en fransk omskrivning av den latinska motsvarighet som Caesar enligt legenden ska ha yttrat.
Jag vet inte hur länge folk tänker på sina dödsrepliker, men många gånger är det nog an aning förskönade ord som forna historiker ville skulle lämnas till omvärlden. Jag tänker bl.a på Neros sista ord -
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Neros sista yttrande skall enligt traditionen ha varit: Qualis artifex pereo (”Vilken konstnär går inte förlorad i mig”), men även andra sista yttranden har tillskrivits honom.
Här snackar vi om en galning som satte eld på Rom och som omotiverat ska ha attackerat folk mitt på blanka dagen. Att han själv ska ha yttrat något så djupt betvivlar jag starkt; han hade nog hyrt någon till att efterskriva honom som en nobel som hjälte krönt sin bana i enlighet med andra stora tänkare.
Albert Engström ska ju ha varit ett kvickhuvud enligt historien. Sjuksköterskan presenterade sig vid hans dödsbädd som syster Annika, varpå han replikerat "broder Albert" och sedan lämnat jordelivet. Det citatet tvivlar jag faktiskt inte på sanningshalten i, då Alberts tunga var berömd för sina dräpande repliker.