• 3
  • 4
2010-06-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mr.K
Kan man jämföra spel med de som släpps ungefär samtidigt?

http://www.amazon.com/Sid-Meiers-Civ...ef=pd_sim_vg_3 $49.99
http://www.amazon.com/Fallout-New-Ve...ef=pd_sim_vg_2 $49.99

http://www.amazon.com/Diablo-III-Pc/..._bxgy_vg_img_b $59.99
http://www.amazon.com/Starcraft-II-W.../dp/B000ZKA0J6 $59.99

Visst kan man det men samtidigt så måste ju inte alla spel kosta lika mycket. De vet att många vill köpa deras spel och många är också vana vid att betala det höga priset som konsolspel har och kommer därför inte att lyfta på sina ögonbryn. Sen i och med att vi bor i Sverige så betyder inte de priserna något för oss. Kan köra webhallen istället.

http://www.webhallen.com/spel/pc/107964-civilization_v 449 SEK
http://www.webhallen.com/spel/pc/974...lout-new_vegas 449 SEK

http://www.webhallen.com/spel/pc/755...ngs_of_liberty 429 SEK
http://www.webhallen.com/spel/pc/88766-diablo_iii 449 SEK

Ingen skillnad vad jag kan se och sc2 är till och med billigare än de du valde att jämföra med.
Citera
2010-06-03, 21:02
Medlem
hesons avatar
Franchisefabriken har faktiskt något gott med sig. De bra utvecklarna stannar inte kvar för att göra ännu en uppdaterad version, de drar till nya unga coola spelbolag (som ännu inte sålts till mammon) och ser till att deras buggiga tråkiga spel blir bra.

Skit i snåljåparna stödköp lite indiespel på steam i stället, så att småutvecklarna med kul ideer får råd att göra spel med mer än en idé
Citera
2010-06-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Franchisefabriken har faktiskt något gott med sig. De bra utvecklarna stannar inte kvar för att göra ännu en uppdaterad version, de drar till nya unga coola spelbolag (som ännu inte sålts till mammon) och ser till att deras buggiga tråkiga spel blir bra.

Skit i snåljåparna stödköp lite indiespel på steam i stället, så att småutvecklarna med kul ideer får råd att göra spel med mer än en idé

Nej tack, gillar inte att spel jag köper inte tillhör mig.
Citera
2010-06-03, 23:27
Medlem
-Mr.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0ize
Visst kan man det men samtidigt så måste ju inte alla spel kosta lika mycket. De vet att många vill köpa deras spel och många är också vana vid att betala det höga priset som konsolspel har och kommer därför inte att lyfta på sina ögonbryn. Sen i och med att vi bor i Sverige så betyder inte de priserna något för oss. Kan köra webhallen istället.

http://www.webhallen.com/spel/pc/107964-civilization_v 449 SEK
http://www.webhallen.com/spel/pc/974...lout-new_vegas 449 SEK

http://www.webhallen.com/spel/pc/755...ngs_of_liberty 429 SEK
http://www.webhallen.com/spel/pc/88766-diablo_iii 449 SEK

Ingen skillnad vad jag kan se och sc2 är till och med billigare än de du valde att jämföra med.
Jo, det är rätt att alla spel kostar ungefär lika, min idé var mer att man delade upp ett spel i tre delar och tar betalt för alla spel som ifall de vore helt olika spel. Vilket resulterar i att ett spel kostar 3 gånger så mycket.

Nu är dock priserna på kommande "expansioner" ett löst rykte att de också kommer uppgå i 450 kronor men det enligt mig fel ifall de gjorde så.
Citera
2010-06-04, 00:19
Medlem
Citat:
Jo, det är rätt att alla spel kostar ungefär lika, min idé var mer att man delade upp ett spel i tre delar och tar betalt för alla spel som ifall de vore helt olika spel. Vilket resulterar i att ett spel kostar 3 gånger så mycket.

Nu är dock priserna på kommande "expansioner" ett löst rykte att de också kommer uppgå i 450 kronor men det enligt mig fel ifall de gjorde så.

Jo det håller jag helt och hållet med om, men man kan nog se hur mycket Cataclysm kostar tycka att det ska kosta det. Men om man lärt sig känna nya Activision-Blizzard så kommer det att vara fullpris som gäller.
Citera
2010-06-04, 04:17
Medlem
bluecafes avatar
Citat:
Jag sa att jag förstod varför WoW har utformats så. Det är ett MMO helt enkelt, det är inget fel att släppa expansioner till ett spel som tar så pass mycket pengar av Blizzard.

Du kanske ser skillnader som jag inte ser, men för mig är alla dina argument baserade på dina egna helt godtyckliga bedömningar av vad som räknas in eller inte.

Om jag kontrar med att "ok, men wow har en månadsavgift det har inte starcraft, så du har fel"

så kan vi hålla på i evigheter. Låt oss undvika det.

Citat:
Det vet du väl inte, Starcraft 2 har inte släppts än. Det kan mycket väl komma trötta versioner på andra konsoler från den. Men det vet vi inte. Den här diskussionen handlar inte om WoW eller Starcraft 1, den handlar om hur det kommande Starcraft 2 följer Activisions tidigare taktik med Tony Hawk, kanske inte lika tydligt än men vem vet vad som kommer.

Okej, jag vet lika lite om deras planer för portning som du vet om deras planer om priser, det som står i deras FAQ på
http://eu.starcraft2.com/faq.xml
Citat:
Will there be a console version of StarCraft II?
StarCraft II is being developed for Windows and Mac. We have no current plans to bring the game to any console platform.

Citat:
Det är inte riktigt så enkelt, nu spelar jag inte WoW längre men förut så hade jag en polare som försökte skrapa en miljon guld. Han låg någonstans på 800.000 guld och höll på dagen i ända med AH och skit.

En sak Blizzard har producerat nu är att man kan ansluta till AH via mobilen. Du ser inte hur det ger en person större chanser att lyckas? Problemet är bara att det kostar en månadskostnad det också.

Och det är vad? Orättvist? Utnyttjande? Du säger själv att det ger en person större chanser att lyckas. Blir din polares pengar mindre värda? Förändrar det förutsättningarna för honom men inte för alla andra? Än en gång frågar jag, vad är problemet?

Citat:
Så man får inte ha synpunkter på sådana här saker om man har bra med pengar? Eller vad menar du?
Jag sa inget om vem som får ha åsikter om det. Jag frågade om ditt problem var pengarna i sig. Klart jag vill ha dina åsikter, jag postar ju här bara därför.

Citat:
Det är klart vi inte måste, men om du betalat för att hoppa fallskärm, tycker du inte det är lite dumt att behöva betala för att till exempel få lov att ta foton? Det är klart vissa vill ta foton, varför tror du man sätter ett pris på det, visst du är inte tvungen egentligen, men på ett sätt är man ändå tvungen.

På ett sätt är man ändå tvungen? Hur då? Återigen helt godtyckligt påstående.

Om jag betalat för ett hopp utan foton och visste från början vilka villkor som gällde så nej.

Om jag betalat för ett hopp och tog för givet att jag får fota och visa arslet om jag känner för det, och nån fakturerar mig för det i efteråt utan att det stod i avtalet, så skulle jag tycka det var fel, ja.
I det här fallet vet du allt från början så vad finns det att klaga på?

Citat:
Du ser inte alls mitt perspektiv, jag tycker vissa saker (som banor) borde ingå när man betalar, jag tror även du missuppfattar ordet utnyttjad. Nu är det inte så grovt som att man dör eller lever, men vad ska jag kalla det då?

Antar man inte att man ska få alla avsnitt i en TV-serie när man köper den? Varför ska man vara tvungen att lägga ut ytterligare pengar på TV-serien för att få det sista avsnittet?

Tro mig, jag försöker.
Kanske blir det lättare om du definierar ordet "utnyttja" "orättvis" och "tvungen" samt ordet "valfrihet".
Här igen handlar det om vad "du tycker" borde ingå.

En kort fråga:
Skulle du hellre köpa Box 1 för $180 kr och få med rätten att ladda ner de andra gratis så fort de släpps, så du slipper bli "utnyttjad för sista delen", eller skulle du köpa dem för $60 styck när de kommer ut (summa $180) OM du väljer att spela vidare när du testat första spelet?
Senast redigerad av bluecafe 2010-06-04 kl. 04:46.
Citera
2010-06-04, 04:34
Medlem
bluecafes avatar
Citat:
Nej, jag tycker det är utnyttjande att ta en hel film eller spel och dela upp den i tre, sen sälja varje del för sig för att tjäna mer pengar. Vad tycker du? Kom snälla inte med något skitargument där man skulle få se alla LOTR filmer för en biobiljett. Tänk dig istället att man skulle få betala tre gånger för att få se Return of The king.
Menar du i stil att första filmen kostade 100kr , andra 200kr och sista 300kr för en biljett? För det första är det inte det som har hänt, så du får gärna utveckla hur det är relevant.
Om du menar nåt helt annat som jag inte förstår kan du väl förklara närmare?

Om du menar precis som det faktiskt varit, att biljetterna haft standardbiljettpriser och varje film kostat lika mycket, så tycker jag att det är ett bra upplägg. Att producera 3 filmer med total tid 7-9h (vet ej exakt hur långa LOTR-filmerna är), kostar antagligen ungefär 3x så mkt som att producera 1 film. Då tycker jag priset är motiverat.
Att jag får betala för varje film för sig är bara en fördel för mig.

Om du menar nåt helt annat så säg vad du menar, jag är inte säker på vad "betala tre gånger för att få se Return of The king" innebär.

Citat:
Det var ett obvious exempel för att du skulle förstå. Du verkar nämligen helt oförmögen att sätta dig in i mina exempel förutom Name-change och Server-change.
Jag ser mest likheter mellan dem och andra exempel du gav där du verkar se tydliga skillnader.
Om jag helt missat något som du tycker är relevant, nämn det gärna igen ska jag försöka ge ett svar om hur jag ser på det.

De likheter jag ser är att man köper ett spel och spelar det som det innehåller, sen kan man om man vill köpa till andra grejer precis som man kan köpa items på ebay till de flesta onlinespel. Gör det nån skillnad att det är tillverkaren som säljer eller en hacker som skapar runewords i en editor? En kines som levlar 1-70 för motsvarande en månadsavgift? Eller kartorna i BF, kan fundera om du förklarar hur det går till, jag vet som sagt inte.

Citat:
Jag förstår inte varför du eldar på om WoW egentligen, det är bara ett exempel. Har du bara spelat WoW eller kan du försöka dig att sätta dig in i en situation där du har blivit tvungen att betala vidare i ett spel när du redan köpt fullversionen? Kan du inte det så är du lite trångsynt.
Som jag skrev har jag inte spelat BF eller COD, och är inte insatt i Tony hawk. Så ja, jag eldar på om det jag tycker jag känner till bra nog att diskutera.
Jag har aldrig blivit tvungen att betala för något i hela mitt liv, speciellt inte för spel.
Vi har väldigt olika åsikter om vad "tvungen" betyder, och det är nog en stor del av vad hela denna diskussion egentligen grundar sig i.

Du kan väl berätta om hur det gick till när du tvingades köpa Burning Crusade, eller biobiljetten till Return of the King, eller något annat om du vill släppa wow och lotr.

Om jag hade sett första Matrix-filmen och tyckte den sög, så skulle jag inte gå och se de andra på bio. Fantastiskt! Om jag hade betalt 3x biopriset för att se den och det då ingick film 2 och 3, så hade det ju varit en stor förlust för mig.
Citat:
Jag funderar faktiskt på att inte köpa Starcraft 2 för att det just kostar ungefär 1000 spänn för hela serien om jag köper första delen så kommer jag nog känna mig tvungen att köpa hela serien.

Bra! Du inser alltså att du inte är tvungen, och att du har ett val och att du liksom de flesta värderar spelet i förhållande till vad det kostar och sen bestämmer dig för att köpa eller inte köpa det.
Vi kanske är ganska överens ändå?
Senast redigerad av bluecafe 2010-06-04 kl. 04:50.
Citera
2010-06-04, 04:55
Medlem
bluecafes avatar
Hittade ett exempel som du kanske menar

Citat:
Det är ett exempel med Call of Duty ModernWarfare där Activision beslutade om att man inte skulle få göra sina egna banor eller moddar, i syfte att man skulle köpa banorna som de gjorde. Vilket val kan du göra här? Antingen spelar du dina banor som du tröttnar på och skiter i att betala $10 eller vad det kostar, eller så köper du banorna och är glad. Är man ett fan som spelar dagarna i ändå så är man nog så tvungen.

Visste du från början att det inte skulle gå att göra egna banor eller moddar i CoD, eller var det något de lovat från början och sen ändrade på för att tjäna mer pengar?

Om det framgick från början och de höll fast vid det ser jag inte problemet.
Om de först sa att "du kommer kunna modda och göra alla banor du vill" och sen ändrade sig, då håller jag med dig om att man kan se sig som lurad att köpa spelet med vissa förväntningar och sen uppfylls de inte, med ett uppenbart motiv att tjäna pengar på det.

Om du vet från början vad som gäller tycker jag snarare det är ditt var att spela nånting som är låst och kontrollerat eller istället välja ett spel som Torchlight som är helt öppet för mods och mapmaking och allt annat , om du är intresserad av det.

Om de verkligen har lurat folk in i att köpa ett spel så är det dålig business och mindre troligt att de människorna köper nästa spel. De kanske vinner på det på kort sikt men förlorar på lång sikt. Svårt att bevisa något av dessa.

Var det så det gick till?
Citera
2010-06-04, 05:01
Medlem
bluecafes avatar
Citat:

Men det handlar ju bara om att du väljer att se det som ett spel eller tre?
Var wow ett spel från början men idag är det 4 spel?
Eller har det alltid varit ett spel?

Om du köper ett hus och vill bygga till en altan 5 år senare, tycker du att det ska vara gratis då, för det är ju bara 1 hus, uppdelat i flera delar?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in