2010-05-30, 21:54
Medlem
Vet inte riktigt om jag postar i rätt del av forumet nu men hursomhaver. Jag bor förnärvarande i södra Kina och åker då och då över gränsen till Hong Kong. Där har jag nu sett att Ipad har börjat säljas. Självklart blir man lite frestad att köpa en själv och det är mycket möjligt att så blir fallet inom en snar framtid. Min fråga är nu: vad händer om jag framåt slutet av augusti, då jag planerar att bege hem till Sverige, skulle köpa på mig en Ipad på vägen över Hong kong och sedan flyga hem? När jag väl landat i sverige skulle det bli massa grejer i tullen med skatter osv? Har hört att detta är fallet med de som har köpt en Ipad i USA och sedan åkt hem.
Tack på förhand för alla svar.
Citera
2010-06-01, 08:30
Medlem
Men kom igen nu, typ 75 visningar och inget svar?! Nån borde väl vet nånting om detta....
Citera
2010-06-01, 08:46
Medlem
clandestines avatar
http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorpadinresafranettlandutanforeu.4.30cfbac41 17bfb36546800095.html
Citera
2010-06-01, 09:27
Medlem
raddicals avatar
Om du öppnar upp kartongen, laddar Ipaden, slänger in lite apps och dylikt på den så den ser använd ut så ska dom inte kunna begära tull på den? Eftersom du lika bra kunde ha köpt den i Sverige.
Citera
2010-06-01, 12:32
Medlem
AdrianUnlimiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Om du öppnar upp kartongen, laddar Ipaden, slänger in lite apps och dylikt på den så den ser använd ut så ska dom inte kunna begära tull på den? Eftersom du lika bra kunde ha köpt den i Sverige.
dom kan ju lätt ta reda på var du köpt den, alla ipads har ju en slags regions kod.
Citera
2010-06-02, 15:58
Medlem
GN'Rs avatar
Slå in den i paket och skicka hem till dig själv, kryssa för gift och under 500 kr. Borde inte det funka?
Citera
2010-09-04, 14:24
Medlem
kaschs avatar
Antar att 4300 kronor är en ganska bra summa, köper man den rätt med valuta och dylikt bör man inte kunna få den under det då? Känns som 500 dollar för en 16gigs Ipad är ett rimligt pris, iaf vad Apples hemsida säger. Då hamnar man alltså på 3720 Kronor, Alltså överstiger det inte 4300. Vilket då innebär att det blir "Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor".
Alltså borde man kunna köpa en och ta med utan problem?
Citera
2010-09-04, 14:44
Medlem
GhosteNs avatar
Inga som helst problem om du laddar den och lägger den utan kartong i ditt handbagage och kartongen i din väska.
Citera
2010-09-05, 10:49
Medlem
Akta dig bara för kopior. Det vore värdelöst, speciellt om du måste betala böter i tullen sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in