2010-05-30, 21:43
Medlem
Någon som har något om skitföretaget Dahlviks kvarn i Dalarna?, säljer foder, eldingolja mm mm.
Som har som affärsidé att skicka ut inkasso med diverse hutlösa påslag, innan de skickar ut en vanlig vänlig påminnelse som seriösa företag gör. Detta skitföretag borde totalt ignoreras av alla.
MVH
lantbrukarna
Citera
2010-05-30, 21:48
Medlem
stilltons avatar
får man fråga vad ditt företag heter, så att man inte råkar göra affärer med ett skitföretag som inte kan betala sina räkningar i tid?
Citera
2010-05-30, 21:55
Medlem
Jag antar att det är Dalviks Kvarn AB du menar.
Du kan ju läsa på fakturan hur det stavas.

Jag tycker det det är väldigt bra företag, billiga och bra service.
Men det är klart jag betalar ju kontant.
Citera
2010-05-30, 22:23
Medlem
Det är bara losers som betalar kontant. Minst 30 dagar netto gäller alltid men tydligen inte för
kvarnföretaget som måste fixa sina egna dåliga affärer med diverse skumma pålägg. Vilket jag ej kan göra med mina kunder. Det gäller alltid vara vänlig mot kunder ty dessa är få och värdefulla. Har kunden problem, vilket många små företag har pga av lågkonjukturen, måste man ha en dialog. Men som herr Besservisser ovan sa betala kontant så löser sig allt, men är man miljonär så fixar sig allt.

Nisse!
Citera
2010-05-31, 00:13
Medlem
haha vilken härlig inställning du har. Du tror inte att de företag du är skyldig pengar kanske också behöver betala sina räkningar, anställda osv? Varför ska dem vara en bank åt dig? Du ska vara glad och tacksam om du ens får 10 dagar. Kräver du att få betala mot faktura på ICA och Konsum också? Att dem tar ut avgifter när dem behöver påminna dig för att du är sen med att betala är väl inte märkligt? Det kostar dem ju pengar och tid att skicka ut krav. Det är väl inte dem som ska ringa dig om du har ekonomiska bekymmer o fråga hur det är ställt?? Kan du inte betala i tid är det ju du som får ringa och förklara för dem och fjäska.
Citera
2010-05-31, 02:20
Medlem
Det är förmodligen inte deras affärside, nej ...
Att du får påslag på inkassokravet är väl inget som de rår för? Då har de ju sålt fakturan till inkasso och saken är mer eller mindre utagerad för deras del. Inkassobolagets påslag är ju inget som de får in.
Betalningskravet, krediter och eventuella påminnelser är upp till dem och du har ingen rätt att skrika "oseriös" för det.
"Minst 30 dagar netto gäller alltid ..." är tydligen enligt din uppfattning om seriösa företag. Inget annat.
Citera
2010-06-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farter
Det är bara losers som betalar kontant. Minst 30 dagar netto gäller alltid men tydligen inte för
kvarnföretaget som måste fixa sina egna dåliga affärer med diverse skumma pålägg.

Detta påståendet att det alltid är 30 dagar netto är skitsnack, finns ingen regel som säger det. Fakturor ställs ut på det som är överrenskommet, punkt slut. Betalar du inte i tid så skickas en påmminnelse saltat med vanligen 50 kr i förseningsavgift. Betalar du inte då heller går det såklart till inkasso.

Dessa mallar följer nog de allra flesta företag som säljer mot faktura. Sen kan påminnelser försvinna på posten.
Citera
2010-06-03, 18:08
Medlem
Det märkliga är att detta företag driver egen inkassoverksamhet ty det är samma personer bakom
telefonluren när man ringer dit. Inkassobrevet har en annan logga för att förvilla kunden och att man brakar på med stora ord och hot. Således har man ej sålt fakturan vidare utan fixar det hela själv.
Alla som handlar med detta företag måste begära skriftligt intyg som bevis för att de mottagit betalning.
Annars är deras affärsidé naturligtvis lysande x antal hundra kronor utan ansträngning.

Nisse från Hoting!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in