För er som haft det stora nöjet att äta på thairestaurangen Koh Phangan i Stockholm eller Uppsala vet att man får en liten sallad innan maten att reta smaklökarna med. Den ser inte alls märkvärdig ut och består bara av isbergssallad, gurka och tomat men gud så god den är tack vare en av de smaskigaste salladsdressingarna jag någonsin smakat.
Den såg så enkel ut att jag passade på att fråga servitrisen om denna och hon berättade att dressingen innehöll chili, koriander och ostronsås, och detta har jag försökt återskapa på egen hand.
Finhackad chili känns helt rätt, koriander kan vara rätt och ostronsåsen känns som att det i alla fall är åt rätt håll men inte riktig som det ska vara. Det kan vara så att olika märken skiljer sig i smak. Men samtidigt är de ostronsåsar som jag har sett tjocka och svarta medan salladsdressingen på restaurangen är i princip färglös. Jag har provat att späda såsen både med limejuice och kranvatten (i kombination med tidigare nämnda ingredienser) men det blir inte alls samma sak. Någon här kanske är stammis där och har lite bättre koll på läget, jag _måste_ bara lära mig hur man gör denna sallad!
Senast redigerad av Idiosynkrasi 2010-05-30 kl. 21:18.
Dom bits nog inte om du frågar efter ett lite mer exakt recept när du är där nästa gång.
Säg att du tycker den är såå himla god och vill prova att göra den själv.
Dom bits nog inte om du frågar efter ett lite mer exakt recept när du är där nästa gång.
Säg att du tycker den är såå himla god och vill prova att göra den själv.
Var där och frågade idag!!
De sa att den var hemlig och att andra krogar ville sno den, så de ville inte berätta mer