2010-05-30, 20:42
Medlem
Hur många procent av befolkningen skulle klara av att genomföra en civilingenjörsutbildning? Vi kan ta t ex teknisk fysik som exempel.
Vi kan också för enkelhetens skull tänka oss att samtliga personer är 20 år gamla när det påbörjat utbildningen.

Vi säger också att man inte behöver den behörighet som krävs för att få påbörja utbildningen.
Senast redigerad av Derivative 2010-05-30 kl. 21:33.
Citera
2010-05-30, 20:43
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Hur många procent av befolkningen skulle klara av att genomföra en civilingenjörsutbildning? Vi kan ta t ex teknisk fysik som exempel.
Vi kan också för enkelhetens skull tänka oss att samtliga personer är 20 år gamla när det påbörjat utbildningen.
Utbildningen måste genomföras på den utsatta tiden, som är 5 år.

37,56% exakt
Citera
2010-05-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
37,56% exakt

Jag antar att du inte ingår i de 37,56 procenten.
Citera
2010-05-30, 21:01
Medlem
Citat:

Det skulle jag nog göra ja, men jag nöjer mig med en hög-ing.
Citera
2010-05-30, 21:04
Medlem
Jag uppskattar det till 5% som skulle klara det inom utsatt tid och upp mot 20% om det får ta mer tid.
Citera
2010-05-30, 21:05
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Utbildningen måste genomföras på den utsatta tiden, som är 5 år.

Problemet är att det finns för många svåra faktorer att räkna in. T.ex så kan motivation slå intelligens med hästlängder osv.

Dock ändå en intressant fråga, går själv och gruvar mig för huruvida man skulle klara av att ta en examen som civ.ingenjör.
Citera
2010-05-30, 21:05
Medlem
Citat:

Fortsätter du punda tillhör nog antagligen inte du procentsatsen heller.
Citera
2010-05-30, 21:15
Medlem
95%, det enda som krävs är motivation. Jag anser mig själv vara under medel kanske medel vad gäller intelligens och har inga problem att skriva 5r och 4r på proven. Kraven är för låga helt enkelt, ingenjörstentor i matematik består ofta av typtal som inte kräver någon större förståelse. Är själv lite besviken på de låga kraven och hade gärna sett betydligt svårare tentor som inte går att klara genom att mekaniskt memorera en metod. Svårare tentor hade rensat ut sopor som mig själv, till gruppen sopor hör även majoriteten av studenterna. Många inbillar sig att dom är "lite smartare" än andra för att dom läser till ingenjör men sanningen är att det kräver mycket mindre än vad man tror. Visst krävs det en hel del plugg men vem som helst kan banka in metoder i huvudet om dom bara vill. Fråga en random ingenjör hur man avgör karaktär för en extrempunkt så får du svaret "ställ upp en hessian", fråga sedan studenten vad den egentligen gör när den ställer upp en hessian så har dom ingen jävla aning, "läraren sa ju det" monkey see monkey does.
Kan ju vara annorlunda på andra universitet men tror knappast det, läser själv på ett utav dom mer "kända".
Citera
2010-05-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doloresthecat
95%, det enda som krävs är motivation. Jag anser mig själv vara under medel kanske medel vad gäller intelligens och har inga problem att skriva 5r och 4r på proven. Kraven är för låga helt enkelt, ingenjörstentor i matematik består ofta av typtal som inte kräver någon större förståelse. Är själv lite besviken på de låga kraven och hade gärna sett betydligt svårare tentor som inte går att klara genom att mekaniskt memorera en metod. Svårare tentor hade rensat ut sopor som mig själv, till gruppen sopor hör även majoriteten av studenterna. Många inbillar sig att dom är "lite smartare" än andra för att dom läser till ingenjör men sanningen är att det kräver mycket mindre än vad man tror. Visst krävs det en hel del plugg men vem som helst kan banka in metoder i huvudet om dom bara vill. Fråga en random ingenjör hur man avgör karaktär för en extrempunkt så får du svaret "ställ upp en hessian", fråga sedan studenten vad den egentligen gör när den ställer upp en hessian så har dom ingen jävla aning, "läraren sa ju det" monkey see monkey does.
Kan ju vara annorlunda på andra universitet men tror knappast det, läser själv på ett utav dom mer "kända".
Det där du skrev om att de egentligen inte vet vad de gör stämmer så väl in på många elever på min skola. Jag går bara gymnasiet men de elever som har runt 19-20 i snitt kan egentligen ingenting eftersom de bara lärt sig allt utantill, utan att egentligen förstå innebörden i det hela. Enligt min erfarenhet så är de som har lite lägre betygssnitt egentligen mer kunniga.
Citera
2010-05-30, 21:29
Medlem
Om man frågar den frågan måste man ju då låtsas att alla som börjar har behörigheten som krävs, dvs. alla gymnasiematte och fysik, utöver grundläggande behörighet. Och med de förutsättningarna är det enda som krävs intresse och motivation. Då kan nog nära 100% klara en civilingenjörsutbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det där du skrev om att de egentligen inte vet vad de gör stämmer så väl in på många elever på min skola. Jag går bara gymnasiet men de elever som har runt 19-20 i snitt kan egentligen ingenting eftersom de bara lärt sig allt utantill, utan att egentligen förstå innebörden i det hela. Enligt min erfarenhet så är de som har lite lägre betygssnitt egentligen mer kunniga.

Gymnasie och högskola är verkligen inte samma sak. Du kan få bra betyg i gymnasiet utan speciellt mycket intresse. Visserligen krävs någon viss motivation till att få toppbetyg, men motivationen att lära sig saker behövs inte.

80% av det man lärde sig i gymnasiet var för provens skull, och det mesta glömde man direkt efter.
Senast redigerad av Canucks 2010-05-30 kl. 21:31.
Citera
2010-05-31, 11:55
Medlem
zyxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doloresthecat

Välkommen till universitetsvärlden. Hur ofta tror du att du kommer vara tvungen att plocka fram en hessian-matris i ditt arbetsliv sedan?
Citera
2010-05-31, 13:47
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Gymnasie och högskola är verkligen inte samma sak. Du kan få bra betyg i gymnasiet utan speciellt mycket intresse. Visserligen krävs någon viss motivation till att få toppbetyg, men motivationen att lära sig saker behövs inte.

80% av det man lärde sig i gymnasiet var för provens skull, och det mesta glömde man direkt efter.

Det är precis så det fungerar på högskolan också. Iallafall för de civ.ing.-studerande som jag bekantat mig med. De flesta som läser rymdteknik och teknisk fysik där jag studerar anser att matematik är - som man brukar säga - en slags "necessary evil". Detsamma med fysik. Speciellt rymdarna tycks anse att det viktigaste är att göra sig hörd och att kunna de tal som kommer på tentan för att sedan ta så stort avstånd till kursinnehållet som möjligt.

Det är min tolkning iallafall och jag har även hört andra - som utövar det ställningstagandet - "briljera" med just detta i någon sorts glorifiering av detta tillvägagångssätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in