Barbar är grekiska och betyder skäggig. Det användes under Antiken som en benämning på främmande folkslag, icke-romare. Dess nutida betydelse är rå och okultiverad person. Men ordet barbar har också en annan betydelse, inte lika vedertagen, där det då står för en archetyp med vissa karakteristiska drag. Jag menar goterna under folkvandringstiden skulle säkert ses som barbariska i dag, med vårt synsätt, men de var för den skull inte barbarer. Med barbar menar jag då ett slags krigarideal, ungefär som i Conan Barbaren av Robert E Howard, med vissa speciella kännetecken. Dessa kännetecken är oftast en muskulös krigare som bär svärd, svart långt hår och kläder av varg/björnskinn. Han agerar oftast ensam och är känd för sin fåfänga och sin brutalitet. Men egentligen spelar de yttre attributen ingen större roll, det är främst ett temperament som avses, ungefär som man traditionellt förknippar goter och gotik med en viss sorts mardrömsromantik. Begreppet barbarer dyker också upp i en del fantasy och sciense fiction och syftar även där nästan alltid på vissa karakteristiska egenskaper. Här är en bild (Frazetta), kanske inte det bästa exemplet, men i alla fall.
Det är möjligt att en del tycker detta verkar barnsligt, men jag undrar om det kan ha funnits något folkslag som åtminstone delvis stämt in på den ovan nämnda beskrivningen av barbarer, t ex under folkvandringstiden. Alltså inte ett folkslag bestående av deffade bodybuilders utan mer en känsla, ett temperament. T ex mycket av motiven i Sagan om Ringen kan ju härledas ungefär till 800-talet, då även de första sagorna med ringen-motiv uppstod, flera andra archetyper har ju kommit och gått genom historien, så varför skulle just begreppet barbarer vara något som bara återfinns som fiction?
Det är möjligt att en del tycker detta verkar barnsligt, men jag undrar om det kan ha funnits något folkslag som åtminstone delvis stämt in på den ovan nämnda beskrivningen av barbarer, t ex under folkvandringstiden. Alltså inte ett folkslag bestående av deffade bodybuilders utan mer en känsla, ett temperament. T ex mycket av motiven i Sagan om Ringen kan ju härledas ungefär till 800-talet, då även de första sagorna med ringen-motiv uppstod, flera andra archetyper har ju kommit och gått genom historien, så varför skulle just begreppet barbarer vara något som bara återfinns som fiction?