2010-05-30, 13:10
Medlem
paperflys avatar
Satt och funderade lite nyss och kom på en nära så där egoistisk idé. Idag finns det många tjejer som kärar ner sig i en kille, dom har sex, killen känner att hon kanske inte var något för honom - han dumpar henne. Tjejen blir gravid och behåller barnet för att på så sätt få ha en nära och livslång kontakt med killen, ett sätt att få behålla honom helt enkelt.

Sen finns det tusen olika kombinationer på detta, bl.a att en kille drar med sig världens fulaste hem från krogen, nio månader senare kommer ett paket på posten: ett barn och hej hej 1200 kr i underhåll.

Eller så får ett lyckligt par ett välskapt barn, tjejen och killen älskar varandra och vill verkligen ha barnet båda två, båda tar sitt ansvar.

Men låt oss säga så här att vi killar får en valmöjlighet, tjejerna har ju i dagens läge 100% rätt att avgöra om barnet skall behållas eller aborteras. Killen har absolut ingen rätt över huvudtaget att bestäma. Men om nu killen får bestämma att tjejen får behålla barnet om hon vill, men å andra sidan kan killen avsäga sig faderskapet och därmed slippa allt ansvar och även underhållstödet. Tycker ni detta skulle vara en rättvist?

Tjejen vill behålla barnet, killen vill varken ha tjejen eller barnet - han slipper allt ansvar och alla ekonomiska benägenheter. Alternativt som nu: bara att gilla läget, tjejen avgör om hon skall behålla barnet och även att killen ska försättas i att betala 1200 kr/mån i 18 år.

Vad tycker ni?
Citera
2010-05-30, 13:14
Medlem
EvilTouchs avatar
Det känns som att det skulle missbrukas på nåt vis.
I så fall så borde det vara en tidsbegränsad möjlighet att avsäga sig det, så att man inte börjar avsäga sig fäderskap hit och dit mitt i allt.
Citera
2010-05-30, 13:15
Medlem
cdxz11s avatar
Jag tycker helt klart att man inte skall vara skyldig att underhålla ungen om man inte vill, vill tjejen behålla barnet så varsegod men då får hon även stå för kostnaden. Och alla jävla moralkärringar som säger att man inte skall knulla runt utan att tänka sig för kan dra åt helvete, varför kan isf tjejer knulla runt och sedan få beslutsrätten medan killar inte har något att säga till om öht?
Citera
2010-05-30, 13:20
Medlem
paperflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Det känns som att det skulle missbrukas på nåt vis.
I så fall så borde det vara en tidsbegränsad möjlighet att avsäga sig det, så att man inte börjar avsäga sig fäderskap hit och dit mitt i allt.

Att avsäga sig faderskapet mitt upp i allt, t.ex. efter 3 år är inte tillåtet. Endast i början då det står i valet och kvalet om hon ska behålla barnet eller ej.
Citera
2010-05-30, 13:21
Medlem
Det låter som en bra idé, men jävlar vad mycket problembarn det skulle springa omkring på gatorna då..
Citera
2010-05-30, 13:21
Medlem
paperflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Jag tycker helt klart att man inte skall vara skyldig att underhålla ungen om man inte vill, vill tjejen behålla barnet så varsegod men då får hon även stå för kostnaden. Och alla jävla moralkärringar som säger att man inte skall knulla runt utan att tänka sig för kan dra åt helvete, varför kan isf tjejer knulla runt och sedan få beslutsrätten medan killar inte har något att säga till om öht?

Du vet precis hur jag tänker
Citera
2010-05-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperfly
Satt och funderade lite nyss och kom på en nära så där egoistisk idé. Idag finns det många tjejer som kärar ner sig i en kille, dom har sex, killen känner att hon kanske inte var något för honom - han dumpar henne. Tjejen blir gravid och behåller barnet för att på så sätt få ha en nära och livslång kontakt med killen, ett sätt att få behålla honom helt enkelt.

Sen finns det tusen olika kombinationer på detta, bl.a att en kille drar med sig världens fulaste hem från krogen, nio månader senare kommer ett paket på posten: ett barn och hej hej 1200 kr i underhåll.

Eller så får ett lyckligt par ett välskapt barn, tjejen och killen älskar varandra och vill verkligen ha barnet båda två, båda tar sitt ansvar.

Men låt oss säga så här att vi killar får en valmöjlighet, tjejerna har ju i dagens läge 100% rätt att avgöra om barnet skall behållas eller aborteras. Killen har absolut ingen rätt över huvudtaget att bestäma. Men om nu killen får bestämma att tjejen får behålla barnet om hon vill, men å andra sidan kan killen avsäga sig faderskapet och därmed slippa allt ansvar och även underhållstödet. Tycker ni detta skulle vara en rättvist?

Tjejen vill behålla barnet, killen vill varken ha tjejen eller barnet - han slipper allt ansvar och alla ekonomiska benägenheter. Alternativt som nu: bara att gilla läget, tjejen avgör om hon skall behålla barnet och även att killen ska försättas i att betala 1200 kr/mån i 18 år.

Vad tycker ni?

Stöder till 100%, sagt att en gräns sätts där abortgränsen går, just nu 18 veckor, minus en vecka (Man måste ju ha tid att börja aborten också)

Inte bara för att tjejen har 100% rätt att bestämma huruvida det ska födas ett barn eller inte utan även för att när barnet väl föds så har kvinnan(Så länge man inte är gift) 100% av lagen på sin sida. De får per automatik vårdnaden om de inte avsäger sig den, de får barnbidraget osv
Citera
2010-05-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambalamps
Det låter som en bra idé, men jävlar vad mycket problembarn det skulle springa omkring på gatorna då..

Eller skulle tjejerna tänka sig för en gång till?
Citera
2010-05-30, 13:42
Medlem
https://www.flashback.org/t833361
Citera
2010-05-30, 13:44
Medlem
weapons avatar
Jag är själv tjej men jag håller med dig till 100%. Klart inte killen ska behöva betala underhåll om tjejen skiter i hans åsikt. Finns ju dessutom tjejer som lurar i killar att de käkar piller bara för att få barn. (Hur fan tänker man då?) Så jag tycker absolut att killar skall få avsäga sig faderskapet. Dock skulle man ju behöva arbeta fram en übertydlig lag för att det inte skulle kunna krånglas till och missbrukas.
Men man borde iaf som kille kunna avsäga sig faderskap så länge tjejen kan utföra abort. Därefter kan det nog missbrukas för mycket. Däremot måste det ju då också bara räknas om killen får reda på det i tid. Annars bör man kunna avsäga sig faderskapet när man får reda på det så att tjejen inte kan "vänta ut" honom 18 veckor eller vad det rör sig om vid abort.

edit: såg nu att det översta inlägget i den länkade tråden här ovanför stämmer bra in på min syn på saken.
Citera
2010-05-30, 14:42
Medlem
Eller så tänker killar till en extra gång innan oskyddat sex?
Citera
2010-05-30, 14:59
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duggregn
Eller så tänker killar till en extra gång innan oskyddat sex?
Eller så förklarar du varför du är emot detta förslag? Varför är det bra att tvingas in i faderskap?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in