2010-05-30, 10:25
Medlem
En släkting till mej fick leverskador av te, tror det var grönt te men är inte säker.Läkaren trodde att han hade alkohol problem vilket han inte hade.Han bytte te sort och fick normala levervärden igen.
Han gick bort för ett tagsen (10år sen)
På den tiden var man inte så intresserad, men nu har man ju börjat dricka te..

men vilket te är detta..?
Citera
2010-05-30, 10:55
Medlem
spoilers avatar
Upp till 10 koppar om dagen verkar ok - överdosering sker oftast med kosttillskott.
http://www.newscientist.com/article/dn11786-green-tea-can-be-harmful-in-large-quantities.html

Lite allmänt om grönt te:
http://www.umm.edu/altmed/articles/green-tea-000255.htm
Senast redigerad av spoiler 2010-05-30 kl. 11:16.
Citera
2010-05-30, 11:11
Medlem
Sergantens avatar
Det mesta är dåligt för levern om man får för mycket av det. Har jag för mig
Citera
2010-05-30, 11:12
Medlem
Bronkens avatar
Lever skadorna fortfarande?
Citera
2010-05-30, 11:18
Medlem
PlanetOfMes avatar
Nej, skador dör av te.
Citera
2010-05-30, 13:26
Medlem
Veeoons avatar
Någon som vet hur det ligger till med svart té? Dricker 6-8 koppar om dagen.
Citera
2010-05-30, 13:39
Medlem
Ondves avatar
också jävligt nyfiken på detta. Lämnar nämligen leverprover för att få behålla körkort. Dricker ibland ganska många koppar chai-te (svart) om dagen
Citera
2010-05-30, 15:00
Medlem
Inga problem med vanligt te. Det är isåfall kosttillskott i form av grönt te och kapslat te och liknande. Eller en extrem konsumtion (över 30-40 koppar om dagen skulle jag kunna tänka mig). Kan inte tänka mig att en frisk människa får kassa levervärden av att dricka te.
Citera
2010-05-30, 21:01
Medlem
Grönt te som "kosttillskott" eller som vanlig påse vad är skillnaden?
Extremt intag var det inte..
Citera
2010-05-31, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nimbus88
Grönt te som "kosttillskott" eller som vanlig påse vad är skillnaden?
Extremt intag var det inte..
"– Det finns sex fall i Sverige med allvarlig leverpåverkan.
Då handlade det om extrakt av grönt te i bantningsmedlet Cuur. Ett av ämnena i Cuur blev förra året klassat som ett läkemedel, varför det inte längre fick säljas i hälsokostaffärer. Nu har ämnet tagits bort och Cuur finns åter till försäljning."
- saxat härifrån: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article1691138.ab

"En del forskning pekar på att grönt te kan vara nyttigt i kosten och förebygga sjukdomar. Samtidigt kommer allt mer forskning som pekar på positiva effekter av livsmedel inte kan antas gälla kosttillskott där de koncentreras. Särskilt för grönt te har det flera gånger både i Sverige och andra länder rapporterats misstankar om att extrakt av grönt te, pulveristerat grönt te i kapslar och att grönt te i alkohol kan ge leverbiverkningar."

"Orsaken till varför extrakt av grönt te kan anstränga levern, om det är fallet, vet ingen säkert. Orsaken som går att tänka sig är att varmt vatten löser ut vissa ämnen från teblad medan extrahering för kosttillskott också har löst ut andra ämnen. Det är en orsak som inte alls är otrolig och förklarar också varför torkat grönt te i kapslar också givit biverkningar.

En annan spekulativ förklaring har istället att göra med teindustrin. Teblad som ska bli grönt te plockas normalt högt upp på busken. Bladen längre ner är bittra och smakar illa, och de är normalt svåra att sälja som te och dricks heller inte traditionellt som te. Det är inte orimligt att tänka sig att sådana blad används för tillverkning av extrakt snarare än blad som betingar ett högt pris som te.

En tredje mer exakt förklaring som inte utesluter en eller båda av de tidigare har att göra med hur antioxiderande polyfenoler kan påverka kroppen. I höga doser tros de kunna vara skadliga både för njurar och lever. Extrakt möjliggör koncentrationer av dessa till nivåer i kosttillskott som är enormt höga jämfört med te. Att teblad skördade långt ner på busken smakar bittert och illa har troligen att göra med att de innehåller mycket av en grupp antioxiderande fenolföreningar kallade tanniner så flera av de gissade orsakerna kan spela in."
- Saxat härifrån: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1264

Det finns inga risker med att DRICKA vanligt grönt te som det är avsett att dricka som forskningen ser ut nu.
Citera
2010-05-31, 00:10
Medlem
swaydizzles avatar
Så satte jag mitt gröna te i halsen nu på kvällskvisten när jag läste detta...

Först läste jag "lever skador av te" alltså att vissa gamla skador återupplivas när man dricker te. Lät helt absurt och jag fattade ingenting och kollade på mitt gröna te som såg harmlöst ut. Kikade närmare och det visade sig handla om leverskador. Blev lite orolig, eller nej det blev jag knappast.

Tur att Smoeggarn kom med en förklaring för jag gillar verkligen mitt gröna lipton-te.
Citera
2010-05-31, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swaydizzle
Så satte jag mitt gröna te i halsen nu på kvällskvisten när jag läste detta...

Först läste jag "lever skador av te" alltså att vissa gamla skador återupplivas när man dricker te. Lät helt absurt och jag fattade ingenting och kollade på mitt gröna te som såg harmlöst ut. Kikade närmare och det visade sig handla om leverskador. Blev lite orolig, eller nej det blev jag knappast.

Tur att Smoeggarn kom med en förklaring för jag gillar verkligen mitt gröna lipton-te.
Hahaha! Särskrivningar!

Grönt te är tvärtom från onyttigt; det vill säga fruktansvärt nyttigt och skyddar levern om något (fortfarande om det dricks som avsett). Enda risken är väl om du dricker typ 20 liter, men då är det snarare vattnet du tar skada av och inte teet i sig.

Drick erat te med gott samvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in