2010-05-30, 11:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingeliv
Enligt en italienare som lagade gudomlig köttfärssås så ska den koka cirka 8 timmar, ska innehålla mire poix (ingen morot) dvs. Rotselleri, lök och palsternacka, och självfallet tomat.
Fast i och med att det fattas morötter och blandningen dessutm innehåller palsternacka så kan man nog inte kalla det för mirepoix, utan för tärnade grönsaker .

~Paul~
Citera
2010-05-30, 12:25
Medlem
MenTrorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelAvGlas
Så lite så! Lagerbladen behöver puttra med en stund för att verkligen ge med sig av smaken, om man inte orkar eller har tid sticker du bara ner flera st och låter puttra 5-10min om man nu inte orkar vänta.

Har du tagit för mycket vätska så bara låt det puttra så försvinner endel.

OBS OBS OBS!!! glöm inte att ta bort lagerbladen innan du äter/serverar maten!!!! biter du rakt på ett lagerblad smakar det /)!"/¤)=#&!)%=/#!)%/!

Lycka till och berätta gjärna hur det går för dig

Jag ska ner till stan och inhandla lite ingredienser nu
Hur länge ska den stå på och koka anser du?
Jag hoppas ditt recept inte gör mig besviken
Återkommer med ett betyg 1-10 så fort jag är klar
Citera
2010-05-30, 12:32
Medlem
c014s avatar
Bara jag tycker om när köttfärssåsen smakar fräscht? liksom.. att inte ha i en massa saker.. utan mycket tomat och sedan örter som timjan och oregano salt peppar och kanske lite vitlök.. enkelt och fräscht.

End el blandar ju i creme fraiche och grädde och en massa i.. det tycker jag bara blir mastigt och tungt i magen.
Citera
2010-05-30, 12:39
Medlem
MenTrorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Bara jag tycker om när köttfärssåsen smakar fräscht? liksom.. att inte ha i en massa saker.. utan mycket tomat och sedan örter som timjan och oregano salt peppar och kanske lite vitlök.. enkelt och fräscht.

End el blandar ju i creme fraiche och grädde och en massa i.. det tycker jag bara blir mastigt och tungt i magen.
Jag tycker det smakar hemskt tråkigt då. Om du menar något som liknar ungefär: http://svenskdesign.webblogg.se/images/2008/p7160162_17445497.jpg
Jag är så trött på sån där svensson köttfärsås som ska gå så fort som möjligt att göra.
Citera
2010-05-30, 12:42
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenTroru
Jag tycker det smakar hemskt tråkigt då. Om du menar något som liknar ungefär: http://svenskdesign.webblogg.se/images/2008/p7160162_17445497.jpg
Jag är så trött på sån där svensson köttfärsås som ska gå så fort som möjligt att göra.

Den behöver inte gå särskilt fort...
Men den du skickade bild på såg ju väldigt oaptitlig ut.

Jag har testat en hel del varianter men tycker nog att enkelheten ofta vinner.
Däremot är det ju en väldig skillnad i hur man tillagar den kan jag tycka. Det ska ju vara blandfärs från en affär som maler själv så det är finmalet, och sedan ska det stekas hårt. Tycker jag.

Väldigt många värmer bara färsen så den blir grå.. det tycker jag blir oaptitligt.
Citera
2010-05-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast i och med att det fattas morötter och blandningen dessutm innehåller palsternacka så kan man nog inte kalla det för mirepoix, utan för tärnade grönsaker .

~Paul~

Vafalls, jag har fått lära mig att mirepoix består av Morot, palsternacka, rotselleri och lök, och att vit mir poix därav är allt utan morot, typiskt kockbetéende att allt är annorlunda
Citera
2010-05-30, 13:11
Medlem
Rotkappchens avatar
Jag trodde detta var en tråd som handlade om en restaurang som hette "Köttfärssås".

On T - hur ställer ni er till idén att ha i lite oxfond istället för buljongtärning i såsen?
Citera
2010-05-30, 13:25
Medlem
MenTrorus avatar
Nu ligger köttfärssåsen och puttrar!
Hällde i lite vatten men förövrigt håller jag mig till
angelofglas recept! Hur länge tror ni jag ska låta det stå och puttra
för bästa möjliga smak?
Slängde i ett lagerblad redan nu. Hur länge ska den vara i så den
inte smakar för mycket?
Citera
2010-05-30, 13:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingeliv
Vafalls, jag har fått lära mig att mirepoix består av Morot, palsternacka, rotselleri och lök, och att vit mir poix därav är allt utan morot, typiskt kockbetéende att allt är annorlunda
En traditionell mirre består av morot, lök och selleri (antingen rot eller stjälk men från början endast stjälk).

Det finns förståss varianter men då kan man inte längre kalla det för mirepoix. Många varianter innehåller dessutom bouquet garni och kan i stället för mirrestorlek innehålla brunoise på de nämnda grönsakerna.

~Paul~
Citera
2010-05-30, 13:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotkappchen
Jag trodde detta var en tråd som handlade om en restaurang som hette "Köttfärssås".

On T - hur ställer ni er till idén att ha i lite oxfond istället för buljongtärning i såsen?
Sorry.

Självklart kan du använda oxfond .

~Paul~
Citera
2010-05-30, 13:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenTroru
Nu ligger köttfärssåsen och puttrar!
Hällde i lite vatten men förövrigt håller jag mig till
angelofglas recept! Hur länge tror ni jag ska låta det stå och puttra
för bästa möjliga smak?
Slängde i ett lagerblad redan nu. Hur länge ska den vara i så den
inte smakar för mycket?
Efter ca 1 h 20 så anser jag att det inte gör någon skillnad i smak. Dock blir konsistensen annorlunda. I och med att man reducerar vätskan så blir smaken intensivare och färgen mörkare. En Bolognese som från början är djupröd blir närmast mörkt rödbrun i slutet av tillagnignen.

~Paul~
Citera
2010-05-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En traditionell mirre består av morot, lök och selleri (antingen rot eller stjälk men från början endast stjälk).

Det finns förståss varianter men då kan man inte längre kalla det för mirepoix. Många varianter innehåller dessutom bouquet garni och kan i stället för mirrestorlek innehålla brunoise på de nämnda grönsakerna.

~Paul~

Fast mirepoix låter proffsigare, kollade faktiskt upp det i din eminenta Köksglossaria och det står precis som du skriver - att det inte är någon palsternacka, jag anser dock att det är riktigt gott med palsternacka i köttfärssåsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in