Citat:
Ursprungligen postat av spekulum
Det jag undrar mest över är om någon här vet väldigt mycket om just den här rasen och kan berätta lite om hur det är att faktiskt leva med en sådan hund?
Jag har två stycken här hemma nu, en tik och en hane. Tror också att jag varit och kladdat en hel del i de tre trådar på AoH som du fick länkar till här ovan, så jag kanske ska hålla mig lite kort här.
Min tik har några år på nacken nu och är ganska laidback. Hon är nyfiken, ska alltid vara nära, är en av de mest språksäkra hundar jag någonsin träffat och på många andra vis en en-gång-i-livet-hund. Även hundrädda personer brukar våga närma sig henne, eftersom hon känner av deras rädsla och håller sig sansad i deras närhet (oss andra knuffar, stångar, buffar och behandlar hon allmänt omilt på bullterriervis). Hon beräknar alltid om det är värt besväret innan hon gör något. De saker hon har tuggat sönder under sitt liv kan räknas på max fem fingrar och hon har inga problem att koppla av var hon än befinner sig.
Hanen är två år (vi har inte haft honom sedan han var valp), alltid glad, älskar allt och alla (även surmuppar till hundar), snabb som en vessla och otroligt spänstig. Han är extremt nyfiken och ser inga hinder, bara möjligheter. Upp till något spännande kommer man alltid, hur man ska komma ner får bli ett senare problem. Han är fruktansvärt företagsam, på gott och ont och har extremt lätt att lära sig saker, vare sig det är bra eller dåligt. Om han känner sig ouppmärksammad eller uttråkad hittar han på hyss och tuggar gärna på något. Honom fick vi börja passivitetsträna, dvs han har fått lära sig att man faktiskt kan ha tråkigt och att det inte behöver hända saker hela tiden, när vi tog över honom. Även om han är ett yrväder i vanliga fall håller han sig väldigt lugn runt mindre barn.
Man får skratta åt/med dem varje dag, men vissa dagar får man slita sitt hår. Häromdagen lyckades hanen trycka ner fönsterhissen i bilen på en parkering inne i stan (han och sonen väntade i bilen). Mitt i rusningstid skuttade han ut, sprang genom hela centrum, över ett grönområde och vidare längs strandpromenaden. Jag hittade igen honom två km längre bort där han hittat en stövarvalp att leka med. Hade tiken lyckats pilla ner fönstret hade hon på sin höjd stuckit ut nosen genom det öppna fönstret och njutit av alla dofter, hon hade aldrig dragit iväg. En annan slita-sitt-hår-dag var när han knipsade av husses subwoofer-kabel á 7000 kr... Men oftast skrattar vi.
Bullar fungerar i mångt och mycket som autister. De kan lätt snöa in på saker och ting eller utveckla manier. Att få jaga pinnar och bollar är alltså ingen vidare lämplig aktivitet för en bullterrier.