• 3
  • 4
2010-06-07, 16:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, jag kände till det men tyckte att det var lite overkill .

~Paul~

Jag kan medge att det vore lite överkurs. Men intressant!
Citera
2010-06-07, 16:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag kan medge att det vore lite överkurs. Men intressant!
Absolut. Faktum är att jag har testat den metoden men aldrig blivit riktigt klok på resultatet.

~Paul~
Citera
2010-06-07, 17:26
Medlem
Hade alltid haft uppfattningen att gädda smakade förjävligt innan min farmor lärde mig att efter den var rensad och fjällad så ska den "putsas" ordentligt med stora mängder salt i omgångar. Stor näve salt och börja skrubba den ut och invändigt tills salted blivit för blött och utsmetat överallt. Skölj då bort allt och upprepa 2 gånger till. Sen är det bara att laga till den i ugn precis som vilken fisk som helst.

En polare tipsade också om att lägga den i citronvattenbad över natt, med rikligt med citron i. Inte testat själv men så lagar han till sin pepparrotsgädda.
Citera
2010-06-07, 17:41
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Absolut. Faktum är att jag har testat den metoden men aldrig blivit riktigt klok på resultatet.

~Paul~

Inte jag heller. Inte ens försökt. Det verkar lite knepigt men jag ska nog gräva ut dessa små stenar nästa gång jag har tagit en större fisk av daga.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Hade alltid haft uppfattningen att gädda smakade förjävligt innan min farmor lärde mig att efter den var rensad och fjällad så ska den "putsas" ordentligt med stora mängder salt i omgångar. Stor näve salt och börja skrubba den ut och invändigt tills salted blivit för blött och utsmetat överallt. Skölj då bort allt och upprepa 2 gånger till. Sen är det bara att laga till den i ugn precis som vilken fisk som helst.

En polare tipsade också om att lägga den i citronvattenbad över natt, med rikligt med citron i. Inte testat själv men så lagar han till sin pepparrotsgädda.

Alltså, jag blir inte klok på uppfattningen om att gädda skulle smaka särskilt illa. Personligen tycker jag att gädda är en god fisk som tyvärr har knepiga ben. Att hålla på med salt och citron kan nog ha sina poänger, men det ska inte vara nödvändigt. Var hade gäddan fångats? Var det stora exemplar? Vad för fisk jämför du med?
Citera
2010-06-12, 17:57
Medlem
Är rökt gädda gott? Påminner smaken om något annat, och framförallt, hur går man till väga ?
Citera
2010-06-12, 18:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy_123
Är rökt gädda gott? Påminner smaken om något annat, och framförallt, hur går man till väga ?
Ska det inte vara ganska fet fisk för att rökning ska komma till sin rätt? Jag tänker på makrill, lax, sill, sik, ål mm. Fast å andra sidan så är det väl rätt vanligt att röka Abborre, och den är väl inte särskilt fet? Rökt gädda har jag aldrig ens hört talas om, men testa.
Citera
2010-06-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ska det inte vara ganska fet fisk för att rökning ska komma till sin rätt? Jag tänker på makrill, lax, sill, sik, ål mm. Fast å andra sidan så är det väl rätt vanligt att röka Abborre, och den är väl inte särskilt fet? Rökt gädda har jag aldrig ens hört talas om, men testa.

Ojj så jävla korkad jag är, menade TORKAD gädda.

Hehe blir inte alltid som man tänkt sig
Citera
2010-06-12, 18:25
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy_123
Ojj så jävla korkad jag är, menade TORKAD gädda.

Hehe blir inte alltid som man tänkt sig

Jag har inte provat själv men enligt uppgift så ska rökt gädda smaka väldigt bra. Att den är mager borde inte vara nåt hinder då exempelvis rökt abborre är väldigt gott.

Men torkad är jag mer skeptisk till.

Edit: Läste zepofans inlägg lite slött och missade att abborre nämnts. Och ja, abborre är också en mager fisk.
Citera
2010-06-12, 18:40
Medlem
Citat:
Jag har inte provat själv men enligt uppgift så ska rökt gädda smaka väldigt bra. Att den är mager borde inte vara nåt hinder då exempelvis rökt abborre är väldigt gott.

Edit: Läste zepofans inlägg lite slött och missade att abborre nämnts. Och ja, abborre är också en mager fisk.

Läste om någon som hade ddet som ölsnacks så man blev ju sugen =) (Torkad alltså)
Citera
2010-06-13, 09:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Rökt gädda är tyvärr ingen höjdare. Visserligen har du rätt i att abborren trots att det är magert kött smakar väl som rökt. Men gäddan har en annan köttstruktur och blir gärna träig i konsistensen. Jag har testat röka gädda både med och utan rimlag och det har tyvärr inte funkat i något fall.

~Paul~
Citera
2010-11-07, 09:09
Medlem
Dirges avatar
Jag var en av dom som älskade att fiska gädda men var inte speciellt förtjust i smaken om man jämförde med t.e.x abborre, men nu har jag ändrat mig och ett av knepen kan vara som jag numera alltid gör med stekt fisk nämligen en ägg och fransk senaps blandning ca 3 uppvispade ägg och en rejäl matsked fransk senap som fisken får ligga och gotta sig i ca 30 minuter innan man ströbröds panerar och smörsteker, testa det så får ni se det lyfter all stekt fisk till skyarna
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in