Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Jag tror det är en ganska bra jämförelse.
90% av alla ungdomar skiter i det där inom något år och har sex ändå.
90% av alla ungdomar skiter i det där inom något år och har sex ändå.
Många bestämde sig också att ta den i tvåan direkt efter att ringen satt på fingret. Jag minns när jag såg 60min's dokumentär om hur de flesta tjejerna kallade sig för "spirituella oskulder". Tydligen så förblir man en spirituell oskuld så länge den bara åkte i "pruttan" enligt tjejerna....
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Jag tror det bör gå ganska smärtfritt att ta sig ur islam inom några år om man bor i Sverige. Värre är det för folk som konverterat och varit muslimer i låt säga tjugo (20) år då kanske hela ens sociala nätverk bygger på islam.
Lite som när folk försöker ta sig ur sekter alltså.
Lite som när folk försöker ta sig ur sekter alltså.
Jo, det lär nog inte vara något problem att lämna religionen. Fråga är snarare vad hon tycker om de själva påbuden som finns inom Koranen om att hon ska enligt den trosläran dödas när hon väl avsäger sig tron. Islam som den beskrivs och hur den praktiseras idag bland västerländska muslimska invandrare skiljer sig något ofantligt. Konvertiter brukar ju vanligtvis vara mer fundamentalistiska än folk som är födda inom tron men frågan är ju exakt hur mycket folk vet om religionen som de väljer att följa eller om det bara är något form av tomrum som de försöker fylla.
Döma av hennes vänskapskrets på facebook-kontot så hade hon nog ett bra antal svenska vänner så hon landar nog på pinnen när hon väl lämnar religionen men det som jag skulle vilja fråga tjejen är om hon ens läst Koranen.
Det vanligaste jag har hört när det kommer till "västifierade muslimer" är att de säger att antingen förlåter gud dem eller så har de läst en bok som förklarat Koranens budskap istället för att läsa själva Koranen. Inte för att det är något jag ser på särskilt negativt men jag undrar vad Saudierna tycker om att kvinno-imamer viger bögmuslimer i Sverige (om det nu skulle ske)...
Känns väldigt ofta att de muslimer som levt i Europa under en lång tid slits oftast mellan vad Islam är och vad de själva skulle vilja att det skulle vara.