Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-29, 11:36
Medlem
jag har köpt en packard bell pbbutflym745 laptop och tänkte installera Windows 7 ultimate på den. Jag har bränt ut recoveryskivor med Packard bells program, både på system och program. Det står i hjälpsektionen av pacakrd bell att om skivorna inte hittar rätt partitionsstruktur på hårddisken så kommer skivorna inte att kunna användas(är väl för att man inte ska kunna låna ut skivor). Jag skulle vilja kunna använa recoveryskivan med program och drivrutiner så det inte blir massa strul när jag installerar ultime. Det är förnärvarande home editon som är installerat. Hur ska jag gå tillväga för att kunna använda recoveryskivan?
Citera
2010-05-29, 12:37
Medlem
hasenfrasens avatar
Låt recoverypartitionen vara kvar på hårddisken och installera W7 på din gamla huvudpartition. Du lär välja avancerade alternativ under installationen och välja Vista-partitionen som destination för W7.
Citera
2010-05-29, 22:00
Medlem
tack för svar. har bara en partition c: hade tänkt dela upp hårddisken i 2 delar och formatera hårddisken, men det kanske man inte ska göra då för att spara partitionen som du sa? Hur gör jag för att spara den partitionen? Skrivs inte det över när jag installerar Ultimate?
Citera
2010-05-30, 00:16
Medlem
hasenfrasens avatar
Recovery partitionen brukar vara dold men syns i Diskhanteraren samt då du väljer avancerade alternativ under installationen.
Citera
2010-05-30, 10:32
Medlem
ok kan jag spara den och samtidigt dela hårddisken i 2 partitioner? Tänkte ha c: för operativsystemet och den andra partitionen för lagring
Citera
2010-05-30, 10:56
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreede
ok kan jag spara den och samtidigt dela hårddisken i 2 partitioner? Tänkte ha c: för operativsystemet och den andra partitionen för lagring
Varför då? Finns egentligen inget skäl till det då materialet kommer att befinna sig på samma fysiska hårddisk, och vid en eventuell diskkrasch ryker ändå båda partitionerna. Krånglar bara till det samt att det inte är så j*vla svårt att spara undan sitt material vid ominstallation. Om man har ordning på sina grejor d.v.s.
Citera
2010-05-30, 11:28
Medlem
är just ominstallation jag tänker på, allt rycker ju om man har en partition. vill ha c: för operativsystem och den andra partitionen för lagring
Citera
2010-05-31, 16:38
Medlem
går det att partionera upp hårddisken och ha kvar "packard bell" partionen?
Citera
2010-05-31, 19:14
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
går det att partionera upp hårddisken och ha kvar "packard bell" partionen?

Ja.
Citera
2010-05-31, 19:33
Medlem
hehe, hur gör jag då?
Citera
2010-05-31, 21:51
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
hehe, hur gör jag då?

När du väljer att installera mha Avancerade alternativ kan du välja att skapa och radera partitioner hur du vill.
Citera
2010-05-31, 22:18
Medlem
oki tackar ska kika på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här