Jag funderar på att i framtiden kanske starta en "hedge fond", allt det tekniska är redan klart:
Jag har konto hos min mäklare. Min mäklare har möjlighet till att ta emot kunder från hela världen.
Om man vill investera i min "fond" så öppnar man ett konto hos min mäklare, skriver sedan förfogande avtal så jag förfogar över ditt konto. Medel på alla konton jag förfogar över klumpas ihop och jag kan handla för dom genom en order från mitt konto. Vinster/förluster delas automatiskt upp i rätt proportion mellan de olika kontona jag förfogar över.
Jag tänker inte erbjuda nån rådgivning kring fonden, all investering sker på egen risk.
Min mäklare finns utomlands.
Jag kommer inte handla med svenska papper.
Men då jag är svensk och bedriver arbetet härifrån så undrar jag om det finns några tillstånd jag måste ha från FI?
Om jag inte alls riktar in mej mot svenska kunder, slipper jag tillstånd? Måste jag förbjuda svenskar att investera i fonden då? Eller avråda? Eller räcker det att jag inte har information på svenska/annonserar i Sverige? Var går gränsen, är det OK att länka till den engelska sidan på forum o bloggar i Sverige?
Egentligen kanske inte "fond" är rätta benämningen utan det är mer diskretionär förvaltning, men vilka regler gäller?