2010-05-27, 19:53
Medlem
Tanken har slagit mig att kontakta någon bonde som har en massa mark en liten bit (5-10minuter) utanför ett populärt bostadsområde utanför eller i en medelstor svensk stad och köpa mark av honom.
Ponera att jag köper 2 hektar (20.000 KVM).

Då skövlar jag allt som behövs så att det blir byggklart, sedan så bygger jag 30st frilligande kompakta 2-plansvillor på tomter om ca 600kvm styck.

Jag ordnar med andra ord ett nytt litet bostadsområde.
För att åstadkomma detta så behöver jag även asfaltera en väg, dels en avfart ifrån stora vägen men även en väg runt området.
Jag behöver även dra vatten och el så att det finns i alla hus.

Ovanstående är givetvis förknippat med stora kostnader (köpa tomten, skövla, asfaltera, kostnad 30hus, el och VA) men ponera att jag kan sälja husen för 2 miljoner styck så har jag ändå inkomster på 60 miljoner.
Är bara området hyfsat attraktivt så tror jag att det går ihop sig.

Det jag framför allt undrar är vad som skulle kunna stoppa mig om jag hittar rätt tomt?
Hur svårt är det att få bygglov till ett helt bostadsområde?

Kan man få bygglovet klart redan innan man köper tomten så att man inte står med ett stort lån, 2 HA mark och är blåst på konfekten?
Citera
2010-05-27, 23:13
Medlem
Du kan söka om bygglov på vilken fastighet som helst, behöver inte vara din.

Problemet är väl att det i nuläget inte är mer än just en fastighet. Efter avstyckningar så kommer ju inte byggloven gälla längre.
Citera
2010-05-28, 00:06
Medlem
Privatpers0ns avatar
Gå till den berörda kommunen som det gäller och boka ett möte med lämplig person. Dock ska du ha mycket kött på benen och kunna lägga upp din idé med lite kalkyler mm. Om det går bra så ser kommun gubben fördelen i ditt projekt. Lycka till!
Citera
2010-05-28, 00:43
Medlem
MissTeheran2009s avatar
tror nog att banken är jättevillig att låna ut ett par hundra mille till dig utan någon form av säkerhet och erfarenhet från byggbranschen
Varför stanna vid att bygga ett nytt område? Låna och bygg en helt ny stad istället vet ja. Tänk på inkomsterna du skulle få från det...
Citera
2010-05-28, 01:09
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTeheran2009
tror nog att banken är jättevillig att låna ut ett par hundra mille till dig utan någon form av säkerhet och erfarenhet från byggbranschen
Varför stanna vid att bygga ett nytt område? Låna och bygg en helt ny stad istället vet ja. Tänk på inkomsterna du skulle få från det...

Det är inte så långsökt faktiskt som de först kanske låter. Sen har jag ingen aning om hur insatt eller medveten TS är om vissa moment. Sen är ett lån på 100 miljoner en rejäl överkant. Dock borde TS se över sin idé en smula. Min gamla chef drog igenom ett liknande projekt så omöjligt är det inte.
Citera
2010-05-28, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Du kan söka om bygglov på vilken fastighet som helst, behöver inte vara din.

Problemet är väl att det i nuläget inte är mer än just en fastighet. Efter avstyckningar så kommer ju inte byggloven gälla längre.

Så är det ja men man kanske kan söka preliminärt bygglov för alla 30 hus med bifogad ritning där avstyckningarna är utmarkerade?
Det borde funka om de är någorlunda flexibla på kommunen.
Citera
2010-05-28, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissTeheran2009

Jag lånar isf med 2 HA mark och 30st hus som säkerhet iof.
Citera
2010-05-28, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Gå till den berörda kommunen som det gäller och boka ett möte med lämplig person. Dock ska du ha mycket kött på benen och kunna lägga upp din idé med lite kalkyler mm. Om det går bra så ser kommun gubben fördelen i ditt projekt. Lycka till!

Det är givetvis tanken att jag ska sätta upp ett möte med aktuell person från kommunen.
Dock så vill jag vara så förberedd som möjligt och vill gärna bolla idéer med några innan.
När jag väl är hos kommunen på möte så kommer allt se mkt professionellt ut och där är jag inte än.

Intressant med din chef, berätta gärna mer ingående hur och vad han gjorde? Om inte här så i ett PM
Citera
2010-05-28, 11:35
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Det är givetvis tanken att jag ska sätta upp ett möte med aktuell person från kommunen.
Dock så vill jag vara så förberedd som möjligt och vill gärna bolla idéer med några innan.
När jag väl är hos kommunen på möte så kommer allt se mkt professionellt ut och där är jag inte än.

Intressant med din chef, berätta gärna mer ingående hur och vad han gjorde? Om inte här så i ett PM

Han gjorde inte så mycket. På något vis var han med och fick köpa upp mark (åkermark, skog, träsk etc) Kommer inte ihåg hur mycket det handlar om. Men marken låg i närheten av en nybyggd travbana. Han och andra som hade köpt upp marken runt omkring gjorde en detaljplan på ett nytt område och på något sätt (mutor?) fick igenom bygglov för samtliga tomter.

Sen drog dem fram el och vatten samt avlopp till varje tomt. Sen såldes tomterna med ett erbjudande från ett hus företag, finns ju ett par tex Eksjöhus. Även chefens byggfirma var med som rekommenderade över firmor som kunde resa husen.

Sen fanns det en del andra firmor med i bilden. Så allt kunde göras på egen hand. En firma drog all el och en annan vatten och så vidare. Det enda som dem inte kunde göra själva var att asfaltera vägarna på området. Som du ser det gäller att hitta firmor som är beredda att gå in och hjälpa dig.

Har du någon som helst erfarenhet av liknande branscher?
Citera
2010-05-28, 16:19
Medlem
Citat:
Han gjorde inte så mycket. På något vis var han med och fick köpa upp mark (åkermark, skog, träsk etc) Kommer inte ihåg hur mycket det handlar om. Men marken låg i närheten av en nybyggd travbana. Han och andra som hade köpt upp marken runt omkring gjorde en detaljplan på ett nytt område och på något sätt (mutor?) fick igenom bygglov för samtliga tomter.

Sen drog dem fram el och vatten samt avlopp till varje tomt. Sen såldes tomterna med ett erbjudande från ett hus företag, finns ju ett par tex Eksjöhus. Även chefens byggfirma var med som rekommenderade över firmor som kunde resa husen.

Okej.
Intressant det där med byggloven, det är ju det allt hänger på känns det nästan som

Skillnaden på din chefs idé och min är att jag även vill tjäna pengar på husbygget, jag vill bygga 30st hus som jag köper in från en firma.
Jag pressar givetvis priserna rejält här och hoppas kunna få till en bra marginal per hus.

Citat:
Sen fanns det en del andra firmor med i bilden. Så allt kunde göras på egen hand. En firma drog all el och en annan vatten och så vidare. Det enda som dem inte kunde göra själva var att asfaltera vägarna på området. Som du ser det gäller att hitta firmor som är beredda att gå in och hjälpa dig.
Menar du att några av de andra markägarna ägde el-firma och VA-firma så att de löste det på ett smidigt sätt?
Isåfall, jäkligt bra upplägg får man säga.

Citat:
Har du någon som helst erfarenhet av liknande branscher?

Nix, dock har jag bekanta som har, inget jag oroar mig för.
Citera
2010-05-28, 17:29
Medlem
MissTeheran2009s avatar
Citat:
Jag lånar isf med 2 HA mark och 30st hus som säkerhet iof.

Så din säkerhet är de 30 hus som SKALL byggas?
I ditt fall så behöver du snarare någon riskkapitalist för finansieringen som är villig att ta risken. Banker är inga riskkapitalister och lånar därför heller aldrig ut till sådana här typer av projekt.
Citera
2010-05-28, 17:47
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Okej.
Intressant det där med byggloven, det är ju det allt hänger på känns det nästan som

Skillnaden på din chefs idé och min är att jag även vill tjäna pengar på husbygget, jag vill bygga 30st hus som jag köper in från en firma.
Jag pressar givetvis priserna rejält här och hoppas kunna få till en bra marginal per hus.

Felet med de tänket är att du först kommer att stå med en massa tomma hur som inte är anpassade efter kunden. Gör som min fd chefen istället, alternativt att du låter dina kunder själva få välja vilken husmodell och sånt själva, med dig som mellanhand. För en kund som slänger ut säg 3 mille för ett nytt hem så kan det vara skönt att få ett individuellt anpassat hus.

Citat:
Menar du att några av de andra markägarna ägde el-firma och VA-firma så att de löste det på ett smidigt sätt?
Isåfall, jäkligt bra upplägg får man säga.

Precis. Men du kan få såna saker ganska billigt ändå, om du är bered att köra med fula knep. Tex grävningar av VA etc. Kan du hyra in en maskin för och sen anlita polacker som gör jobbet.

Citat:
Nix, dock har jag bekanta som har, inget jag oroar mig för.

Du bör kanske oroa dig ändå. För hur det än slutar kommer ingen att vilja hjälpa dig gratis för allt arbete som lär läggas ner. Det är ett jävla projekt att ro i land ska du veta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in