Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-29, 12:44
Medlem
HATs avatar
Ladda ner och bränn en memtest86+ ISO:
http://www.memtest.org/#downiso

Boota från CD-skivan och låt den gå igenom minst en test. (Var beredd på att det tar flera timmar.)

Får du fel så kan du vara ganska säker på att det är minnena eller moderkortet som har pajat ihop.

Går minnestestet igenom felfritt så är det dags att börja analysera crashdumparna.
Gå in i Control Panel -> System -> Advanced system settings -> Advanced-fliken -> Startup and Recovery Settings-knappen. Under System Failure-delen väljer du i Write debugging information -> Complete memory dump. När du får en BSOD nästa gång kommer den skapa en fil med massa information om krashen som du sen kan analysera med Windows Debugging Tools. http://www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/debugstart.mspx#a

Om du vill krångla så mycket dvs. Det är en del du i så fall måste sätta dig in i för att komma igång. Men börja med memtest86+ först.
Citera
2010-05-29, 20:43
Medlem
Trelarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Ladda ner och bränn en memtest86+ ISO:
http://www.memtest.org/#downiso

Boota från CD-skivan och låt den gå igenom minst en test. (Var beredd på att det tar flera timmar.)

Får du fel så kan du vara ganska säker på att det är minnena eller moderkortet som har pajat ihop.

Går minnestestet igenom felfritt så är det dags att börja analysera crashdumparna.
Gå in i Control Panel -> System -> Advanced system settings -> Advanced-fliken -> Startup and Recovery Settings-knappen. Under System Failure-delen väljer du i Write debugging information -> Complete memory dump. När du får en BSOD nästa gång kommer den skapa en fil med massa information om krashen som du sen kan analysera med Windows Debugging Tools. http://www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/debugstart.mspx#a

Om du vill krångla så mycket dvs. Det är en del du i så fall måste sätta dig in i för att komma igång. Men börja med memtest86+ först.
Tack för tipsen men hade redan omformaterat när jag läste det. Hittills så har det fungerat bra utan några som helst problem, men jag informerar ändå om det visar sig vara ett hårdvarufel som ställer till det igen.
Citera
2010-05-29, 23:35
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trelaras
Så här ser det ut nu. Jag öppnade datorn, satte på en lång låt och hann precis ladda ner programmet som visar grafikkortets temperatur. Temperaturen låg på 54 grader när jag satte på programmet, någon sekund senare på 55 grader och den höll på att stiga. Då får jag en Blue Screen och musiken stängs förstås av. 55 grader är väl ändå normalt? Jag skulle tippa på att felet ligger i RAM-minnet.

Förresten så stod det i BSOD att det var något fel på win32k.sys. Får googla på det, men uppskattar hjälp om någon har erfarenhet av detta!

Citat:
Tack för tipsen men hade redan omformaterat när jag läste det. Hittills så har det fungerat bra utan några som helst problem, men jag informerar ändå om det visar sig vara ett hårdvarufel som ställer till det igen.

Hoppas att det har löst sig, om det visar sig inte fungera så kolla upp RAM direkt.

Har du (t.ex) 4 ram minnen, plocka ur 3 st - Kör på det ett tag (timmar, en dag etc..beroende på hur snabbt ditt problem brukar komma), visar det sig fungera med det ram-minnet så sätter du i nästa och gör samma process.
På så sätt kan du ta reda på vilket eller vilka ram-minnen det är fel på.

Jag hade samma problem som dig för ett par månader sen och då gjorde jag så, väntade en dag mellan varje ram-minne för att vara absolut säker och nu är den helt felfri.

Även detta är en s.k Jude-felsökning, men mycket effektivt
Citera
2010-05-30, 00:20
Medlem
Trelarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Hoppas att det har löst sig, om det visar sig inte fungera så kolla upp RAM direkt.

Har du (t.ex) 4 ram minnen, plocka ur 3 st - Kör på det ett tag (timmar, en dag etc..beroende på hur snabbt ditt problem brukar komma), visar det sig fungera med det ram-minnet så sätter du i nästa och gör samma process.
På så sätt kan du ta reda på vilket eller vilka ram-minnen det är fel på.

Jag hade samma problem som dig för ett par månader sen och då gjorde jag så, väntade en dag mellan varje ram-minne för att vara absolut säker och nu är den helt felfri.

Även detta är en s.k Jude-felsökning, men mycket effektivt
Bra idé Låg felet i ett eller i flera av dina RAM-minnen?
Citera
2010-05-30, 00:28
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Bra idé Låg felet i ett eller i flera av dina RAM-minnen?

Det låg i 2 st utav minnena.
Varje minne var på 1GB vardera, det var utav 2 olika märken (Crucial och Corsair) - Visade sig att det var fel på båda Crucial minnena.
Har nu ersatt dom 2 felande med 2 nya utav Corsair.

Det som egentligen ska noteras är ju att jag körde 2 st Crucial och 2 st Corsair och det var båda Crucial minnena som det var fel på
Citera
2010-05-30, 00:31
Medlem
HjBoYs avatar
jag har haft liknande problem för många år sedan hmm tror jag hade windows xp tror det var mitt grafikkort som fuckade.
Citera
2010-05-30, 00:36
Medlem
Johan_08s avatar
Måste även tillägga nu när jag läste ett utav dina tidigare inlägg lite tydligare.
När jag har sett fel på win32k.sys så har det varit på grund av en ej korrekt installation utan Windows, en riktigt skitig dator (virus, skit i register etc) och fel på Ram-minnen.

Jag gissar på RAM som sagt
Citera
2010-05-30, 00:49
Medlem
Trelarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Måste även tillägga nu när jag läste ett utav dina tidigare inlägg lite tydligare.
När jag har sett fel på win32k.sys så har det varit på grund av en ej korrekt installation utan Windows, en riktigt skitig dator (virus, skit i register etc) och fel på Ram-minnen.

Jag gissar på RAM som sagt
Då är det bara att hoppas att du har fel. Hursomhelst så uppdaterar jag inom några dagar om hur det går, beroende på om och när ett problem dyker upp, för att folk med liknande problem ska få ett hum.
Senast redigerad av Trelaras 2010-05-30 kl. 00:53.
Citera
2010-05-30, 00:55
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Då är det bara att hoppas att du har fel. Hursomhelst så uppdaterar jag inom några dagar om hur det går, beroende på om och när ett problem dyker upp, för att folk med liknande problem ska få ett hum.

Jajamensan, får hålla tummarna
Härligt, uppdateringar är alltid uppskattat.
Lycka till!
Citera
2010-06-06, 17:12
Medlem
Trelarass avatar
Uppdatering:
Jag har inte fått någon BSOD än och allt verkar funkar bra! Måste ha varit något fel på förra windowsinstallationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in