Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-27, 17:55
Medlem
Trelarass avatar
Hejsan kära dataproffs

Nu är det så att jag har ett väldigt irriterande problem med min dator. Jag använder windows 7 ultimate och på senare tid har jag fått många Blue Screens. Utan att riktigt bry mig så mycket så har det blivit värre. Jag kan få BSOD mitt i ett spel, när jag surfar eller tom utan att göra någonting alls. Nu kommer det konstiga, jag har slutat få BSOD nu men istället så fryser datorn helt och hållet och det går inte att göra någonting åt saken. När jag sätter på datorn så kan den hålla i ungefär 5 minuter och sen så fryser den, när jag sedan ska starta om den så verkar skärmen inte få någon signal, så jag får ingen bild, men datorn är på. Då håller jag in knappen för att datorn ska stängas, och när jag sätter på igen så får jag ingen bild. Tur som jag hade så fick jag bild till slut och datorn gick på, eftersom det var länge sen jag uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet så gjorde jag det väldigt snabbt för att den inte skulle frysa. När jag hade gjort det så funkar datorn utmärkt helt plötsligt, men endast i en dag.. Imorse när jag satte på den så var jag inne i 30 minuter utan problem, sedan frös den

Jag har ingen erfarenhet av sådana problem men jag anar att det kan ha något med grafikkortet eller ram-minnet att göra. Nu sitter jag på en annan dator om ni undrar.

Vad kan problemet vara? Kan man på något sätt kolla om det är fel på någon hårdvara eller mjukvara som orsakar detta? Jag skulle uppskatta er hjälp!

Tack på förhand,
Trelaras
Senast redigerad av Trelaras 2010-05-27 kl. 17:58.
Citera
2010-05-27, 22:45
Medlem
FiskarJoels avatar
Det låter lite som värmeproblem?... Står datorn trångt/är varm?. Har du tittat efer så att alla komponenter sitter i ordentligt?
Citera
2010-05-27, 22:51
Medlem
Som FiskarJoel sade kan det ha att göra med att datorn blir för varm av någon orsak. Annars låter det väldigt troligt att det skulle vara grafikkortet det är fel på då det tycks vara svårt att få bild till skärmen. Jag skulle rekommendera dig att testa sätta in ett annat grafikkort om du har ett passligt liggandes i någon låda, annars finns det väl någon kompis som skulle kunna låna ett. Hoppas du får det löst.
Citera
2010-05-27, 22:52
Medlem
Trelarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiskarJoel
Det låter lite som värmeproblem?... Står datorn trångt/är varm?. Har du tittat efer så att alla komponenter sitter i ordentligt?
Den sitter uppe på skrivbordet och jag har öppnat burken och kollat att allt sitter bra. Fläktarna går normalt och det kommer kall luft ur dem, vet inte om det har någon betydelse men iaf.. Om det nu skulle vara värmeproblem hur kan jag då göra det säkert för mig? Finns det något program som registrerar processorns temperatur, eller kan man kolla det på något annat sätt?
Citera
2010-05-27, 22:55
Medlem
Trelarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DividebyZero
Som FiskarJoel sade kan det ha att göra med att datorn blir för varm av någon orsak. Annars låter det väldigt troligt att det skulle vara grafikkortet det är fel på då det tycks vara svårt att få bild till skärmen. Jag skulle rekommendera dig att testa sätta in ett annat grafikkort om du har ett passligt liggandes i någon låda, annars finns det väl någon kompis som skulle kunna låna ett. Hoppas du får det löst.
Får nog låna av någon kompis och se, hoppas verkligen inte att det är grafikkortet även om mycket tyder på det.
Citera
2010-05-27, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trelaras
Den sitter uppe på skrivbordet och jag har öppnat burken och kollat att allt sitter bra. Fläktarna går normalt och det kommer kall luft ur dem, vet inte om det har någon betydelse men iaf.. Om det nu skulle vara värmeproblem hur kan jag då göra det säkert för mig? Finns det något program som registrerar processorns temperatur, eller kan man kolla det på något annat sätt?

Det finns flera olika program att kolla temperaturer med men du kan ju testa t.ex;

Processor: http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Grafikkort: http://www.techpowerup.com/gpuz/
Citera
2010-05-27, 23:17
Medlem
HATs avatar
Har du ett Nvidia-grafikkort så är jag hyfsat säker på att det var en av drivrutinerna som släpptes för någon månad sedan som orsakade överhettning, knas med fläkthastigheter och annat. Drivrutinen togs ner ganska snabbt från deras hemsida men det kan ju i värsta fall hända att du kört den versionen ett tag och nu när du uppdaterat så har ändå grafikkortet tagit permanent skada av överhettning.

Men det kan vara hur mycket skit som helst när det gäller blåskärmar i de sammanhang som du nämner. Jag hade riktiga problem med min dator för ett tag sedan då jag fick blåskärmar i spel om vartannat, där loggar och crashdump-analyser skyllde på nvdisp.dll (en av grafikkortsdrivrutinskomponenterna), vilket sedan visade sig var moderkortet som hade ballat ur och tagit med sig RAM-minnena i fallet. Efter att jag bytt moderkort och RAM så funkade allt klockrent igen även med det gamla grafikkortet.
Citera
2010-05-28, 00:44
Medlem
Trelarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Har du ett Nvidia-grafikkort så är jag hyfsat säker på att det var en av drivrutinerna som släpptes för någon månad sedan som orsakade överhettning, knas med fläkthastigheter och annat. Drivrutinen togs ner ganska snabbt från deras hemsida men det kan ju i värsta fall hända att du kört den versionen ett tag och nu när du uppdaterat så har ändå grafikkortet tagit permanent skada av överhettning.

Men det kan vara hur mycket skit som helst när det gäller blåskärmar i de sammanhang som du nämner. Jag hade riktiga problem med min dator för ett tag sedan då jag fick blåskärmar i spel om vartannat, där loggar och crashdump-analyser skyllde på nvdisp.dll (en av grafikkortsdrivrutinskomponenterna), vilket sedan visade sig var moderkortet som hade ballat ur och tagit med sig RAM-minnena i fallet. Efter att jag bytt moderkort och RAM så funkade allt klockrent igen även med det gamla grafikkortet.
Det kan vara svårt att veta var problemet ligger ibland och det är det som är det jobbiga. I ditt fall så fick du ju köpa ett nytt moderkort och RAM-minnen vilket jag just nu inte orkar lägga ut pengar på om så är fallet. Hoppas verkligen att jag inte har den oturen.

Men det där med nvidias drivrutiner som överhettade grafikkortet (har NVIDIA gforce 8600GTS förövrigt), finns det någon försäkring eller något som gör att man kan få ett nytt grafikkort om man nu råkat använda den dåliga uppdateringen av dem och kortet tagit skada av det? För det kan ha varit just dessa drivrutiner jag har använt..

Hursomhelst så tackar jag för era svar, och länkarna till programmen som registrerar temperatur. Jag ska testa köra datorn imorgon och kolla loggen, uppdaterar då.

mvh
Citera
2010-05-28, 11:39
Medlem
HATs avatar
Jag vet inte hur det är med försäkringar och sånt, men det är i alla fall version 196.75 som är problemversionen. Jag vet inte hur du kan ta reda på om det var den du körde.

Här har du en bunt länkar du kan läsa vidare på:
https://www.google.com/search?hl=sv&q=site%3Anvidia.com+%22196.75%22&aq=f &aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Citera
2010-05-28, 12:25
Medlem
Johan_08s avatar
Ett sett att ta reda på om det är grafikkortet är om du ser till att ha en låt som är någon timma lång (ladda ner en hel konsert etc), du låter den spela o spela..
Sen när du märker att detta problem har upstått, ja.. om musiken fortsätter spelas och inget händer på din skärm så är det med stor sannorlikhet grafikkortet.
Däremot om sången hackar upp sig/slutar spela, när ditt problem upstått, ja då kan det säkerligen vara RAM-minnet det är fel på.

Jude-felsökning, men det är effektivt
Citera
2010-05-28, 12:33
Medlem
Trelarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Jag vet inte hur det är med försäkringar och sånt, men det är i alla fall version 196.75 som är problemversionen. Jag vet inte hur du kan ta reda på om det var den du körde.

Här har du en bunt länkar du kan läsa vidare på:
https://www.google.com/search?hl=sv&q=site%3Anvidia.com+%22196.75%22&aq=f &aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Tack tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Ett sett att ta reda på om det är grafikkortet är om du ser till att ha en låt som är någon timma lång (ladda ner en hel konsert etc), du låter den spela o spela..
Sen när du märker att detta problem har upstått, ja.. om musiken fortsätter spelas och inget händer på din skärm så är det med stor sannorlikhet grafikkortet.
Däremot om sången hackar upp sig/slutar spela, när ditt problem upstått, ja då kan det säkerligen vara RAM-minnet det är fel på.

Jude-felsökning, men det är effektivt
Tack, det var ett mycket bra tips. Hade aldrig tänkt på det själv, skall testas!
Citera
2010-05-28, 16:36
Medlem
Trelarass avatar
Så här ser det ut nu. Jag öppnade datorn, satte på en lång låt och hann precis ladda ner programmet som visar grafikkortets temperatur. Temperaturen låg på 54 grader när jag satte på programmet, någon sekund senare på 55 grader och den höll på att stiga. Då får jag en Blue Screen och musiken stängs förstås av. 55 grader är väl ändå normalt? Jag skulle tippa på att felet ligger i RAM-minnet.

Förresten så stod det i BSOD att det var något fel på win32k.sys. Får googla på det, men uppskattar hjälp om någon har erfarenhet av detta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in