2010-05-27, 14:01
Medlem
-Mr.Ks avatar
Jag skulle vilja börja med och säga att jag tycker Flashback är en otrolig plattform för att sprida vidare sina argument och åsikter, vad än många säger om att det huserar många pedofiler och knarkare så tror jag innerst inne att det motsvarar i alla fall de innersta tankarna av gemene man.

Problemet:
Det är dock ett problem jag ser med Flashback och det är att det behandlas som ett väldigt argt, omoget barn av folk som inte läser det och vägrar sätta sig längre in i forumet än att söka sitt eget namn eller att kolla hur många porrtrådar som ligger i Heta Ämnen. Varför är det så?

Man kan dra parallellen till ett gäng som är väldigt bra kompisar, de har sina personligheter som vanliga personer och för sina diskussioner. Men istället för att en diskussion ska försvinna ut i bara deras minnen när den är klar så präntas den ner på papper och nästan förevigas.
Tänk dig nu själv om allt ni sa i ditt eget kompisgäng FÖREVIGADES, att det skulle vara fritt för vem som helst att titta på din diskussion och göra sig en uppfattning om vem du är.
Om man letar efter starka åsikter, vilka åsikter skulle man då bry sig mest om? Att du någon gång i ditt liv diskuterat cannabis, nazism och porr eller om hur du vardagligt fixar bilen eller ska söka till nya studier? Personer kommer skaffa sig en förutfattad mening om dig och dina.

Samtidigt är det så att det kompisgruppen själv gör är att skaffa sina egna förutfattade meningar om den som dömer tillbaka. Man kan alltså inte hata en selektiv grupp och hoppas att den har bra tankar tillbaka mot en. Det blir lite Bert Karlsson vs. Piratebay över det hela, omöjligt.

Går man vidare idag på Flashback ser man väldigt många användare som får förutfattade meningar om hur situationer och beslut gått till eller hur saker ser ut, folk svarar utan att egentligen tagit del om vad som sagts. Det blir som ett sorts litet skvallergäng där endast fåtaliga 10 på 100 verkligen går till botten, kollar källor och ser på saker objektivt. 90 av 100 förblir fast i en väldigt trångsynt värld där man endast behöver säga "Socialdemokraterna suger" och det blir vad dessa 90 tänker när deras lapp far ner i vallådan.

Lösningen/Förslag
:
Jag skulle vilja att större medier eller kanske till och med företag skulle få ett sorts underforum där man kan ställa frågor men kanske desto viktigare, dessa får stå till svars för vad de gör och varför.
Ett exempel är att Leif GW är tvungen att ta en diskussion med Hasse Aro om Efterlysts sätt att ge signalement, varför inte bjuda in dessa som står bakom kanalen ifråga och låta diskussionen flöda här på Flashback, istället för att det ska bli ryggdunkande och "FYFAN VA BRA GW", när det i verkligheten var en väldigt lam diskussion från båda parter men ändå ett intressant ämne.

Vi får informera om:

- Här är Flashback, det finns väldigt mycket diskussion som rör dig, det skulle förmodligen gagna dig/er positivt av att svara på kanske en till två frågor om dagen.
- Skapa ett underforum där man inte kan one-linea/spamma dessa användare som väl kommer hit och vill föra en diskussion. En sorts "Representativ talare"- status som helt enkelt diskuterar hur talarens organisation tänker och varför. Det får vara en diskussion utan någon Felix Herngren om man får göra TPB vs. Bert referensen igen.

- Varför skulle då organisationer börja med detta, varför skulle t.ex. partier våga komma till Flashback? för jag tror att det kan ge en mer rättvis bild av deras ideologi samtidigt som det är en väldigt billig väg att höras på.

Till en början skulle kanske inte många vara intresserade, men om ett enda parti var intresserade av att vara här och få respekt för att de våga ta debatten, varför skulle inte andra partier reagera när de ser att t.ex Sverigedemokraterna eller Piratepartiet vågar stå för vad de tycker och tänker?

- Det här är såklart tänkt att vara ett forum speciellt för dessa talare, vill man diskutera politik så behöver man inte se en förevigat bumpad tråd om *valfritt parti*.

Vad får jag då:
- Vad skulle detta tillföra frågar ni? Rättvisa... *bah* bullshit." Nej det skulle tillföra en bättre diskussion på Flashback och förhoppningsvis ställa större press på folk som vägrar svara på "det alla tänker". Man skulle samtidigt få bort denna 90% enspåriga enfalder mot 10% som kan tänka ifrån båda sidan av myntet.
Det är nämligen så det har blivit, ibland har ingen samma åsikt som personen ifråga, vad händer då? Jo det skapas ett användarkonto för att få lite diskussioner och *BAM* 300 "troll" inlägg. Jahapp, vad ska vi diskutera då?
Även trådar där man beskriver en teoretisk händelse i händelseform jagas ner för "Screenshot or it didn't happen". Varför måste du se att det har hänt? För att du ska kunna skratta åt det? Det är fan inte YouTube, det är Flashback... tror jag iallafall? Jag skule säga att väldigt många av trådarna handlar om just detta, jag vill ha diskussion och debatt!
- Du är nog trött på att läsa en diskussion där diskussionen består av 80% taniga inlägg men samtidigt lika trött på att höra tjugoelva personer skrika efter ordet i debatt och till slut får en idiot ordet och svarar. "Duuh, jag tycker det borde uppfinnas ett land där robotar arbetar och alla mår bra.".
- Du är nog trött på att AB censurerar dina inlägg, varför inte föra en diskussion och använda det Flashback är till för?

- En bra diskussion förs av två parter som kan sin sak, det förs inte av en sida där några väljer att ta den andres sida för att få fram en diskussion, Flashback börjar i väldigt många trådar att ha en unison åsikt om nästan allting.

"Även fast jag inte knarkar eller är rasist/nazist så måste jag förstå varför." Det är det budskapet jag vill sända ut till folk. Jag tror Flashback kan lära ut just varför.
Citera
2010-05-27, 14:13
Medlem
Divino Codinos avatar
Vore grymt bra PR för partier/medier att medverka på Flashback på något sätt. Problemet är väl att de tror att varje medlem på Flashback har minst ett rån i registret och våldtar på helgerna.
Citera
2010-05-27, 14:15
Medlem
-Mr.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divino Codino
Vore grymt bra PR för partier/medier att medverka på Flashback på något sätt. Problemet är väl att de tror att varje medlem på Flashback har minst ett rån i registret och våldtar på helgerna.
Det vore minst sagt mycket bättre för diskussionerna som förs också.
Citera
2010-05-27, 14:27
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
En grundförutsättning för att något sådant ska funka är att det är en modererad diskussion där inte alla kan posta hur som helst. Skulle debatten ske i en vanlig tråd så hade det gått hundratals inlägg på ett enda svar och det gynnar ingen.
Citera
2010-05-27, 14:29
Medlem
-Mr.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
En grundförutsättning för att något sådant ska funka är att det är en modererad diskussion där inte alla kan posta hur som helst. Skulle debatten ske i en vanlig tråd så hade det gått hundratals inlägg på ett enda svar och det gynnar ingen.

Precis!

Citat:
- Skapa ett underforum där man inte kan one-linea/spamma dessa användare som väl kommer hit och vill föra en diskussion. En sorts "Representativ talare"- status som helt enkelt diskuterar hur talarens organisation tänker och varför. Det får vara en diskussion utan någon Felix Herngren om man får göra TPB vs. Bert referensen igen.

Skulle det vara möjligt?

Jag menar, även om partiet bara svarade på de första två inläggen som kom fram per dag så skulle det vara så mycket bättre enligt mig. Svara på två eller tre ilägg i deras tråd per dag. Till slut så behandlar det en hel del.
Senast redigerad av -Mr.K 2010-05-27 kl. 14:32.
Citera
2010-05-27, 15:51
Medlem
Zwerchstands avatar
Det tidigare delforum Flashback Debatt arkiverades på grund av låg aktivitet. Kanske är tiden inne för ett nyförsök nu efter Flashbacks sistona expansion: Återuppliva Flashback Debatt?
Citera
2010-05-27, 15:55
Medlem
-Mr.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Det tidigare delforum Flashback Debatt arkiverades på grund av låg aktivitet. Kanske är tiden inne för ett nyförsök nu efter Flashbacks sistona expansion: Återuppliva Flashback Debatt?
Iallafall ett steg i rätt riktning, det skulle även vara bra ifall duktiga debattörer från Flashback fick debattera med folk som inte hänger här, verkligen insatta folk. Det är diskussioner man verkligen skulle följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in