2010-05-27, 07:07
Medlem
Hickins avatar
Jag har tänkt på att det finns otroligt många företag som kan låsa upp mobiler med hjälp av deras IMEI-nummer, vilket betyder de måste ha något program som med hjälp av en spec. algoritm spottar fram rätt koder. Detta borde fan inte vara så svårt att fixa fram tycker jag eller hitta samma program dom de har?
Någon som vet hur exakt de gör om de har något särskilt. Letar själv efter upplåsningskod till HTC Desire, hittar bara brittiska ställen som vill ha 17 £ typ.
Citera
2010-05-27, 14:25
Bannlyst
finns ju en liten dosa man kan köpa med sladdar till alla möjliga olika mobilmodeller.

Dosan ansluter sig själv till internet och låser upp mobilen i ett nafs... helt automatiskt.
Citera
2010-05-27, 15:44
Medlem
Hickins avatar
Intressant, du råkar inte veta någonstans vart man kan införskaffa sådan?
Låter ju som en sådan sak som varje Svensson borde ha
Citera
2010-05-27, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hickin
Intressant, du råkar inte veta någonstans vart man kan införskaffa sådan?
Låter ju som en sådan sak som varje Svensson borde ha

det var länge sedan jag såg den, kommer inte ihåg.
Men jag ska kolla upp lite och hör av mig om jag hittar nått.
Tror att den kostade 500-900 kr
Citera
2010-05-31, 17:36
Medlem
Gnylfs avatar
Många telefonmodeller har kända algoritmer för uträkning av "upplåsningskoder". Tyvärr är detta telefonmodeller som är ganska ointressanta för oss i Sverige, tex Huawei, ZTE, Alcatel etc. Telefoner som Sonyericsson, Samsung etc har ingen känd algoritm för detta. Upplåsningsföretag anänder diverse boxar som "hackar" telefonens firmware för att låsa upp den.

Det finns dock tjänster som mot telefonens IMEI levererar koderna, men detta beror i regel på en liten "läcka" hos operatörens avdelning för upplåsningskoder
Citera
2010-05-31, 18:12
Medlem
Hickins avatar
Tycker också det borde vara enkelt generera koden om man vet vilken algoritm de använder själva men som du säger så behöver sådant läcka ut först. Ska se om jag hittar någon box som fixa sådant sen, borde kunna vara ypperligt att ha hemma. Kan man kanske tjäna lite på att låsa upp telefoner till grannar och vänner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in