2004-04-10, 22:24
Medlem
Skulle idag göra en pavlova, någon sorts maräng från jugoslavienområdet. När man vispar ner ägg och socker ska det liksom bli vitt och fluffigt, men det blev det inte.

Någon som vet vad jag gjort för fel? Tror att man ska göra som jag nämnt ovanför.

the maräng that wasn't :mad:
Citera
2004-04-10, 22:37
Medlem
ahlmans avatar
Mjölk..?

Bakpulver..?

Maräng..?
Citera
2004-04-10, 22:43
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Var du noga med att inte få med något av äggulan?
För om det kommer med litegrann så brukar det inte gå att vispa äggvitan hård.
Ta bara lite av sockret när du vispar, och vänd försiktigt ner resten av sockret tillsammans med övriga ingredienser när skummet är färdigt.
Annars kan jag inte se varför det skulle bli fel.
Citera
2004-04-10, 23:09
Medlem
Fat bastards avatar
Jag skulle nog också tippa på att du fått lite gula med, eller att du inte vispat med rätt visp, man skall ju helst ha en ballongvisp för att få i så mycket luft som möjligt.
Citera
2004-04-10, 23:28
Medlem
StigAllans avatar
Misslyckandet kan även bero på att vispkärlet inte var riktigt fettfritt.
Fukt på visp och i kärl sabbar också.
Sedan att vitorna blir mera lättvispade med rumstemperatur är en annan sak.
Citera
2004-04-10, 23:32
Medlem
Fat bastards avatar
Det utvecklar sig till en hel vetenskap att vispa maräng.
Det där med kärlet var nytt för mig.
Citera
2004-04-11, 12:06
Medlem
Mysharrys avatar
Kanske var bunken dåligt ursköljd. Minsta lilla mängd diskmedel el dyl gör att det inte vill sig.
Citera
2004-04-11, 15:56
Bannlyst
Använd en metallskål att vispa äggvitorna i, och gnid insidan med en citron först.
Citera
2004-04-11, 16:21
Medlem
Mysharrys avatar
En droppe ättika, inte mer, gör att äggvitan blir hård som ett kvinnohjärta.
Citera
2004-04-11, 16:28
Medlem
Hmm, ok, antar att det var kombinationen skitig bunke + frånvaron av ättika. Det står inte ens på mina lappar att det ska vara med, skumt aja better luck next time, tack för tipsen!
Citera
2004-04-11, 16:44
Medlem
Mysharrys avatar
Detta är en hel vetenskap. För att göra det korrekt skall du ha rumstempererade råvaror, en bunke formad som en halvsfär gjord i oförtennt koppar. Själva vispningen skall ske med ballongvisp, för hand (pust). Sockret skall inte vara vanligt strösocker, utan något grövre än florsocker. Ättika naturligtvis, en droppe. Absolut ingen äggula i vitan, då är du rökt.
Citera
2004-04-11, 17:43
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
Detta är en hel vetenskap. För att göra det korrekt skall du ha rumstempererade råvaror, en bunke formad som en halvsfär gjord i oförtennt koppar. Själva vispningen skall ske med ballongvisp, för hand (pust). Sockret skall inte vara vanligt strösocker, utan något grövre än florsocker. Ättika naturligtvis, en droppe. Absolut ingen äggula i vitan, då är du rökt.
Något som borde påverka mer än vilket material bunken är gjord av är temperaturen. Jag tror inte just rumstemperatur är den ideala temperaturen.

/Schaffer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in