2010-05-26, 13:11
Medlem
Prosaiskt.Vedernamns avatar
Jag har nyligen laddat ned ett äldre spel (Thief från 1998) som hänger sig lite titt som tätt, och jag kan då inte komma åt aktivitetshanteraren för att avsluta processen och blir istället tvungen att starta om datorn.

För att undvika behöva göra det varje gång så undrar jag om det finns något sätt att binda ett snabbkommando som avslutar processen direkt, alltså så att knapp X + knapp Y avslutar process Z.

Mina praktiska kunskaper om hur man gör detta är mycket begränsade så tips om program eller enkla instruktioner för en lekman som mig vore mycket uppskattat!

Det här är off-topic, men om det råkar finnas någon som dessutom har en aning om hur jag kan få spelet (som spelas i Windows 98-kompatibelt läge på en XP) att sluta frysa så skicka gärna PM.
Citera
2010-05-26, 16:37
Medlem
hasenfrasens avatar
Till 99.99%, nej. En crashad XP är en crashad XP.

Installera en virtuell miljö mha t.ex. VMWare Player, VirtualBox etc etc http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...rtual_machines (där du kan installera t.ex. Win98, WinMe, W2K etc) så kan du döda den virtuella maskinen utan att behöva riskera din vanliga installation utan behöver bara starta om din virtuella dator.
Citera
2010-05-27, 16:19
Medlem
bergsturks avatar
Varför kan du inte komma åt aktivitetshanteraren?
Citera
2010-05-27, 18:40
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

Det där kan hända om t ex en mjukvarubrandvägg frågar om spelet ifråga får komma åt internet, i vissa fall hamnar dialogrutan "bakom" spelet och eftersom brandväggen har fryst spelet medans den väntar på svar, så kan du inte komma ur fullskärmsläget genom att trycka ALT + ENTER heller t ex.

Har bland annat hänt mig med äldre versioner av F-secure Antivirus Client Security

Ett par tips till TS:
  • Kolla om spelet, finns med över tillåtna applikationer i din brandvägg
  • Har du ett tangentbord med sleep tangent så prova att trycka på sleep tangenten nästa gång det händer, med lite tur går går systemet ner i energisparläge och när du sen väcker det är spelet minimerat (Har funkat för mig ett flertal gånger när jag körde XP)
  • Vet även att nån på flashback eller om det var sweclockers gjorde ett program för just det ändamålet, sök
Citera
2010-05-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det där kan hända om t ex en mjukvarubrandvägg frågar om spelet ifråga får komma åt internet, i vissa fall hamnar dialogrutan "bakom" spelet och eftersom brandväggen har fryst spelet medans den väntar på svar, så kan du inte komma ur fullskärmsläget genom att trycka ALT + ENTER heller t ex.

Har bland annat hänt mig med äldre versioner av F-secure Antivirus Client Security

Jag var lite otydlig i trådstarten men precis så är det, när jag försöker minimera spelet genom ALT+TAB eller få upp aktivitetshanteraren så stängs ljudet från spelet av och jag kan ibland se muspekaren om den råkar hamna vid kanterna av något fönster jag har i bakgrunden, själva Windows har alltså inte fryst, men allt jag ser är spelet.

Citat:
Ett par tips till TS:
  • Kolla om spelet, finns med över tillåtna applikationer i din brandvägg
  • Har du ett tangentbord med sleep tangent så prova att trycka på sleep tangenten nästa gång det händer, med lite tur går går systemet ner i energisparläge och när du sen väcker det är spelet minimerat (Har funkat för mig ett flertal gånger när jag körde XP)
  • Vet även att nån på flashback eller om det var sweclockers gjorde ett program för just det ändamålet, sök

Brandväggen var visst inte ens på, så den kan inte ha varit problemet...
Men det andra ska jag testa nästa gång, tack för tipset.

Något jag funderar över är vilken verkan spelets ålder och kompatibilitetsläge det spelas i har på det här.
Jag var tvungen att starta setup-filen i kompabilitetsläge för Windows 98 för att det skulle fungera men spelet i sig vill inte fungera alls (laddar ej sparfiler) i kompabilitetsläge för Windows 98, så det startar jag utan någon särskild inställning.

Finns det kanske något jag kan göra åt det för att få spelet att flyta på bättre?
Citera
2010-05-28, 17:11
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prosaiskt.Vedernamn
Jag var lite otydlig i trådstarten men precis så är det, när jag försöker minimera spelet genom ALT+TAB eller få upp aktivitetshanteraren så stängs ljudet från spelet av och jag kan ibland se muspekaren om den råkar hamna vid kanterna av något fönster jag har i bakgrunden, själva Windows har alltså inte fryst, men allt jag ser är spelet.

Brandväggen var visst inte ens på, så den kan inte ha varit problemet...
Men det andra ska jag testa nästa gång, tack för tipset.

Något jag funderar över är vilken verkan spelets ålder och kompatibilitetsläge det spelas i har på det här.
Jag var tvungen att starta setup-filen i kompabilitetsläge för Windows 98 för att det skulle fungera men spelet i sig vill inte fungera alls (laddar ej sparfiler) i kompabilitetsläge för Windows 98, så det startar jag utan någon särskild inställning.

Finns det kanske något jag kan göra åt det för att få spelet att flyta på bättre?

Dum fråga kanske, men jag antar att du har testat alla olika windowsversioner i kompatiblitetsläget?

I så fall är det nog bara att leka med spelet egna inställningar som återstår, prova att använda mjukvarurendering istället för hårdvaru-rendering t ex

Hjälper inte ens det så installera Windows 98 i en virtuell maskin som hasenfrasen föreslog
Citera
2010-05-29, 17:05
Medlem
Citat:
Dum fråga kanske, men jag antar att du har testat alla olika windowsversioner i kompatiblitetsläget?

I så fall är det nog bara att leka med spelet egna inställningar som återstår, prova att använda mjukvarurendering istället för hårdvaru-rendering t ex

Hjälper inte ens det så installera Windows 98 i en virtuell maskin som hasenfrasen föreslog

95 och 98 har jag testat med.

Jag får tacka för resten av tipsen i förväg och hoppas att de fungerar, och om nu ingen känner till ett sätt för att binda ett kommando till att avsluta en process (jag hittade inget på SweClockers) så kan tråden låtas självdö.
Citera
2010-05-30, 13:17
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prosaiskt.Vedernamn
95 och 98 har jag testat med.

Jag får tacka för resten av tipsen i förväg och hoppas att de fungerar, och om nu ingen känner till ett sätt för att binda ett kommando till att avsluta en process (jag hittade inget på SweClockers) så kan tråden låtas självdö.

Hittade inte forumposterna jag heller, men inget problem som inte kan lösas med google:

http://maketecheasier.com/kill-probl...nja/2009/03/10

Tanka ner det där och lägg den i autostartmappeni Windows och se om det funkar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in