2010-05-25, 16:01
Medlem
Hur är bästa vägen och den RÄTTA vägen till att ro hem ett svetsjobb offshore?
jag är för tillfället arbetslös och har fattig arbetserfarenhet inom svets men jag gillar verkligen att svetsa och jag är ganska duktig på det. nu tänkte jag att jag ska försöka sikta högt,ett jobb offshore är målet nu.
mina erfarenheter inom svets är 3år industriprogrammet i gymnasiet inrikting svets och även en svetsutbildning via lernia (som tyvärr inte gav några licenser).
jag vet att aldrig i helvete att någon skulle anställa mig offshore med dessa meriter, men det är dom jag ska försöka jobba upp.

jag vet att man måste ta en säkerhetskurs för att kunna jobba på riggar, vissa säger att den kostar 20.000 , andra säger upp mot 60.000. men det är pengar som jag skulle kunna samla ihop till och försöka lägga ut från egen ficka.jag menar ifall det eventuellt skulle leda till ett jobb så är det ju säkert väl investerade pengar eller hur?
vad kostar en sådan utbildning igentligen?
hur länge är den giltig?
måste man gå någon speciell säkerhetsutbildning om man ska jobba som svetsare eller gäller samma för alla?

nu till den kniviga biten.
varför skulle dom anställa någon utan arbetserfarenhet och utan licenser?
går det att på något sätt hamna som lärling offshore ifall jag skulle fixa säkerhetskursen?jag skulle lätt kunna offra ett och annat år som lärling bara för att kunna få ett jobb där.
skulle dom isåfall hjälpa till med licenser ifall jag visar framfötterna under en längre tid eller blir jag tvungen att skaffa mina licenser innan jag söker mig ut?

tänker jag i rätt bana eller måste jag ut och jobba ett par år inom svets för att överhuvudtaget ha en chans att landa ett jobb offshore?

har ni några tips,erfarenheter eller något att tilllägga dela med er!!
Citera
2010-05-25, 17:35
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Ta jobb i Norge eller nåt där det finns både "inne" och offshore. Så får du lära dig och företaget betalar licenser och till slut säkerhetskurser om du nu är intresserad och svetsar bra.
Citera
2010-05-26, 16:31
Medlem
Ta svetslicenserna själv, ta säkerhetsutbildningen själv, något annat funkar inte. Jag har arbetat på riggar i Nordsjön, och t.o.m. med licenser och säkerhet fixad är det inte lätt att få jobb i början.
Börja med att bli en jävel på pinne och tig (rostfritt främst, men också svart), spara under tiden ihop 50-75 papp för att sedan ta licenser och kurser du behöver. Ju fler kurser (stropp, sjukvård, borrkurs, vafansomhelst) och cert = bättre.
Senast redigerad av joykill 2010-05-26 kl. 16:35.
Citera
2010-05-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joykill
Ta svetslicenserna själv, ta säkerhetsutbildningen själv, något annat funkar inte. Jag har arbetat på riggar i Nordsjön, och t.o.m. med licenser och säkerhet fixad är det inte lätt att få jobb i början.
Börja med att bli en jävel på pinne och tig (rostfritt främst, men också svart), spara under tiden ihop 50-75 papp för att sedan ta licenser och kurser du behöver. Ju fler kurser (stropp, sjukvård, borrkurs, vafansomhelst) och cert = bättre.

har du några tips på vart man kan gå dessa utbildningar?
vilka tjocklekar ska jag satsa på med licenserna?

inga mer som har några tips?
Citera
2010-05-26, 22:34
Medlem
Jag tog mina svetslicenser genom en utbildningsfirma som heter Götalands: http://www.gotalandutbildning.se/
Jag vet att Lernia gör utbildningar, och att Hammarö Svetsteknik i Karlstad är populära http://www.hammarosvetsteknik.se/

Säkerhetskurs genom Falck-Nutec i Trondheim: http://www.nutec.no/

Licenserna är för följande, har bara licens på TIG:

Materialgrupp: 1.1+1.2+1.4 Dimensioner: T=5mm D=88mm
Materialgrupp: 8+9.2+9.3+10 Dimensioner: T=2mm D=48.3mm

Båda i position H-L045 (ta för fan inget annat, finns ingen anledning)

Gör research på materialgrupperna, vet inte om de jag har är bäst: det finns andra legeringar som är mer gångbara och täcker fler grupper. Ta tid till detta, det är värt att skaffa optimala materialgrupper.
Framförallt: ta pinne först och främst. Många konstruktioner är totalt omöjliga att svetsa i riggshoppen vilket gör att pinne är det minst jobbiga att svetsa med på plats. Har sett folk hängande upp-och-ned i rörsystem i taket med TIG-pistolen i ena handen och tillsatsmaterialet i andra, och jag lovar dig att de önskade att de hade en pinnsvets istället.
Senast redigerad av joykill 2010-05-26 kl. 22:36.
Citera
2010-05-27, 15:28
Medlem
morkfromorks avatar
Vilket många andra strängar redan ger - du behöver 'basic safety' för att överhuvudtaget komma ombord ett offshorefartyg/rigg.

Sedan behöver du något som visar att du kan svetsa. En sk. 'rig welder' jobbar inte under vatten eller annat knepigt, typ verkstad på land.

De riktigt feta pengarna kommer via kombinationen dykning/svetsning.
Citera
2010-05-27, 19:41
Medlem
vart kan jag hitta mer info om material grupper? kollade svetskomissionen men man måste va medlem där.

vad tror ni om vägen som lärling då? tar dom in såna överhuvudtaget?
Citera
2010-05-27, 20:30
Medlem
Inga lärlingar på riggar: det finns alldeles för mycket folk att välja på för att ens behöva lärlingar. Vad det gäller rigwelder jobben är det ett mål man bör sätta tidigt: de jag träffat som innehar den positionen är demoner på att svetsa. Den senaste jag hängde med hade 35 år bakom sig med utejobb i fyra världsdelar, och jag har aldrig sett någon svetsa TIG så överjävligt.

Att bli arbetsdykare är en helt annan femma. Du måste kunna svetsa givetvis, men sedan tillkommer A och B certifikat för arbetsdykare. Dessa kostar en hel del och dessutom kan de vara svåra att klara av. Jag vet inte hur lång tid utbildningarna är på, men ett antal månader får man nog räkna med. Sedan är det som med alla jobb på riggar: konkurrensen är mycket hård. Låt dig dock inte avskräckas, jobba offshore = bästa jobbet du kan skaffa som svetsare (tycker jag).

Om man bortser från offshorejobb är det mycket enklare att få jobb i Norge: licens på pinne, rostfritt och svart, sedan bara söka som fan. De tar in polacker på en del jobb, men hellre svenskar då vi har riktigt bra rykte i verkstadsbranchen. Kan också tänka mig att lärlingsförfarandet funkar på land, men då kan du räkna med att du måste ta "fagbrev" som är deras motsvarighet till examensbevis från gymnasie (tror jag).
Citera
2010-05-27, 21:26
Medlem
M20s avatar
Få jobb på en oljerigg kan du glömma de närmaste 10-15 åren.
Citera
2010-05-28, 04:53
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M20

Kan du förklara? Jag surfade in på ett random oljebolag och ser att de har tiotalet lediga offshore jobb?

http://www.seadrill.com/modules/module_134/vacancy_view_all.asp?mid=184
Citera
2010-05-31, 14:42
Medlem
Det är inte på något sätt omöjligt att få jobba på rigg, men att få ett fast jobb ute på en rigg är nästan omöjligt: jobba för serviceföretag är det enda realistiska. Svets- och mekanikerfirmor som hyrs in av riggföretagen för att göra jobb offshore.
Citera
2011-03-10, 00:31
Medlem
KaBlaows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M20

Kontakter och begåvning med det man jobbar med behövs.
Jag jobbade som svetsare 1 år innan jag blev kontaktad av ett företag med inriktning på oljeriggar.
PANG, helt plötsligt stog jag på en rigg i Nordsjön.

Allt går, bara man vill och kämpar...eller så får man lita på turen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in