2010-05-25, 15:50
Medlem
Yuppinallens avatar
Köpte mig en elektrisk pryl för att värma fast glaskristaller på tyg i förra veckan, en s.k. Hot Fix applikator. Närmast att beskriva som en värmepenna med utbytbara spetsar för att passa olika stenar. Problemet är att den kom med en UK-stickpropp som naturligtvis inte passar i svenska uttag. Frågan nu är hur jag på enklast sätt byter ut stickproppen.

Har ingen som helst elektrisk kunskap mer än att kunna byta mellan svenska stickproppar med två ”tåtar” och denna har tre., så att byta rätt av utan att veta hur man ska göra känns lite vanskligt.

På denna kontakt står det 3A – 250V. Någon som har en lämplig bildbeksrivning på hur man byter
Citera
2010-05-25, 15:52
Medlem
Carl Serungs avatar
Funkar det inte med reseadapter? eller är det bara för Svensk kontakt>utländsk??

Citera
2010-05-25, 15:55
Medlem
Yuppinallens avatar
Jag har försökt att hitta en koverteringspropp UK till SE men inte hittat någon.
Om någon vet var det finns sådana att köpa över internet så tar jag gärna
adressen dit med
Citera
2010-05-25, 15:57
Medlem
micaeles avatar
Den tredje tåten är jord (grön / gul), så du lär inte ha några problem med att byta stickpropp till svensk.
Vad är det för färger på tåtarna som kommer från maskinen?
Citera
2010-05-25, 15:58
Medlem
CtrlVs avatar
Något i denna stilen?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148847496

Annars blir det till att byta(vilket inte är särskilt svårt även med väldigt basic kunskap)
Senast redigerad av CtrlV 2010-05-25 kl. 16:00.
Citera
2010-05-25, 16:05
Medlem
Yuppinallens avatar
Jag har inte skalat av sladden ännu eller tagit bort den befintliga UK-proppen men eftersom det är tre pinnar på själva stickproppen så gissade jag bara på att det är tre tåtar i

Men svenska stickproppar har väl bara plats för 2 tåtar, var gör jag då av den tredje? Ska två lindas ihop till en och sedan den tredje jorden till en egen?
Citera
2010-05-25, 16:14
Medlem
Jag fick göra samma sak fast på en annan produkt från UK. För mig fungerade det finfint att helt sonika klippa av UK-pluggen, skala av lite kabel och skruva fast den i en svensk plugg. Det var jorden som blev "över", det kanske är farligt (??) men det funkar hur bra som helst hittills och jag har inte fått någon stöt och det har inte börjat brinna.. Än.

//Tuff
Citera
2010-05-25, 16:28
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
Men svenska stickproppar har väl bara plats för 2 tåtar, var gör jag då av den tredje? Ska två lindas ihop till en och sedan den tredje jorden till en egen?
Din kännedom om elektricitet är inte tillräcklig för att byta stickpropp - så försök inte på egen hand.
Men det kan ändå sägas att två utav tåtarna (oftast brun och blå) skall gå till pinnarna och den tredje (grön / gul) skall gå till jord, pinnarna som ligger på sidan.

Men köp hellre en adapter, så brinner inte ditt bo ner.
Citera
2010-05-25, 16:57
Medlem
epost72s avatar
Bild
Tveksamt om du ska göra detta arbete själv.
Citera
2010-05-27, 00:10
Medlem
Yuppinallens avatar
Nej något kabelmeckande blir det inte. Har ju bytt hundratals svenska stickproppar och skarvat lampsladdar med sockerbitar och liknande, men just på detta plan låter jag hellre bli. Har aldrig stött på en elsladd med tre tåtar och då jag jag bytt stickproppar till både lampor, dammsugare, kylskåp, hårföner och plattänger mm. Fast Sverige har ju inte heller något krav på proppar med säkringar i själva stickproppen som UK har.

Saken var den att jag med denna produkt blev lovad en konverteringsplugg från UK till SE men de skickade fel och jag fick istället en plugg som passar för USA, Australien och Nya Zeeland. Mejlade dem men fick inget svar på länge, men nu idag mejlade dom och berättade att de hade skickat fel stickpropp och att de skulle skicka ut en ny. Tar väl någon vecka med posten igen men det får det vara värt.

Så nu ska jag luta mig tillbaka, stirra på min (inte ännu) elektriska pryl och tålmodigt vänta på den nya stickproppen.

Tack för hjälpen!
Citera
2010-05-28, 12:38
Medlem
mkggas avatar
Kjell.com har vad de kallar för en "allt till allt"-adapter (länk). Kolla upp ifall det går att plugga in en brittisk stickpropp i den - funkar det, så löser den ditt problem!
Citera
2010-05-28, 13:26
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppinallen
Har aldrig stött på en elsladd med tre tåtar ...
Jag förstår inte för min själ hur du kan ha undgått att stöta på kablar med jord (tre tåtar) ifall du nu har skruvat och fixat så mycket som du säger. Arbetar du bara med prylar från 70-talet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in