Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-25, 13:30
Medlem
Hejsan, jag har en liten tanke bara..

Jag vet mycket väl om att man kan "låsa" filer och kataloger med rättigheterna till ett användarkonto, så andra inte kan öppna, editera eller så alls. Man krypterar filen alltså.

Jag gjorde detta med min gamla dator. Sen nu på senare tid har jag funderat, finns det möjligheter att om man skulle göra detta, och att man kan få tag i filerna på senare hand och endå kunna "låsa upp" dessa?

Råkade göra detta när jag partitionerade min hårddisk så den hade en plats för installationsfiler och liknande jag ville spara, och andra innehöll själva OS med installationer för program och spel med mera så detta skulle bli bra och smidigt för mig om jag skulle behöva formatera om datorn eller liknande.

Sen installerade jag om datorn efter en tid och glömde bort att jag krypterade alla filer och kataloger på den partitionen, och sen kunde jag inte använda ett skit av de filer eller kataloger som låg på den delen >.< Smart va? ...
Citera
2010-05-25, 14:25
Medlem
Skogswalds avatar
Om det bara handlar om NTFS access rights så är det piece of cake:
Kod:
cacls.exe c:\ /t /p administrators:f
Har du EFS-krypterat så kan det nog bli aningen svårare.
Citera
2010-05-25, 23:15
Medlem
Förlåt, men exakt vad gör detta kommando?
Är det ett angivet kommando som ger mig administratörsrättigheter med fullständiga rättigheter no matter what eller är jag ute och cyklar? xD
Citera
2010-05-26, 11:52
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuggelito
Förlåt, men exakt vad gör detta kommando?
Är det ett angivet kommando som ger mig administratörsrättigheter med fullständiga rättigheter no matter what eller är jag ute och cyklar? xD
CACLS sätter rättigheter för filer och mappar. Kommandot jag droppade ger hela gruppen "Administrators" F(ulla) rättigheter på C:\ med nedstigande mappträd.

For further reference:
Kod:
cacls /?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in