2010-06-15, 23:25
Medlem
midnighttrains avatar
surfar, programmerar, ser på video/lyssnar på musik. allting man gör på en dator helt enkelt. Det mesta fungerar mycket smidigare i linux anser jag, undantaget flash som jag stör mig på dagligen. Saker jag helst inte gör i linux är ljud/video/bild produktion.
Citera
2010-06-16, 00:13
Medlem
ceterus avatar
När jag väl är inne i Linux så surfar jag och leker runt i terminalen, kan sitta där i timtals. Brukade bo i Irssi förut, men nuförtiden om jag ska använda Linux så är det till för att felsöka hårddiskar eller om jag arbetar med nätverk och servrar.

Har man väl fått ett stabilt Linux så känns det nästan som om ett strömavbrott inte kan hindra skiten.
Citera
2010-06-16, 00:51
Medlem
mtgglfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Det är bara ditt eget fel om du är korkad och behöver sitta i 2-3 timmar för varje problem.
yeap, jag är förmodligen korkad.
så ser instruktionerna ut för att installera DooM. FY FAN vad korkad jag är som inte kan lista ut sånt själv!

det var bara ett exempel och jag har lagt ner ubuntu för länge sedan.
för övrigt var 2-3 timmar en aning överdrivet. men det har hänt.
Citera
2010-06-16, 09:47
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtgglf
yeap, jag är förmodligen korkad.
så ser instruktionerna ut för att installera DooM. FY FAN vad korkad jag är som inte kan lista ut sånt själv!

det var bara ett exempel och jag har lagt ner ubuntu för länge sedan.
för övrigt var 2-3 timmar en aning överdrivet. men det har hänt.

Ska bara nämna att allt det där går att göra genom GUI, och har gått att göra sen grafiska interface kom till Linux...

Och vad är det du ska lista ut själv? Det enda de där kommandona gör är att lägga till en repo i sources.list, samt att ladda ner en fil och packa upp den.

De kunde ha skrivit:
Öppna synaptic, klicka på ett ställe
klicka på ett annat
klicka på ett tredje
klicka på raden högst upp
klistra in den här url:en där

Öppna webbläsarn.
Gå till sidan http://url.com
Klicka på ett ställe
klicka på ett annat
Klicka på ett tredje

osv. osv.

Nu känns helt plötsligt det där jävligt mycket smidigare?
Citera
2010-06-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Ska bara nämna att allt det där går att göra genom GUI, och har gått att göra sen grafiska interface kom till Linux...

Och vad är det du ska lista ut själv? Det enda de där kommandona gör är att lägga till en repo i sources.list, samt att ladda ner en fil och packa upp den.

De kunde ha skrivit:
Öppna synaptic, klicka på ett ställe
klicka på ett annat
klicka på ett tredje
klicka på raden högst upp
klistra in den här url:en där

Öppna webbläsarn.
Gå till sidan http://url.com
Klicka på ett ställe
klicka på ett annat
Klicka på ett tredje

osv. osv.

Nu känns helt plötsligt det där jävligt mycket smidigare?
eller kanske system > administration > programkällor > övrig programvara > lägg till och tada!
Citera
2010-06-16, 11:35
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
eller kanske system > administration > programkällor > övrig programvara > lägg till och tada!

Förtfarande längre och bökigare än att kopiera och klistra.
Citera
2010-06-16, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Förtfarande längre och bökigare än att kopiera och klistra.
smaken är som baken.
föredrar dock att använda /etc/apt/sources.list...
Citera
2010-06-16, 13:30
Medlem
MrWhitetrashs avatar
perfekt för porrsurf
Citera
2010-06-16, 13:50
Medlem
doctor-0xEFs avatar
allt förutom att spela avancerade spel.

T ex håller jag på att bygga en databas arkitektur som jag tror skulle bli mycket jobbigare att få igång under en Windowsmiljö. Det mesta jag gör kan jag idag göra utan probelm under linux, den enda skillanden är att jag har lättare att hitta de applikationer jag behöver och oftast kan installera och konfigurera dem med en textrad i terminalen.

F ö tycker jag att GUI är oanvändbart för att arbeta med systemet, det krävs för mycket klickande och rotande i menyer mot att skriva en eller två rader i terminalen och fixa allt. Är det något som kräver mer rader och skall göras oftare slänger jag ihop ett script på under en timme som jag sedan kan återanvända.
Citera
2010-06-17, 01:54
Medlem
spader svens avatar
Gör ingenting i vardagen jag inte skulle kunna göra i windows, föredrar linux för jag kan forma och göra vad fan jag vill med mitt OS.
Att slippa malware och trams som defrag är givetvis ett + i kanten.
Citera
2010-11-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
Spelar man inga spel så behövs inte windows.

Sanningen
Citera
2010-11-21, 00:59
Medlem
Nevyns avatar
Håller med till 100%.

Har suttit med Windows sen Windows 3.1 och har alltid varit nöjd med detta eller snarare nöjt mig med det.
Men sedan debatten Linux/Windows startade så har jag varit kluven.
Provade de tidigare distarna ett par gånger men jag fastnade aldrig.

Men nu när Windows 7 fuckade efter att Windows Vista hade fuckat redan innan så tröttnade jag på att köra Xp för typ 6:e året i rad så nu kör jag Ubuntu på alla 3 datorerna.
Tycker att Ubuntu är enkelt och har än så länge efter 3 månader ej ännu haft något problem som kvarstått efter ca 1 vecka bara man söker efter en lösning.

Hade problem i början med att omvandla filer och att sedan bränna dessa till en Iso/Img filmen även detta löste sig med några enkla lösningar, sedan så löser ju givetvis även Wine några problem för oss tidigare Windows användare då man direkt kan lösa problemen utan config.

Hur som, kommer aldrig att gå tillbaks, kanske dock provar en annan dist så småningom.

Love Linux/Firefox/Pidgin/Brasero/Rhythmbox/Shotwell/Evolutions
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in