2010-05-24, 21:11
Medlem
DiviCs avatar
Nyligen omformaterad datorn med Windows XP.
Jag har installerat alla drivrutiner och allt fungerar som det ska. Sen så fort man ska ändra någon inställning på grafikkortet så startar datorn om på direkten. Men så länge man inte byter upplösning eller något så går det att använda datorn felfritt. Dock inte testat att starta något spel eller något men antar att den skulle dö då också.

Vad kan problemet vara och går det att lösa utan att köpa ny hårdvara?!

MVH // DiviC
Citera
2010-05-24, 21:14
Medlem
Silmarillions avatar
Installera om drivrutinerna för grafikkortet. Något kan ha gått galet första gången. (Inte helt ovanligt när Windows ska installera alla tusen grejerna den hittar efter en ompreppning.)
Citera
2010-05-24, 21:15
Medlem
Det låter ju som om grafikkortet spökar dock är det nog mer mjukvaru detta handlar om än hårdvaru. Börja gärna med att installera om drivrutinerna. Gärna mer info om datorn och temp.
Citera
2010-05-24, 21:18
Medlem
crillecrilles avatar
Du har inte lust att berätta vad du har för komponenter?
Citera
2010-05-24, 21:26
Medlem
DiviCs avatar
Tack så hemskt mycket för hjälpen. Att enkelt uppdatera drivrutinerna genom windows löste problemet Än så länge iaf
Citera
2010-05-24, 21:30
Medlem
DiviCs avatar
Jag totalnekade. Det tvärdog så fort jag startade Counter-Strike 1.6. Och med tanke på att det inte är så krävande så står jag åter igen utan svar

Jag lyckades höja upplösningen i windows dock.

Jag sitter på ett ATI Radeon 9800XT
Citera
2010-05-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiviC
genom windows

Genom Windows Update? Varför isf?
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Citera
2010-05-25, 05:20
Medlem
Ladda ned nya drivrutiner från tillverkarens hemsida.
Ibland måste man ta bort de gamla innan de nya läggs in.
Citera
2010-05-26, 20:40
Medlem
DiviCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Ladda ned nya drivrutiner från tillverkarens hemsida.
Ibland måste man ta bort de gamla innan de nya läggs in.

Det var det jag gjorde först men då fanns problemet. Sen så körda jag först installen och sen windows update. Då fungerade det klockren.

Men nu sitter jag här 24 timmar senare med samma problem igen. Att så fort jag drar igång WoW så startar datorn om...
Citera
2010-05-27, 00:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Det var det jag gjorde först men då fanns problemet. Sen så körda jag först installen och sen windows update. Då fungerade det klockren.

Men nu sitter jag här 24 timmar senare med samma problem igen. Att så fort jag drar igång WoW så startar datorn om...

hmm du råkar inte ha kvar den gamla drivrutinen till grafikkortet? mitt gamla 9600xt kort bråkade när jag försökte ta ner nya drivrutiner så jag körde på gamla och det funkade bra tills jag skrotade datorn...

Det låter som ett hårdvaruproblem egentligen, förutom att den bara strular när du pillar med grafikkortsinställningar. spontant så skulle jag säga att något blir för varmt och att datorn stänger ner på grund av detta som en säkerhetsåtgärd. Det är inte något glappt mellan grafikkortet och moderkortet eller grafikkortet och skärmen?
Citera
2010-05-27, 09:40
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Prova att kolla vad som anges i loggboken!!

Ett av de absolut bättre felsökningstipsen är just att kolla i loggboken...

Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in