Citat:
Ursprungligen postat av
hazzo
Vi finns några i branscen som tycker annorlunda. Tyvärr skulle jag säga under 10%. Men kolla vinnaren av priset årets Stockholmsbyggnad 2012 så hittar du ett bra exempel.
Nu för tiden när allt kan göras digital i förväg tycker jag inte att det finns några vettiga argument mot att allmänheten kan få göra sin röst hörd hur denna vill att dennes framtida bostad skall utformas.
Nya bostadsområden borde man kunna skapa digitalt i olika stilar och sedan låta folket rösta om hur de vill bo, det finns ingen anledning till varför alla byggnader i ett bostadområde måste se lika dana ut eller vara byggda i samma stil. Finns det efterfrågan på viss stil så ser jag inga praktiska anledningar till varför denna inte skall kunna byggas.
De som kallar neo-arkitektur för själlös eller otidsenlig har helt tappat greppet om vad det handlar om, i slutändan vill folk bo i hus de trivs i, om det sedan är en kopia på ett 1600-tals hus eller en modern glaslåda är högst individuellt, men att stilpoliser och pseudoexperter i diverse skönhetråd ska ha åsikter om hur och vad som skall byggas är jag emot.