2010-06-16, 23:27
Medlem
hashflashs avatar
Alright, tackar för beskrivningen! Har just snubblat på Albert Pike någon gång och tyckt att han "stuckit ut" lite från de övriga

Det unika draget hos frimureriet måste väl då anses vara godkännandet av alla trosformer? Är det inte så att man helst ska bekänna tro till något eller är detta också en missuppfattning?
Citera
2010-06-17, 07:35
Medlem
Det finns ett antal "minimikrav" (inom "reguljärt frimureri) där tron på ett högsta väsen är det viktigaste.
Citera
2010-06-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetGris
Ja, vad är en riktig frimurare?

Ni verkar ha missförstått. Självklart har jag koll på vad frimureri är. Jag är mer sugen på att höra vad ni tycker är en typisk frimurare?

en typisk frimurare i medelsålder sitter på flashback och läser dumheter, jobbar på ett vanligt jobb och tjänar skitdåligt, drömmer om framtiden och lever i en bostad med en mindre maskinell tillverkning av något slag och har mycket höga elräkningar.

nöjd?
Citera
2010-07-29, 11:36
Medlem
En frimurare är någon som undrar och beundrar; undrar hur han kan bli en bättre människa, undrar varför vi finns, undrar om han ska ut på krogen eller stanna hemma och kolla på tv; beundrar vårt universum, beundrar mänsklighetens skapelser, beundrar den där vackra tjejen på andra sidan gatan ...

En frimurare är alltså en vanlig människa som bara vill bli bättre, och umgås med människor som har samma syfte.
Citera
2010-07-29, 14:40
Medlem
Alltings avatar
...och vill låta framtiden bli till den stadgarna erbjuder och håller hårt på syftet.
Citera
2010-07-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allting
...och vill låta framtiden bli till den stadgarna erbjuder och håller hårt på syftet.

Vad menar du ?
Citera
2010-07-29, 15:51
Medlem
Alltings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrReveur
Vad menar du ?

Jag villebara låta viktig. Tror du att du kan göra samhället en insats och samtidigt tro på "stadgar" som hängt med ett tag och aldrig vika från de ideal du bergfast tror på oavsett vad?
Citera
2010-07-29, 16:59
Medlem
Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Eller kanske är det du som inte förstår vad du menar? Vilka "stadgar"? Vilka "ideal" är de jag skulle "aldrig vika från" och "bergfast tro[r] på oavsett vad"? Om ni undrar hur en frimurare skulle definiera sig, var beredda att höra det enkla svaret. Men kanske blir ni ledsna att vi inte är med i någon konspiration? Blir det mindre spännande att vi bara är män som vill leva så bra som möjligt och inte påstår inneha svaret till allt utan bara anspråkslöst söker?
Citera
2010-07-29, 18:14
Medlem
Alltings avatar
Jag har väl fått vissa intryck från vissa böcker och den vägledning som behövdes för ?se? texten och kände att allt det jag brukade kalla alternativ intelligens kanske kan vara någon eller flera till nytta i någon tid, någon gång.

Min dröm är att vara lyhörd och försöka ge folk det liv de vill ha eller förtjänar.

Eller hjälpa dem att själva att finna en mening i tillvaron. Det är sådana tider nu.
Citera
2010-07-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrReveur
Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Eller kanske är det du som inte förstår vad du menar? Vilka "stadgar"? Vilka "ideal" är de jag skulle "aldrig vika från" och "bergfast tro[r] på oavsett vad"? Om ni undrar hur en frimurare skulle definiera sig, var beredda att höra det enkla svaret. Men kanske blir ni ledsna att vi inte är med i någon konspiration? Blir det mindre spännande att vi bara är män som vill leva så bra som möjligt och inte påstår inneha svaret till allt utan bara anspråkslöst söker?

Som sagt. Är du inte 25+ nivåer högre upp än vad du är, så har du inte en j-vla janne om vad de vill och tänker. Du är precis lika hjärntvättad som resten av fåren och du kommer garanterat inte få överleva när NWO gryr. Pajas.
Citera
2010-07-31, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor90
Som sagt. Är du inte 25+ nivåer högre upp än vad du är, så har du inte en j-vla janne om vad de vill och tänker. Du är precis lika hjärntvättad som resten av fåren och du kommer garanterat inte få överleva när NWO gryr. Pajas.

Alltid kul å se folk som ställer frågor men vill inte höra svaret. Man kan alltså inte kräva att en sak ska förklaras och sen inte acceptera förklaringen eftersom den inte är den man ville höra. Annars skulle vi fortfarande leva i grottor och tro att solen kretsar kring jorden. Men som sagt, det vore ju mindre spännande utan konspirationsteorier ... Beati pauperes spiritu
Citera
2010-08-14, 13:36
Medlem
EvelinaMasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetGris
Ja, vad är en riktig frimurare?

Ni verkar ha missförstått. Självklart har jag koll på vad frimureri är. Jag är mer sugen på att höra vad ni tycker är en typisk frimurare?

Många av våra loger har öppet hus ibland.
Kontakta någon loge, gå dit och ställ dina frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in