2010-05-23, 19:59
Bannlyst
någon som vet hur problemen ser ut och ev kanske har en egen fundering över lösningar?
Citera
2010-05-23, 20:02
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
någon som vet hur problemen ser ut och ev kanske har en egen fundering över lösningar?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unsolved_problems_in_mathematics

Lycka till!
Citera
2010-05-23, 20:29
Medlem
EulerBoys avatar
De olösta matematikuppgifterna är nog inget som du behöver oroa dig om.

Börja med att studera matematik. På så vis kan du bygga upp en förståelse för problemen.

Men för det första bör du lära dig att behärska ditt språk i skrift.

I all välmening.

Citera
2010-05-23, 21:00
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch

Ingen kommer berätta om de har en lösning på g då det är värt väldigt mycket
Citera
2010-05-23, 21:37
Medlem
Haak0ns avatar
Finns det över huvud taget några olösta problem som är så pass enkla att förklara att någon som inte har en hel del högskolestudier i matematik i bakfickan kan ha en susning om vad problemet handlar om?
Citera
2010-05-23, 21:44
Medlem
livemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Finns det över huvud taget några olösta problem som är så pass enkla att förklara att någon som inte har en hel del högskolestudier i matematik i bakfickan kan ha en susning om vad problemet handlar om?

hmm aa några enkla finns det, återkommer när jag letat upp det.

edit.. här hittaade jag några som en vanlig människa som gått grunskola borde fatta

Finns det oändligt många primtalstvillingar?
Finns det oändligt många primtal på formen n2+1?
Finns det alltid ett primtal mellan n2 och (n + 1)2?
Citera
2010-05-23, 21:45
Bannlyst
Citat:

har för mig att det finns en där man ska rita ett hus med tak i ett enda drag, utan att lyfta pennan eller korsa det man ritat...
Citera
2010-05-23, 22:57
Medlem
Weeblies avatar
Citat:

De enkla problemen är också dem mest förrädiska.

Primtalsproblemen som livemannen nämnde är typiskt sådana. Tidigare tillhörde Fermats stora sats också denna kategori.
Citera
2010-05-24, 00:35
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjabba
har för mig att det finns en där man ska rita ett hus med tak i ett enda drag, utan att lyfta pennan eller korsa det man ritat...
Sådana är väldigt lätta att bevisa eller motbevisa med lite grafteori. Avancerade grafteoretiska problem kan dock vara svåra att lösa. Ett problem som jag kommer att tänka på är hur många färger man behöver för att måla en karta av godtyckliga sammanhängande områden, om angränsande områden inte ska ha samma färg. Jag har dock för mig att det löstes, och att det krävdes endast 4 färger. Inte säker, dock. Men något som är svårt är http://sv.wikipedia.org/wiki/Handelsresandeproblemet.
Citera
2010-05-24, 00:47
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Sådana är väldigt lätta att bevisa eller motbevisa med lite grafteori. Avancerade grafteoretiska problem kan dock vara svåra att lösa. Ett problem som jag kommer att tänka på är hur många färger man behöver för att måla en karta av godtyckliga sammanhängande områden, om angränsande områden inte ska ha samma färg. Jag har dock för mig att det löstes, och att det krävdes endast 4 färger. Inte säker, dock. Men något som är svårt är http://sv.wikipedia.org/wiki/Handelsresandeproblemet.
Fyrfärgsproblemet påstås tydligen vara löst, men när jag hörde om det för några år sedan så var det tydligen inte direkt någon vacker eller för den delen kort lösning, och jag tror inte den genomgått tillräcklig granskning.
EDIT: wikipedia säger att det skedde redan på 70-talet, och att en del av beviset bestod att bevisa det för 1936 specifika grafer, därav det flera hundra sidor långa beviset. " their proof was not accepted by all mathematicians because the computer-assisted proof was infeasible for a human to check by hand (Swart 1980). Since then the proof has gained wider acceptance, although doubts remain", dock bevisades det på nytt 2005.
Senast redigerad av Joonc 2010-05-24 kl. 00:52.
Citera
2010-05-24, 20:55
Medlem
livemannens avatar
Kommer med lite mera "enkla" problem här

Innehåller Fibonaccitalföljden oändligt många primtal?
Goldbachs förmodan- Varje heltal som är större än två kan utryckas som summan av två primtal

här hittate jag en bra sida
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unsolved_problems_in_mathematics
så ni har nått att jobba med
Citera
2010-05-24, 21:33
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Fyrfärgsproblemet påstås tydligen vara löst, men när jag hörde om det för några år sedan så var det tydligen inte direkt någon vacker eller för den delen kort lösning, och jag tror inte den genomgått tillräcklig granskning.
EDIT: wikipedia säger att det skedde redan på 70-talet, och att en del av beviset bestod att bevisa det för 1936 specifika grafer, därav det flera hundra sidor långa beviset. " their proof was not accepted by all mathematicians because the computer-assisted proof was infeasible for a human to check by hand (Swart 1980). Since then the proof has gained wider acceptance, although doubts remain", dock bevisades det på nytt 2005.
Läste wiki-sidan om fyrfärgsproblemet, och det ser ut som om det finns lite delade åsikter beroende på vilket användningsområde för problemet man läser om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in