2010-05-23, 18:03
Bannlyst
Hallå!

Har nu sagt upp mig från mitt nuvarande jobb..[snabbmatsbranschen]
Gör mitt sista arbetspass 30 maj, står då rent hypotetiskt utan jobb.

Tänkt att ta det lugnt i sommar, för att sen börja jobba igen efter sommaren.. Tänkt att söka mig till norge, borde finnas jobb där, annars har jag ett jobb inom kundtjänst som jag är relativit säker på att få jobb på, om inte det, så är jag alltid välkommen tillbaka till mitt gamla jobb..

Är iallafall sugen på att byta bil..

Har nu en Golf 4;a, värd ungefär 40k.
Köpte den förra året, mest för att ha en bil,
var ingen jag egentligen ville ha, utan planerat att sälja den nu..

Det jag kollar efter nu är bilar i 100 000-120 000 klassen..
Främst Volvo s40/s60.

Så skulle behöva låna 80k i runda slängar.

Skulle kunna tänka mig att ha bilen en kortare tid under sommaren nu bara, sen köpa en lite billigare till höst/vinter, för att då spara pengar så jag kan köpa en bil till våren igen om ett år för ihopsparade pengar, jätte dum idée, eller?
Vad tycker ni?

Varför jag vill ha en ny bil är för att det är noll utrustning på bilen jag har nu, samt att jag inte är sånt stort fan av golf.
Trivs inte så bra med den helt enkelt.

så, säg att jag säljer min bil för 40 k, och vill köpa en bil för 110k,
[110-40=]70 som jag behöver låna..

Då skulle man ju kunna ta lånet över sommaren, upplagt på säg 5 år.
lite snabbt räknat på swedbanks hemsida, så blir det 1330 kr/mån.
sen tillkommer försäkring på ~800 kr/mån

så 2300 kr i månaden.

har räknat att jag kommer ha 35 000 på kontot 25 juni, som jag då kan leva på?

Sen när sommaren är slut, kan jag sälja bilen, lösa lån etc?

Fungerar det här, eller är jag helt ute & cyklar?
Citera
2010-05-23, 18:09
Medlem
Vad man säljer en begagnad vara för vet man aldrig förrän man sålt den. Så hur stor värdeminskningen blir är tveksamt.
Dock om du funderar på att flytta till Norge bra att ha en bil till en början.
Citera
2010-05-23, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Vad man säljer en begagnad vara för vet man aldrig förrän man sålt den. Så hur stor värdeminskningen blir är tveksamt.
Dock om du funderar på att flytta till Norge bra att ha en bil till en början.

Words of wisedom, tackar!
Citera
2010-05-23, 18:18
Medlem
idiotisk idée. Majoriteten av alla bil affärer som görs är förlustaffärer... åtminstone vad jag fått höra och själv erfara. Bilar tappar som sagt oerhört snabbt i värde, genom att ha haft en extra ägare under sin livstid kan du nog räkna bort några tusenlappar lite här och var. Räkna inte med att få tillbaka lika mycket pengar vid en försäljning som vad du gav för den. Skulle personligen räkna med att få tillbaka möjligen 75% om inget spektakulärt händer (något går sönder etc. för då går priset ner mer).

Rätta mig någon om jag har fel. Men en affär i stil med detta känns ungefär som att slänga 20-30k i sjön efter att både köpt och sålt bil(arn?).

mvh
Prog
Citera
2010-05-23, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av progis

Rätta mig någon om jag har fel. Men en affär i stil med detta känns ungefär som att slänga 20-30k i sjön efter att både köpt och sålt bil(arn?).

Det kan nog ligga en hel del i det du säger, någon mer som har lite konkret fakta?

Egentligen skulle jag ju gärna ha kvar bilen även efter sommaren, frågan är ju hur man klarar sig med pengar.. Känns som inga problem, om man får jobb på en gång, men om inte.. Eller om man tar lite högre lån, etc?

Jag vill verkligen ha en ny bil, hjälp mig att få rätsida på mitt ilandsproblem!
Citera
2010-05-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schrodz
Det kan nog ligga en hel del i det du säger, någon mer som har lite konkret fakta?

Egentligen skulle jag ju gärna ha kvar bilen även efter sommaren, frågan är ju hur man klarar sig med pengar.. Känns som inga problem, om man får jobb på en gång, men om inte.. Eller om man tar lite högre lån, etc?

Jag vill verkligen ha en ny bil, hjälp mig att få rätsida på mitt ilandsproblem!

Jo, men mitt motto är åtminstone att man inte bör köpa något för pengar man inte har, så till vida att man inte kommer behålla prylen under en mycket lång tid och på så vis få värdet rättfärdigat.
Köpte nyligen en cykel och fick i runda slängar lägga ut 35 000:-. En jävla summa för lite skrot och kläder, men slår du istället ut det över säg, 5-10 är blir summan inte speciellt mycket att hänga i granen. Ca. 5000kr om året för något som kan ersätta en bil.

Varför inte spara ihop till halva lånet ca. 40-50k och därefter fundera på ifall det är värt att lägga pengarna på en ny bil när man redan har en eller om man istället skall fundera på att investera i något annat/alt. spara.

Min egna erfarenhet är att det är mycket lättare att slösa pengar du aldrig har upplevt och aldrig kommer få uppleva.
En annan femma om du har 50k liggande framför dig, inte lika lockande att lägga hela beloppet på något du kanske egentligen inte har något jättebehov för.

jaja, nu skall jag sluta skriva och vara moralkärring. Ditt val att göra som du vill! skulle jag fått avgöra skulle jag behållit bilen och stått ut, alt. sålt bilen och köpt en cykel hehe!
btw. om mina meddelanden verkar nonchalanta eller liknande så ber jag om ursäkt, är bara för jävla trött för att kunna formulera mig på ett vettigt sätt nu
Citera
2010-05-23, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av progis

jaja, nu skall jag sluta skriva och vara moralkärring. Ditt val att göra som du vill! skulle jag fått avgöra skulle jag behållit bilen och stått ut, alt. sålt bilen och köpt en cykel hehe!
btw. om mina meddelanden verkar nonchalanta eller liknande så ber jag om ursäkt, är bara för jävla trött för att kunna formulera mig på ett vettigt sätt nu

Nej nej snarare tvärtom, jag är mycket tacksam för dina svar!
Jag har hela livet levt på den bra & säkra sidan så att säga, alltid haft pengar på kontot, aldrig lånat pengar & aldrig tagit några större risker..

Därför jag undrade om man kunde vara lite badass nu & köra på o köpa en bil, eller om det kommer kosta mig skjortan..

Cykel är då dock inget jag skulle föredra, delvis bor vi på stadens högsta punkt, vilket jag genomlidit under mina yngre dagar innan man fick körkort & bil..

Det ligger en hel del du säger det där med att ha kvar i ditt fall cykeln en längre tid, samma sak hade jag som plan för bil, innan jag tog beslutet att inte jobba mer..

Kalla mig dum i huvudet, men jag klarar inte en minut till på mitt nuvarande jobb..
Det är sån jävla pajkastning numera där.
Annars hade jag självlklart stannat & jobbat ihop mer pengar och så hade det här problemet aldrig uppstått & jag hade köpt en bil och haft den i många år.
Citera
2010-05-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schrodz
Hallå!

Har nu sagt upp mig från mitt nuvarande jobb..[snabbmatsbranschen]
Gör mitt sista arbetspass 30 maj, står då rent hypotetiskt utan jobb.

Tänkt att ta det lugnt i sommar, för att sen börja jobba igen efter sommaren.. Tänkt att söka mig till norge, borde finnas jobb där, annars har jag ett jobb inom kundtjänst som jag är relativit säker på att få jobb på, om inte det, så är jag alltid välkommen tillbaka till mitt gamla jobb..

Är iallafall sugen på att byta bil..

Har nu en Golf 4;a, värd ungefär 40k.
Köpte den förra året, mest för att ha en bil,
var ingen jag egentligen ville ha, utan planerat att sälja den nu..

Det jag kollar efter nu är bilar i 100 000-120 000 klassen..
Främst Volvo s40/s60.

Så skulle behöva låna 80k i runda slängar.

Skulle kunna tänka mig att ha bilen en kortare tid under sommaren nu bara, sen köpa en lite billigare till höst/vinter, för att då spara pengar så jag kan köpa en bil till våren igen om ett år för ihopsparade pengar, jätte dum idée, eller?
Vad tycker ni?

Varför jag vill ha en ny bil är för att det är noll utrustning på bilen jag har nu, samt att jag inte är sånt stort fan av golf.
Trivs inte så bra med den helt enkelt.

så, säg att jag säljer min bil för 40 k, och vill köpa en bil för 110k,
[110-40=]70 som jag behöver låna..

Då skulle man ju kunna ta lånet över sommaren, upplagt på säg 5 år.
lite snabbt räknat på swedbanks hemsida, så blir det 1330 kr/mån.
sen tillkommer försäkring på ~800 kr/mån

så 2300 kr i månaden.

har räknat att jag kommer ha 35 000 på kontot 25 juni, som jag då kan leva på?

Sen när sommaren är slut, kan jag sälja bilen, lösa lån etc?

Fungerar det här, eller är jag helt ute & cyklar?

Direkt du kör ut bilen från affären har den sjunkit i pris. Tycker du ska försöka att ha kvar den i så fall. Det blir en dyr bil annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in