Jag lockas tyvärr inte av att läsa underforumet Flashback i media på grund av spammandet där. Men ibland tittar jag in där och då får man sålla kraftigt bland rubrikerna för att hitta något intressant. Det är synd, för jag tillhör dem som gillar Flashback och jag har skrivit här aktivit under sex år och sett hur Flashback växt fram och utvecklats. När jag började här nämndes knappt Flashback i media. Idag nämns Flashback nästan dagligen i media och har faktiskt blivit en maktfaktor att räkna med. Medlemmar har bidragit till att lösa brott och den som vill veta vem som döljer sig bakom ett aktuellt brott eller vill veta vilken kändis som slagit sin fru vänder sig inte till tidningarna, man vänder sig till Flashback helt enkelt.
Detta påtalas gärna i media av journalister och chefredaktörer och det är svårt att veta om de är imponerade eller om de är avståndstagande. Men hur som helst, detta är jätteintressant som medlem att få vetskap om och detta bör givetvis samlas i ett separat underforum där det är lätt att hitta. Flashback i media har således en funktion att fylla.
Men tyvärr är likheterna med Laidback slående. Det är noll disciplin i trådarna och posthoror startar trådar så fort Flashback nämnts i något sammanhang vare sig det är intressant eller inte. Bör inte samma regler gälla för Flashback i media som på övriga forumet? Jag ser att ÅnkelGunnar mulnat till lite och påpekat detta i ett så kallat viktigt meddelande högst upp på sidan, vilket visar att administrationen ändå tar detta på allvar.
Jag tycker inte riktigt att det räcker utan jag vill ha lite klarare riktlinjer för vad som bör tas upp och hur man bör göra det. Trådar av typen "Flashback flimrar förbi indirekt på Tv4 nyheterna" eller "Flashback nämns på [random ointressant persons] blogg" förtjänar förmodligen inte egna trådar. Det gör däremot händelser där Flashback nämns som en maktfaktor, där medlemmarna gemensamt satt Flashback på kartan och där Flashback på ett eller annat sätt påverkat debatten. När Jan Helin på Aftonbladet talar om Flashback som "Flashback på sikt mycket väl kan påverka var gränsen för traditionella medier går" är det hyperintressant.
Jag har ingen generallösning på problemet utan det bör diskuteras igenom där moderatorer och medlemmar gemensamt talar om hur ett bra "Flashback i media" ska se ut, förslagsvis i denna tråd. Syftet med förändringen bör ändå vara att lyfta fram de mer intressanta inslagen och låta dem av mindre dignitet hamna lite mer i bakgrunden. Några förslag.
1) Skapa en generell tråd där man kan klistra in händelser av mindre dignitet
I Integration och invandring finns en stor tråd som handlar om invandrare och brott. Principen är att om man hör talas om en invandrare som snattat på ICA utan att ha några vidare reflektioner över detta skriver man det i den stora tråden om invandrarrelaterade brott istället för att skapa en ny tråd så fort en invandrare begått något småbrott. På samma sätt kan vi göra i här i Flashback i media. Nämns Flashback i Aftonbladet utan att på något vis vara huvudnyhet utan snarare ett sidoinslag i artikeln lämpar sig det kanske bäst att lägga det som ett inlägg i en större tråd.
2) Undantag från punkt 1 om händelsen förväntas ge en bra och livlig diskussion
Även en liten händelse kan ge en bra och livlig debatt här på Flashback. Och det är precis det vi vill ha. Till exempel lär Robert Aschberg i förbifarten ha sagt något i stil med att alla på Flashback är skvallerkärringar. Förmodligen ingen större sak, men den tråden har hittills genererat i 338 inlägg. Det finns flera trådar som exemplifierar att flashbackare går i taket om vi får kritik
och det brukar skapa ett visst intresse att plocka fram sina skrivartalanger. Viktigt är att om man startar en tråd med något diffust inslag eller uttalande som en bisats i en artikel bör man ge tråden ett bra och väl genomarbetat diskussionsunderlag i trådstarten så att debatten redan där kan styras upp. Annars blir det så mycket trams och OT.
Slutsatsen med mitt inlägg blir således inte att jag vill plocka bort en mängd trådar från Flashback i media. Många av dem förtjänar verkligen egna trådar med separata diskussioner. Jag vill att folk ska tänka till lite. Förtjänar verkligen den här händelsen en egen tråd? Är den ens intressant? Om jag inte ens orkar skriva ett bra diskussionsunderlag, bör jag då verkligen starta en tråd? Jag vill att vi ska ha ett bra och trevligt underforum som handlar om hur Flashback omnämns i media där det tydligt framgår vilken maktfaktor Flashback är och jag hoppas det finns många här som har kloka idéer om hur vi utformar ett sådant delforum.
Detta påtalas gärna i media av journalister och chefredaktörer och det är svårt att veta om de är imponerade eller om de är avståndstagande. Men hur som helst, detta är jätteintressant som medlem att få vetskap om och detta bör givetvis samlas i ett separat underforum där det är lätt att hitta. Flashback i media har således en funktion att fylla.
Men tyvärr är likheterna med Laidback slående. Det är noll disciplin i trådarna och posthoror startar trådar så fort Flashback nämnts i något sammanhang vare sig det är intressant eller inte. Bör inte samma regler gälla för Flashback i media som på övriga forumet? Jag ser att ÅnkelGunnar mulnat till lite och påpekat detta i ett så kallat viktigt meddelande högst upp på sidan, vilket visar att administrationen ändå tar detta på allvar.
Jag tycker inte riktigt att det räcker utan jag vill ha lite klarare riktlinjer för vad som bör tas upp och hur man bör göra det. Trådar av typen "Flashback flimrar förbi indirekt på Tv4 nyheterna" eller "Flashback nämns på [random ointressant persons] blogg" förtjänar förmodligen inte egna trådar. Det gör däremot händelser där Flashback nämns som en maktfaktor, där medlemmarna gemensamt satt Flashback på kartan och där Flashback på ett eller annat sätt påverkat debatten. När Jan Helin på Aftonbladet talar om Flashback som "Flashback på sikt mycket väl kan påverka var gränsen för traditionella medier går" är det hyperintressant.
Jag har ingen generallösning på problemet utan det bör diskuteras igenom där moderatorer och medlemmar gemensamt talar om hur ett bra "Flashback i media" ska se ut, förslagsvis i denna tråd. Syftet med förändringen bör ändå vara att lyfta fram de mer intressanta inslagen och låta dem av mindre dignitet hamna lite mer i bakgrunden. Några förslag.
1) Skapa en generell tråd där man kan klistra in händelser av mindre dignitet
I Integration och invandring finns en stor tråd som handlar om invandrare och brott. Principen är att om man hör talas om en invandrare som snattat på ICA utan att ha några vidare reflektioner över detta skriver man det i den stora tråden om invandrarrelaterade brott istället för att skapa en ny tråd så fort en invandrare begått något småbrott. På samma sätt kan vi göra i här i Flashback i media. Nämns Flashback i Aftonbladet utan att på något vis vara huvudnyhet utan snarare ett sidoinslag i artikeln lämpar sig det kanske bäst att lägga det som ett inlägg i en större tråd.
2) Undantag från punkt 1 om händelsen förväntas ge en bra och livlig diskussion
Även en liten händelse kan ge en bra och livlig debatt här på Flashback. Och det är precis det vi vill ha. Till exempel lär Robert Aschberg i förbifarten ha sagt något i stil med att alla på Flashback är skvallerkärringar. Förmodligen ingen större sak, men den tråden har hittills genererat i 338 inlägg. Det finns flera trådar som exemplifierar att flashbackare går i taket om vi får kritik
och det brukar skapa ett visst intresse att plocka fram sina skrivartalanger. Viktigt är att om man startar en tråd med något diffust inslag eller uttalande som en bisats i en artikel bör man ge tråden ett bra och väl genomarbetat diskussionsunderlag i trådstarten så att debatten redan där kan styras upp. Annars blir det så mycket trams och OT.Slutsatsen med mitt inlägg blir således inte att jag vill plocka bort en mängd trådar från Flashback i media. Många av dem förtjänar verkligen egna trådar med separata diskussioner. Jag vill att folk ska tänka till lite. Förtjänar verkligen den här händelsen en egen tråd? Är den ens intressant? Om jag inte ens orkar skriva ett bra diskussionsunderlag, bör jag då verkligen starta en tråd? Jag vill att vi ska ha ett bra och trevligt underforum som handlar om hur Flashback omnämns i media där det tydligt framgår vilken maktfaktor Flashback är och jag hoppas det finns många här som har kloka idéer om hur vi utformar ett sådant delforum.